Vi har inte varit helt nöjda med de senaste årens Crash-spel, men nu tar Radical Entertainment nya tag och hoppas på så sätt återupprätta det oranga pungdjuret till den status han hade när Naughty Dog utvecklade hans spel. Vi träffade nyligen producenten Kirsten Forbes och lead designern Joe McGinn i San Francisco.
- Vårt mål är att fräscha upp och ta tillbaka den gamla Crash. Ta tillbaka de gamla fansen. Därför kommer vi att bjuda på mer utmaning och motivation för mer avancerade spelare samt mängder av referenser bakåt i spelserien, säger Kirsten Forbes.
Cortex har muterat en rad olika djur (15 för att vara exakt), men tack vare att Crash skaffat sig en magisk mask som han kan sätta på djuren så har han möjligen att kontrollera dessa. Genom att använda sig av djurens olika attacker och förmågor gäller det sedan att ta sig igenom plattformsäventyret. Spelet har ett övergripande miljötema också då Crash kämpar för att stoppa avverkning av skogen.
Ett trevligt inslag är att Radical Entertainment valt att implementera ett samarbetsläge som innebär att hela äventyret kan spelas tillsammans med en kompisar. Det blir lite som i Kameo: Elements of Power där man kan kombinera olika djur för att effektivare ta sig fram i spelet. Teamet som jobbar med Crash of the Titans hos Radical Entertainment har i tur och ordning skapat The Simpsons: Road Rage, The Simpsons: Hit & Run och Crash Tag Team Racing. Men nu är det slut på genremixen.
- Vi vill göra ett linjärt spel utan genremix som består av plattformshoppande och att besegra fiender, säger Joe McGinn.
Spelet utvecklas även till PSP (Supervillain), Gameboy Advance och Nintendo DS (Amaze) och ska släppas till samtliga format i oktober.