Battlefield 2042-lanseringen var på flera sätt tragiskt och sedan dess har det bara fortsatt utför. Idag är det färre än 3000 personer i världen som spelar det på Steam under ett dygn, vilket bara kan beskrivas som en katastrof.
Som för att göra allt värre har Dice fått försena efterlängtat nytt innehåll, för att istället försöka laga grundspelet. Som insidern Tom Henderson påpekar i en artikel på Xfire, erkände EA:s ledning att det gått riktigt illa vid ett så kallat "Town Hall"-möte internt i organisationen, där hela Dice-teamet var närvarande.
Laura Miele, EA:s chief studios officer, berättade om lanseringen och identifierade tre faktorer som bidrog till spelets misslyckande:
"It's really important to acknowledge when we have misses. This is certainly the case with the Battlefield launch, which failed to meet the expectations of our players, and also clearly missed our own expectations."
En faktor är Frostbite-grafikmotorn uppdaterades mitt i utvecklingen, en annan är covid-19 som tvingade de anställda att arbeta hemifrån i hög grad och den sista är... Halo Infinite. EA anser att det faktum att Halo Infinites multiplayer erbjöd en mycket mer välutvecklad multiplayer-upplevelse samt att det släpptes som beta strax innan Battlefield 2042 skadade titeln bland spelarna. Henderson skriver:
"According to Miele, the comparison between both games was not favourable because Halo Infinite was a very polished title whereas Battlefield 2042 contained bugs and wasn't as polished."
Delar du denna analys? Är det Master Chiefs fel att Battlefield 2042 fått en risig start?