Volvo: The Game

Skrivet av: zwqase   2009-05-28

Våra svenska bilfabrikanter står på gränsen till bankrutt, men nya åk ska lanseras och ut på vägarna. Nytänkade is the shit, här kommer gratis brum-tut-AHHHHHHHH-Krasch-lir från det svenska gänget SimBin som legat bakom bland annat Race Pro och GTR.

Jag har aldrig varit något större fan av våra svenska bilmärken. Kanske mest för att jag vuxit upp med BMW, men även för att jag helt enkelt avskyr den vulgära design som många fordon innefattar som körs runt på våra svenska vägar idag. Saab är aningen bättre på designpunkten, men inte mycket. Volvo's V70 som är kantigare än kantigast får mig att vilja strypa mig själv. Långsamt, men skoningslöst på stört. Lång historia kort, det ser för bedrövligt och fruktansvärt ut. I mina ögon i alla fall. Så, därmed var det utan större förhoppningar som jag fixade mig ett ex utav Volvo's alldeles egna bilspel.

Nu ska det kanske sägas att de bilar som lyftas fram här inte är några V70 från svunnen tid utan istället är det nya åk i S-klassen. En klass som jag helt kart föredrar framför V, även om det ändå inte är mycket att komma med. Hur som helst. Inga större förhoppningar alltså.

Spelet i sig innehåller inte fler än två fjuttiga banor och känns i det närmaste mer som ett demo än ett fullständigt spel, fast då ska man ändå komma ihåg att det är helt och hållet gratis. Givetvis är det mycket slugt utav Volvo att lansera nya hästkrafter på ett annorlunda sätt, men frågan är hurvida spel är rätt ställe att göra det på.

Det första som slår mig är hur många det är som faktiskt ens vet att det finns ett Volvo-spel. Inte många alls blir svaret ganska snart. Den andra frågan som slår mig om möjligt ännu hårdare är om de som faktiskt vet att spelet finns och spelar det varken kan köra bil eller ens vill köra bil. Det finns en ganska stor risk tror jag att detta landar i händerna på spelsugna gamers och missas utav de tänka köparna. Fast vad vet jag.

En sak jag dock vet är att spelet suger. Det är... fullkomligt bedrövligt. Var jag inte sugen på att skaffa mig en Volvo innan så är jag knappast mer våt innanför byxan nu. I denna stund vill jag snarare rusa ner till närmaste Volvo-handlare och bränna upp butiken för att de fått mig att ödsla värdefull tid utav mitt liv på skiten.

Grafiken är väl okej, men absolut inte mer när man vrider på alla inställningarna till max. Lägre än max gör tyvärr spelat rent svinfult. Skuggorna får pixlar stora som elefanter en måndagsmorgon i Juli och så vidare. Vad jag dock inte förstår är vad spelet i sig innehåller då laddningstiderna är fruktansvärt långa för ett sådant simpelt spel. Över tio sekunder kan man bli sittandes emellanåt, vilket såklart inte låter som mycket alls, vilket är mer än vad många spel är villiga att erbjuda. Spelet innehåller inte heller några större animationer så som damm/grussprut eller direkta kroppsrörelser som visar tecken på liv ifrån föraren bortsett då från när man svänger med ratten, men det vettekatten om det räknas. Vem vet vilken liten dvärg som kan ha klämt sig ner på golvet och styr med sin enorma... med en jättefiffig sopborste.

Det solklart mest horribla med spelet är dock bilfysiken. Eller, vilken bilfysik föresten? Fordonen känns stela som glasspinnar och min fobi för att lira racingspel med piltangenterna har nått en ny topp. Vad man då skulle kunna tro är ju att bilen ska gå sönder lika lätt som en glaspinne, men icke då. Faktum är att bilen inte tar någon skada alls. Krocka, smasha, ramma, ja, gör precis vad du vill. Volvo's nya mirakelbilar tål precis vad som helst. Vilket såklart känns väldigt tryggt. Så vitt man kan se på föraren i bilen så rör man sig knappt under diverse olyckor vilket såklart är rent revolutionerande för hela motorvärlden. Grattis volvo, ni har verkligen lyckats.

Fast ska jag vara helt ärlig så är jag aningens osäker på om det är min oförmåga och novisa nivå vad gäller bilkörning vad datorn som gör att spelet känns så stelt. Det var väl en sisådär tio år sedan Need for Speed över huvudtaget fungerade så min fingertoppskänsla är väl kanske inte helt vad den borde vara i ett spel som detta. Personligen vill jag dock ha mer fjädring och mer... gung i bilen så att det verkligen känns att man åker. Nu finns det dock knappt någon fartkänsla alls och spelet tappar oerhört snabbt mitt intresse.

Inspirationen till spelet har hämtats rakt av från Race Driver: Grid. Det märks oerhört tydligt. Sättet banorna är uppbyggda på, start, och även till viss del menyerna. Det finns dock en mycket vital skillnad och det är att Grid rockar, men inte Volvo: The Game. En sak som de dock lyckats med vad gäller att härma är det här med att komma i för hög fart in i en kurva. Det gäller att bromsa i tid innan det är försent för annars bär det av rakt in i sargen som ofta består utav högar med däck, förstås.

