Efter mer än nio år som chef för Dice meddelar Oskar Gabrielson att han kommer avgå från sin roll om några månader. Därefter tar Rebecka Coutaz över som general manager för Dice, och detta är bara början på riktigt stora förändringar för Battlefield.
Det visar sig nämligen att Vince Zampella - Respawns grundare samt tillika Titanfall-skaparen - tydligen inte har händerna tillräckligt fulla med att vara chef för både Respawn och studion som tidigare hette Dice Los Angeles (numera Ripple Effect). Nu avslöjar han därför i en intervju hos Gamespot att han dessutom fått jobbet som chef för Battlefield-franchisen i allmänhet. Det som gör detta extra intressant är att han samtidigt avslöjar att målet är att skapa ett enat Battlefield-universum där studior från hela världen ska skapa unika spel i serien.
Ett exempel på det senare är den nya EA-studion i Seattle som grundats av Halo-skaparen Marcus Lehto. Zampella säger att de kommer att utforska nya upplevelser och affärsmodeller i en värld med delade karaktärer och berättelser, lite som i Marvel Cinematic Universe.
Det lär dröja ett tag innan vi får se konkreta tecken på att denna nya strategi är i full gång, för samtidigt säger EA att Dice, Ripple Effect och Seattle-studion kommer fokusera på att förbättra Battlefield 2042 och skapa mer innehåll till spelet i första hand.