Svenska
Gamereactor
nyheter
Bloodborne

Bloodborne "demake" släpps i slutet av januari

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I snart fem år har det varit under utveckling men nu är vi bara ett par veckor ifrån release. Ända sedan Bloodborne släpptes år 2015 så har fans fortsatt att sjunga dess lovsång och drömma om en uppföljare. Detta fick ett litet team av utvecklare att fundera på en så kallad demake, det vill säga ett modernt spel i ett retro-utförande som kan rulla på klenare hårdvara och i detta fallet ett Playstation 4-spel i en Playstation 1-skrud.

Om du inte har hört om demaking innan så är du inte ensam. Begreppet är relativt nytt och vi har heller ännu inte sett särskilt många alster faktiskt presenteras men precis som namnet antyder handlar det i alla fall om att göra om en titel så att den, tack vare lägre prestandakrav, det vill säga grafik, ljud och ibland även förenklat gameplay kan köras på äldre och svagare system. Raka motsatsen till en remake med andra ord.

Bakom projektet hittar vi Lilith Walther och Corwyn Prichard som alltså har arbetat på idén om en demake på Bloodborne ända sedan 2017. De har valt Unreal Engine med full HD och obegränsad framrate i 32-bitarsgrafik. Dessutom med CRT-effekter för den som verkligen längtar tillbaka. Det skall dock sägas att det inte är hela spelet, långt därifrån faktiskt. Efter Father Gascoigne så är det slut. Det är dock inte särskilt oväntat med tanke på vilket otroligt gediget arbete som ligger bakom ett sådant här projekt och det som var absolut svårast att få till enligt Walther själv var spelets ökända viscerala attacker.

FromSoftware är kända för sina utmanande spel där svårighetsgraden inte går att ändra. Det finns inget "easy mode". Spelen skall upplevas så som de är tänkta att upplevas, för att följa skaparen Hidetaka Miyazakis ursprungliga vision. Det har alltid varit utvecklarens budskap men Walther och teamet har beslutat sig för att kringgå det där och inkluderat gammalt hederligt fusk. Det handlar till exempel om att kunna ändra hastighet, få vissa typer av fiender att inte anfalla samt klassiska "big head cheat mode" som ger överdimensionerade kroppsdelar, inte sällan just huvudet. En liten blast from the past, en nostalgitripp till när var och varannat spel erbjöd det fusket.

Spelet är tänkt att släppas 31 januari men än vet vi inte exakt hur och var. Det finns i dagsläget inga bekräftade plattformar eller webbsidor för nedladdning. Dock släpps uppdaterad information successivt via Lilith Walthers Twitterkonto och det är också där vi hittar det senaste videoklippet från projektet. Så sent som i lördags postade hon att releasen är nära men hur man skall kunna ta del av den är alltså än så länge oklart men håll utkik där för löpande information.

Under tiden kan man i alla fall njuta av retrodrömmen i en härligt pixlig fight med Father Gascoigne här! Father Gascoigne

Bloodborne
Yarnham har aldrig varit mer lågupplöst.

Relaterade texter

Bloodborne: The Old HuntersScore

Bloodborne: The Old Hunters

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Den ädla jakten på bestar fortsätter i den enda planerade Bloodborne-expansionen The Old Hunters. Oliver Thulin har besökt mardrömmen och återvänt med livet i behåll...

BloodborneScore

Bloodborne

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gamereactors chefredaktör har sågat sönder enorma dödsgrisar, hackat brinnande skräcködlor i anklarna med sågtandade stridssvärd samt dött 400 000 gånger

6
Bästa Bossarna i Bloodborne

Bästa Bossarna i Bloodborne

ARTIKEL. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Höstdunklet har fört Johan tillbaka till Yharnams mörka gator där han än en gång slagits av hur briljant utformade Bloodbornes bossar faktiskt är. Här är hans lista över de fem absolut bästa ruskprickarna...



Loading next content