Grand Theft Auto IV

Rockstar raderade allt barnsligt material och la till en allvarligare känsla. Andreas har spelat mästerverket Grand Theft Auto IV.

Jag kan inte släppa spelet ur mina tankar. Nikos äventyr var fantastiskt. Det var fyllt med glädje, sorg men också med mycket hämnd.

Niko Bellic! En krigsveteran från kriget i Jugoslavien. En man med mycket hämnd och med mycket ilska. Hans kusin Roman flyttade till USA och New York där han trodde att han skulle få det bättre än i gamla Jugoslavien. Men istället fick han det värre. Han fick en taskig lägenhet med klotter i trappuppgången och inte ens en dörr man kan låsa. Roman hittade också ett sätt att försörja sig på. Han startade ett taxi företag. Eftersom han inte tjänade mycket på det spelade han poker. Han lånade av lånehajar och var skyldig dom massvis med dollars. Så klart lurade han dit Niko också. Han sa att hans lägenhet var ett stort "Mansion"och att han hade sportbilar och så klart Barbara med stora tuttar som suger som en gud. Niko blev lockad och hoppade på en färja som gick dit.

När Niko anländer märker han redan dom två första dagarna att något är fatalt fel! Niko försöker att driva ur Roman ur allt trubbel och få en bättre ekonomi men allt bli fel.

Som sagt tog Rockstar borta allt barnsligt och gjorde något äkta av det. Hur den riktiga kriminaliteten är i USA och att allt inte är så roligt och går så bra.

Modellen av New York är underbar med Rockstars grafik motor. Spelet är otroligt detaljerat och snyggt. Det är dock väldigt dåligt optimerat på Pc vilket är tråkigt. Det är också realistiskt. Hela staden fylls av möjligheter. Allt från klädbutiker till bowlinghallar. Bilarna har också mer känsla i sig. Fysiken när bilarna går sönder är helt enastående och dom kraschar verkligen sönder. Till och medan lacken kan repas, jag skojar inte . Bilarna är som sagt en stor uppgradering till föregångarna. Efterlysningssystemet är likaså förnyat. Den här gången måste du inte till någon "painspray" utan komma utanför efterlysningscirkeln som du ser på din GPS, karta eller vad man vill kalla det.

Radiokanalerna är tillbaka och eftersom det är år 2007 är det mycket modernare musik än förut. Det är inte sämre eller bättre. Din vapenarsenal är igen stor och fightingsystemet har förbättrats en hel del i allafall känns det så. Det har såklart känslan i vapnen också.

Datingfunktionen är tillbaka men spelar denna gången en stor roll till storyn vilket kan vara på både gått och ont. Du kan också dejta folk online via sidor som typ match. Ja! Du kan gå in på internet. Det finns nyheter resesidor med mera. Du kommer också ha dina egna lägenheter men nu kan du inte köpa dom utan du kommer få dom via storyn om man får förklara det så.

GTA4 visar två olika sidor. Den sidan som att leva som Niko och jobba dig genom det otroliga äventyret och den sidan där du kan meja ner folk på gatan med bil och vapen för att sedan fuska dig till en helikopter för att köra i väg och bomba mannen i blå bilar. Grand Theft Auto IV är ett mästervärk och så är det.

Grafik:10
Ljud:10
Spelkänsla:10