Crysis Warhead

Crysis blev ett av de mest överraskande spelen genom tiderna och grafiken fick många att längta, men problemet låg i systemkraven. Crysis är det spel som ligger bortom de flestas datorer och inte för att det är dåligt som spel, utan en så bra grafik så att endast riktigt bra datorer klarar av att spela det så att det märks skillnad. Crysis Warhead är inte en efterföljare, men man kan kalla det en stor expansion, för nu ska du grabba tag i nya vapen och fordon samtidigt som du ska stoppa en topgeneral från att få tag i hypereffektiv teknologi. Du är inte längre premiärlöjtnant Jake Dunn, (Nomad), utan Sergeant Sykes.

Handlingen i spelet är bitvis enkel att förstå, men har fått kritik från ett flertal källor. Det utspelar sig i samma ögonblick som det första spelet, men nu i en helt annan del av ön som du aldrig sett den. Uppdraget är simpelt, fånga topgeneralen och döda honom till varje pris, men vägen är lång och du möter inte bara agressiva, små koreaner utan också det huvudsakliga hotet, Aliens.

Vad beträffar vapen i Crysis Warhead, så finns alla vapen som fanns i föregångaren. Nu får du även grabba tag i vapen som håller sig i samma standard som pistolen, men även i samma standard som LAW och till och med TAC. De tre största nyheterna är den koreanska AY69 Micro Machine som faktiskt går att ha två av, då du behöver trycka in både vänstra och högra musknappen för maximal effekt, men det finns även värre grejer som t.ex. FGL Grenade Launcher som håller sig i en högre standard och är betydligt bättre mot infanteri och fordon. Det vapen som du får spendera minst tid med som även är det bästa håller sig i standard med TAC Launcher. PAX Plasma Accumulator Cannon är som en Gauss Rifle, men med betydligt större framgångar på allt och alla.

När det gäller fordon så finns det faktiskt nyheter. En starkare version av APC som är mycket tåligare och har ett långt starkare vapen. Den kallas ASV och är är något av de första du ser i spelet förutom det fantastiska landskapet. Många nyheter är det inte och du får faktiskt inte använda VTOL's i detta spel.

En sak som Crysis Warhead har förbättrat är faktiskt AI'n och grafiken. I det förra spelet var de flesta fienderna dumma som åsnor och fattade inte faran när Jake Dunn kom emot dem med sitt Exoskelett. I detta spel märker man att det blir svårare, mest för att koreanerna och aliens gömmer sig och rör sig betydligt mer. Det känns mer som det verkliga livet och AI'n gör Warhead minnesvärd.

Vad beträffar namnet Warhead så finns det både en story i spelet och en story utanför. I spelet så hamnar du på en ubåt och där hittar du en kärnvapensspets som sedan innehåller en Alien. Denna Alien är teknologin som den koreanska Topgeneralen vill åt. Vad beträffar den andra stoyn är radiosamtal som man hör som cutscenes ibalnd mellan olika spartider. Samtalet visar sig handla om en stridsspets och man märker att det är sykes och Nomad som försöker fixa till det hela, och hela den storyn utspelar sig fyra år innan Crysis vad jag minns.

Miljön i crysis Warhead är jämn och den är inte monoton. Du får spela i en tropisk plats, ett iskallt paradis och till och med i ett blöt träsk. En bit in i spelet får du även stå på tåget som fraktar en alien och där du möter inkommande infanteri, du får chansen att använda monterade vapen och den biten kan vara den roligaste med Crysis Warhead.

Nanodräkten i Crysis Warhead är precis sig lik, Cloak, Strength, Speed och Armour. Alla med förmågor som passar sig för tillfället. Styrka från att exoskelettet aktiveras, snabbhet från nanorobotar i blodomloppet, osynlighet från det höggenererade camosystemet och sköld från den fördelade energin i dräktens försvarsfunktion. Allt låter mycket mysigt.

Onlinedelen i Crysis Warhead får man med på skiva och kallas Crysis Wars. Här finns det ett stort utbud på servrar, nya banor och nya möjligheter, och du kan fortfarande spela med 32 spelare på samma gång med dig inkluderad. Något som lockar många.

Det som gör Crysis Warhead och överhuvud taget Crysis är faktiskt de olika coola sakerna du kan göra. När en APC kör emot dig kan du ta tillfället att skjuta på dess hjul som sedan får bilen att välta, något som man inte ser i dagens spel. Du kan skjuta sönder det mesta som t.ex. enklare hus, palmer, sprängtunnor och kartonger. Det mesta helt enkelt.

Vad jag kan störa mig på är helt normalt och inget attreta upp sig på. När man dödar en alien så aktiveras en försvarsfunktion som får den att explodera och på högre svårighetsgrader kan du dö väldigt lätt. En nanna sak är de oräknerliga antalet på fiender. Man tror att man är färdig efter de 30 koreanerna, men det är fel. Det bara fortsätter att myllra av dem som i en myrstack och det behövs mycket logiskt tänkande för att klura ut vissa speciella situationer i spelet.

Nu ska jag göra en redovisning av de olika kriterierna.

Grafik
Grafiken i Crysis Warhead har bitvis förbättrats, men inte starkt. Man märker sillnader, men det är mest så att Crysis Warhead är lite mindre krävande än Crysis, eftersom det fick kritik för sina enorma systemkrav. Grafiken i Crysis Warhead är fortfarande lika häpnadsväckande som i föregångaren där du märker det på höga inställningar. Köp inte crysis om du har en dålig dator för då är det som vilket spel som helst och du märker inte huvudattraktionen, det som får dig att fnittra, grafiken.

Ljud
Jag har 5.1 högtalare och det låter väldigt bra. Effekter och allt som försegår hamnar i trumhinnan och när man blundar känns det nästan läskigt eftersom det är näst intill en verklig känsla. Ljudet är näst intill felfritt, men det som kan förbättras är när höga explosioner och likande ljud förekommer då det faktiskt låter konstigt och det är något av en vardag i spelet. Explosioner.

Spelbarhet
Crysis Warhead är dt inget fel på då det faktiskt är rörande att få spela det och att kunna spela det. Det har förbättrats från föregångaren och det mesta är inte sig likt förutom grafiken såklart. Fast man förstår såklart att det hänger ihop med det förra spelet då detta är en expansion, lite likt de till World of Warcraft.

Hållbarhet
Det som märks med Crysis Warhead är att det går att spela en tid, men spelet är relativt kort och man klarar ut det på en dag ganska lätt. Det är tur att Crysis är ett bra spel för annars hade det blivit lågt betyg här. Fast som sagt, hållbarheten märks efter ett bra tag så inget större problem med den efter allt.

Betyg

Grafik: 10
Ljud: 9
Spelbarhet: 10
Hållbarhet: 8

Slutsats
Ett kanon spel och en mästerlig titel. Något de flesta måste uppleva om de har en bra dator. Crysis är framtiden och jag kommer komma ihåg det länge. Nu är det Crysis 2 och en konsolversion som gäller, men spelet kommer ändå alltid att vara datorns mästare.

Samlat betyg: 8.7/10
1
2