Svenska
Gamereactor
nyheter
Starfield

Bethesda: Starfield-utvecklingen startade år 2015

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

När Starfield lanseras till PC och Xbox Series S/X nästa år blir det första helt nya Bethesda-serien på mer än 25 år. Men att faktiskt ta detta kliv var inte alltid självklart eftersom spel som dessa tar enormt mycket tid att utveckla, och det innebar att bland annat produktionen av The Elder Scrolls VI fick stå åt sidan.

Utvecklingen startade faktiskt efter att Fallout 4 släpptes 2015, vilket innebär att det redan nu har sex år på nacken och det kommer vara sju när det lanseras 2022. I en intervju med IGN, förklarar director Todd Howard varför de till slut bestämde sig för att göra något helt nytt:

"We felt doing something like Starfield... we'd been wanting to do something else for a long time and play in a new universe, so if not now — I'm going back in time, we started right after Fallout 4, so 2015 — if not now, when? It felt like, if we didn't do it then, the 'when' could be 'never'."

Howard verkar också ganska säker på att Starfield faktiskt ska ha premiär den 11 november nästa år som planerat, och tillägger att datumet är "in ink, not pencil". Ett lugnande besked efter den lavin av förseningar som drabbat oss senaste tiden.

Starfield

Relaterade texter

StarfieldScore

Starfield

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att få utforska rymden i Bethesdas första helt nya spelserie på över 25 år. Vi kollar in om rymdäventyret håller vad det lovar...



Loading next content