En sak som dock förvånade mig oerhört var det faktum att man även kan ramma vissa specifika saker med Volvo's nya bilar - utan att faktiskt känna dem. Situation: Jag rusar förbi en motståndare i högsta hastighet, men inser till min förtret att jag under tiden glömt bort att bromsa inför nästkommande kurva. Ut i gruset och bort med greppet under däcken. Ajdå, där står det en enorm skylt, det kommer att göra ont. Två röda senare står bilen där. Stilla. Helt oskadd, mitt i skylten. Tydligen är skylten uppbyggd utav rök eller liknande för något fast ämne var det då inte. Ajabaja Volvo, inte luras sådär!

En annan sak som dock talar enormt mycket emot Volvo är den fruktansvärt grymt och äckligt frustrerande långsamma acceleration som bilarna besitter. Har man väl stannat tar det år och dagar att få upp fart igen vilket i sin tur oftast innebär att halva fältet utav fordon hinner passera. Man tittar liksom automatiskt ner mot föraren man själv styr för att se så att han inte sitter där och vinkar förbi passerande rivaler.

Det som dock gillas med detta är att jag verkligen kan känna igen mig själv i spelet. Som nybörjare inom bilkörning så vet jag att det stundtals krävs kärringstop och viss timing vad gäller koppling och gas vilket såklart gör starten till en pina och något man helt enkelt får lära sig att leva med. Ett smart trick som jag dock upptäckt är det att om man bara lyckas smyga ut i banan samtidigt som bilar brakar förbi så finns det en luten chans att någon av dessa rusar in i dig vilket leder till ökad hastighet. På studs. Eftersom ingen bil i spelet kan ta någon skada så finns det heller inget att oroa sig för. Tuta och kör liksom. Eller, skit i tutan föresten, bara kör.

Två banor besitter spelet som sagt. En med aningens större yta och bredd på vägbanan vilket har både för och nackdelar. Det är bra eftersom man lättare kan slinka förbi motståndare, men dåligt eftersom man lättare kan komma in i spin och snurra runt några tusen varv eller så. Den andra banan ligger trevligt nog i Göteborg och är av det mer instängda slaget. Här får man kämpa mer för att gå upp i täten, men det är å andra sidan lättare att hålla greppet om vägen. Personligen skulle jag dock se mer utav de raka vägsträckorna så att man helt enkelt får testa vad vrålåken går för. Nu finns det tyvärr någon enstaka schablak att bränna gummi på och resten av banan ägnar man istället åt att hålla hastigheten inom tätbebyggt område för att klara av kurvor och annat läskigt.

Ju mer jag tänker på det dessto mer börjar jag inse att det inte är några vanliga bilar våra svenska konstruerare håller på att... konstruera. Det är kort och gott inget annat än rena KITT-kopior. Ja, ni vet, vrålåket från Knight Rider. Eller, tja, den enda egentligen likheten är väl deras osårbarhets-förmåga, men ändå. När vi nu ändå är inne på det här med skadesystem så har inte heller banan någon sådan. Alls. Kör hur du vill som sagt för ingenting alls i denna underbara värld kan ta någon som helst skada över huvud taget. Visst är det underbart?

Ljudet är även det en mycket märklig historia. Musiken funkar, men så mycket längre än så är jag inte beredd att sträcka mig. Vad jag dock satt och funderade på under ett utav loppen var vad det egentligen är för ljud som knastrar och låter när man slirar (Slirar i Volvo: the Game = svänger). Drar bilen det allra minsta åt något håll så börjar hjulen att tjuta av smärta och ett knastrande ljud hörs ur högtalarna varpå oron för att de (och bilen) ska sprängas ökar kraftigt.

Menyerna funkar de också, men de är inte heller i en klass för sig själva. Jag gillar dock inte att man inte kan ändra något i options under tiden man kör. Ja... alltså, när man pausat alltså. Man kan inte ändra några kontroller, stänga av musiken eller något alls så länge som man har ett fordon på banan, vilket såklart inte är speciellt roligt alls.

Så för att summera alltsammans så är Volvo: the game rent skräp. Det enda som faktiskt talar för att du ska skaffa det är väl helt enkelt att SimBin varit schyssta nog att ge oss det helt gratis. Bara att tanka och köra (höhö) helt enkelt. Det som saknas mest är ett skadesystem och bättre bilfysik.

Så... bottenbetyg med andra ord? Nja, trots allt så är det helt gratis (som sagt) och man kan faktiskt sitta en liten stund med det, även om alla bilar känns som en och samma. Har ni inget bättre för er så är det i alla fall värt att testa. Även om jag nog kommer att hålla mig borta från Volvo i fortsättningen också så gillas det ändå att man vågar prova något nytt och inte bara nöter samma spår igen som bevisat inte lett till mycket bra. En mycket god ide utav Volvo, applåder! Fast i ärlighetens namn så är detta en fadäs jag gärna glömmer ganska snart.

Ladda ner spelet här!

Trailer

Sammanfattning