Resident Evil 5

Skrivet av: Linkjr   2009-06-04

Det här är uppföljaren till det bästa actionspelet någonsin. Förväntningarna är skyhöga på att Capcom ska leverera ytterligare en modern klassiker. Den stora frågan är om det lever upp till förväntningarna man har...

Resident Evil 4 är som ovan nämnt enligt mig det bästa action spelet någonsin och ett av förra generations bästa spel oavsett format. Det hade riktigt snygg grafik, bra handling men framförallt så revoltionerade man hela Resident Evil serien i och med den fjärde delen. Det var ett mästerverk helt enkelt.

Det har gått 4 år sedan. Mycket har hänt med action genren sedan dess. En hel del personer som arbetade med Resident Evil 4 har lämnat Capcom och skapat ett eget team. Gears of War släpptes 2006 och såg till att genren fick den nytändning det behövde. Kontrollen passade spelet perfekt och nog förväntar man sig att alla andra actionspel ska ha liknande kontroll som Epics Gears Of War.

I vilket fall, Resident Evil 5 handlar numera om Chris Redfield som ingår i ett BSAA team där han får ett uppdrag att åka till någonstans i Afrika för att se över om det förekommer några biokemiska terrorhot. När Chris väl är på plats träffar han en kvinna, Sheva Alomar som ingår i det afrikanska BSAA teamet och ska hjälpa honom att utplåna alla terrorhot.

Med det sagt betyder det att det här spelet alltså är ett Co-Op spel vilket verkligen inte är någonting nytt för Resident Evil serien. Resident Evil Zero hade inte Co-Op, men man körde med två spelare i nästan hela spelet och det är den klart sämsta delen av den ordinare Resident Evil serien. Självklart ingen smart idé att återinföra något sådant då det inte passar denna spelserie enligt min mening även om det numera handlar om Co-Op online.

Genom spelet stötter du på ett antal kända ansikten, som jag inte tänker avslöja vilka det är. Fiender finns det gott om i spelet.
Allt från fiender (människor) som fått har ett virus likt dem på Resident Evil 4 till hungriga hundar som mer än gärna äter en och annan människa. Dessutom har hittar vi åter igen motorsågsmassakern samt ett antal bossfighter. Personligen tyckar jag utöver att bossarna i spelet är alldeles för lätta så är dem även fult designade. Jag vet inte vad dem liknar, men tråkiga att slåss mot är dem i alla fall.

Jag måste nämna det här med skräck. Tyvärr finns det inte mycket av det alls. Capcom ville visst göra som alla andra och anpassa sig efter dagens actionspel. Men Resident Evil är Resident Evil och bör således bestå till största del av skräck vilket det knappt finns något av i den femte delen vilket är en stor besvikelse.

Det bästa med spelet är grafiken. Det är riktigt läckert. Tekniskt avancerat, troligtvis det tekniskt snyggaste japanska spelet någonsin. Capcom kan tydligen det här med grafik. Miljöerna till en början är väldigt härliga att se på, särskilt byn i början av spelet. Grafiken flyter på väldigt bra och jag har aldrig några som helst problem med att se vad som döljer sig bakom en viss kant då allting är klart och tydligt. Vad som kan inflikas är att miljöerna blir tråkigare ju längre i spelet man kommer. Exempelvis är vattenmiljöerna väldigt tråkiga och vattnet överlag ser inte alls utan som vatten.
Designen på bossarna är som tidigare nämnt väldigt dålig.

Ljudmässigt är det helt okej. Eftersom det är ett Resident Evil spel så har man tidigare vant sig vid att musiken ska vara stämningsfull och ge en viss skräckkänsla. Tyvärr inget av det här utan musiken är ganska så smaklös. Inte heller är ljudeffekterna imponerande då dem i princip är tagna från Resident Evil 4.
Det är aldrig så att jag störs av ljudet men jag har höga krav på att musiken ska leva upp till förväntningarna vilket det inte gör i det här fallet.

Efter att jag spelade demot av spelet för några månader sedan skapades det många tveksamheter kring kontrollen. Den kändes allmänt seg och verkade inte alls vara lika klockren som moderna actionspel. Om sanningen skall fram så är kontrollen väldigt lik den på Resident Evil 4 men vi lever i nya tider och det här spelet har betydligt fler fiender som samtidigt attackerar dig än tidigare spel i serien vilket gör att du behöver snabb och tajt kontroll. Det finns tyvärr inte här, även om kontrollen faktiskt fungerar. Man vänjer sig vid den efter ett tag och då fungerar den. Men ändå en viss besvikelse då den faktiskt är ganska seg.

Online finns i spelet vilket egentligen är den enda nyheten för spelet. Jag rekommenderar verkligen att man väljer att köra online då det är betydligt roligare. Sheva är ofta korkad när man kör offline och det försvinner helt i och med att du kör tillsammans med någon annan. Dock har du knappt någon kontakt med din partner när du kör online. Vissa förprogrammerade ord finns i spelet och som du kommer åt genom att hålla inne cirkel knappen.

Spelet är klart kortare än förgångaren. Cirka 8 timmar långt jämfört med 15 timmar för fjärde delen. Med andra ord hälften så kort. Jag har det roligt när jag spelar Resident Evil 5, absolut. Men det känns som att serien har tappat mycket av sin unika charm. Skräck, jag vill bli skrämd. Det blir jag aldrig och även om den femte delen är ett bra actionspel är det en besvikelse i mina ögon.

Plus: Snygg grafik, bra onlineläge, händelserikt actionspel.
Minus: Ingen skräck, något seg kontroll, tråkigt med Co-Op.

Testad version: PS3, PAL.