Call of Duty 4: Modern Warfare

Krig har aldrig varit så här roligt.

I Call of Duty 4: Modern Warfare är skyttegravarna och gevären från andra världskriget borta och utbytta mot nutid och allt vad högteknologi innebär. I stället för det historiska hotet från det tredje riket är det nu fiktiva ultranationalistiska ryssar och rebeller från mellanöstern som är fienden och kärnvapen som det yttersta hotet med skådeplatser som städer i mellanöstern och forna sovjetstater istället för leriga franska skyttevärn.

I spelet träder man in i armekängorna hos några olika personer vid olika akter. I prologen får man en kort briefing och träning inför det kommande uppdraget och hur det är tänkt att utföras, vilket snabbt utbyts till allvar och en redig adrenalinkick då ni infiltrerar en båt på havet en mörk och stormig natt för att undersöka den och bekräfta kärnvapenhotet som rapporterats. Därefter utbryter paniken då man måste försöka ta sig ut från båten då den sprungit läck och håller på att sjunka och kantra, samtidigt som den tar in vatten. Efter inledningsuppdraget accelererar spelet ytterligare och man får knappt en stunds andrum. Du färdas till ställen som Mellanöstern och Tjernobyl för att försöka kväsa kärnvapenhotet och personen som står bakom.

Till din hjälp har du dina vapenbröder, men även ibland möjlighet att kalla in attackhelikoptrar och bombplan eller använda laserstyrda missiler som kan plocka ut fienden som håller sig gömda och i skydd eller helt enkelt användas som nedhållande eld medan du själv avancerar. Ibland får du även använda kamouflage för att kunna smyga dig bakom fiendens linjer för att utföra dina uppdrag. Dina trupper uppför sig så bra de kan i spel och är till hjälp under uppdragen och ger en mer levande känsla till spelet.

Fienden och sekvenser är tyvärr hårt skriptade och dyker upp på exakt samma ställen varje gång och i mångt och mycket gör samma sak, vilket gör att om man måste spela om vissa partier vet man vad man har att vänta sig. Lite mer spontana händelser skulle varit trevligt även om det troligen är dessa skriptade episoder som gör att spelet blivit så spännande och tajt som det blivit.

Även om Modern Warfare, precis som föregångarna, är renodlade förstapersonsskjutare så är uppdragen väldigt spännande och omväxlande och miljöerna väldigt varierade. Ibland är det som på båten rena attackuppdrag, medan det är i andra regelrätt reträtt från en övermäktig fiende, nattbombningar, jakt till fots efter en flyende fiende som man måste fånga eller, det som är mitt favorituppdrag, ett krypskytteuppdrag i det ödelagda Tjernobyl som inte går exakt som planerat. Tyvärr är uppdragen lite väl få och spelet kan relativt enkelt klaras av under tio timmar på normal eller lättare svårighetsgrad och man önskar att det hade funnits lite fler banor, men de som finns är för det mesta en ren fröjd att spela.

Kontrollen i spelet är tajt och i stort sett fläckfri och den bästa jag stött på till konsoll för den här typen av spel och man känner sig aldrig frustrerad på grund av den. Det är bara ibland som siktet hakar upp sig och beter sig lite konstigt när man panorerar bilden. Spelet rör sig även i 60 bilder per sekund i stort sett hela tiden, vilket gör att din skicklighet inte blir begränsad av låg bilduppdatering heller. Det man fått offra för att få flytet i spelet är upplösningen som inte är speciellt hög och till viss mån delar av miljöerna som växtligheten som mer är statisk rekvisita än levande. Dessa detaljer är dock bagateller då spelet i övrigt är fantastiskt detaljerat och välskapat med fina effekter, utmärkt texturarbete och verklighetstrogen fysik samt utmärkt rörelseschema hos människor som gör att världen känns korrekt och verklig.

Även ljudet håller hög klass med alla välljudande vapen, stämningshöjande bakgrundsljud, ljudet av regn som smattrar, attackhelikopterns öronbedövande dån och dödliga dans när den befinner sig i närheten. Röstskådespelarna håller även de hög klass även om de inte är centrala i spelet.

Även om enspelarkampanjen är lite väl kort så får man ett underbart flerspelarläge att trösta sig med. Det finns en bunt olika sorters spelsätt som dödsmatcher, spränga motståndarnas bas och hålla baser (capture and hold). Flerspelarläget innehåller även ett utvecklat uppgraderingssystem som gör att du får tillgång till fler och bättre vapen och olika förmågor (perks) ju fler poäng du får. Detta gör att du har något att slåss för utöver att det är så otroligt kul. De olika förmågorna gör även att du kan planera hur du ska spela inför varje bana då de till exempel kan göra dig mer tålig, får dina vapen att göra mer skada eller gör dig mindre synlig för motståndarna. I flerspelarläget så har man även tillgång till bombplan och attackhelikoptrar vilka man får tillgång till efter att man dödat ett visst antal i rad utan att dö själv. Detta ger en extra krydda åt spelet och en taktisk vinkling. Även i flerspelarläget önskar man dock att man haft tillgång till lite fler banor även om man kan spela de som finns i månader utan att tröttna.

Med Modern Warfare har Infinity Ward lyckats modernisera genren och skapa den bästa förstapersonsskjutaren hittills. Modern Warfare kommer troligen att vara ohotad kung tills Modern Warfare 2 kommer ut och är ett måste ifall man gillar krigsspel.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 10