Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Imperial scout har varit på besök i Mexico tillsammans med Scott och hans spöken. Läs och se hur det gick.

Skulle du kunna förmå dig att skjuta en människa för att rädda världen? Check. Skulle du offra dig själv för att rädda världen? Check. Skulle du säga åt dina lag kamrater att lämna dig i sticket om det behövdes? Check.

I Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 har jag krigat i Mexico. Jag slänger mig in i varje strid utan att tänka, jag säger åt mina kamrater att ta skydd och ta ner den där prickskytten, men jag står kvar. Mitt bästa krävs inte längre, jag måste göra mer än det.

I Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 har kapten Scott Mitchell precis återvänt efter stridigheterna i Ghost Recon: Advanced Warfighter. Efter en tränings session kallas dock Mitchell in i Mexico för att stoppa mexikanska terrorister. Men Mitchell är ju trots allt en gammal Ghost veteran och klagar inte. Dock blir allt värre när terroristerna snor kärnvapen och nu måste Mithcell och hans Ghost team stoppa terroristerna. Dom har 72 timmar på sig...

Handlingen är ganska typisk enligt mig. Tredje världskriget med terrorister. Jag har sett det förut. Dom flesta spel innehåller den handlingen nu förtiden. Men precis som i Infinity Wards Call of Duty 4: Mordern Warfare kan Ubisoft berätta en bra historia. Okej, jag ryser betydligt mer när jag spelar Call of Duty 4: Mordern Warfare än i Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. Dock har spelet sina stunder som när man får uppleva en sönder krigad stad, både från luften och på marken och när fienderna skjuter ner din helikopter och du strider på marken och fienderna slutar inte att komma. Lägg dessutom till en rysligt bra slut del som är minst lika bra som i Call of Duty 4: Mordern Warfare och storyn blir direkt godkänd.

Precis som i Rainbow Six spelen kommenderar man runt en grupp på fyra personer (tre personer plus dig). Man får välja vilka tre kamrater man vill ha med sig. Den första måste vara en standard kille, han med automatkarbinen. Sen väljer du antingen "gunner" med lätt maskingevär eller "grenadier" med granatkastare. Den tredje kan vara en annan standard kille, antingen "gunner" eller grenadier" (beroende på vem du har valt), anti-tank, krypskytt och sjukvårdare. Allt funkar perfekt och team medlemmarna känns verkligen som att dom gör sitt jobb.

Utöver Ghost styrkan får man även kommendera över annan hjälp. Bland annat spanings droner, M.U.L.E., extra soldater, APC, pansarvagnar, helikoptrar och "airstrikes". Det funkar mint lika bra som att kommendera kring Ghost grabbarna även om APC, pansarvagnar och helikoptrar känns någorlunda tröga. Men annars funkar allt för det mesta perfekt.

Nåt jag verkligen blev besviken på var AIn. Fienderna är inte särskilt smarta och team medlemmarna skriker nästan hela tiden om att du borde söka skydd, att dom inte kan skjuta fienden från deras position med mera, sjukt störande.

Vapen arsenalen är inte sådär jättemaffig som i Killzone 2 eller Call of Duty 4: Mordern Warfare. Väldigt många av vapnerna är olika SCAR versioner, och det finns i stort sett bara automatkarbiner. Även om det finns prickskyttegevär, raketgevär, granatkastare, k-pistrar, lätta maskingevär, pistoler och hagelbrakare känns arsenalen ganska tunn.

Grafiskt imponerar Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 för det mesta, såväl när det är natt, soluppgång eller solnedgång. Dock imponerar inte grafiken när det är dag i spelet, och känns mer som ett Playstation 2 spel. Särskilt fult är det i helikopter turen i början av spelet.

Cover systemet är inget nytt, men funkar ypperligt bra. Dock tycker jag att Ubisoft har härmat Epics Gears of War lite för mycket eftersom man med ett knapp tryck kan klättra över skyddet man har gömt sig bakom.

Under ett fåtal gånger får man använda ett maskingevär ombord på helikoptern. Jag blev väldigt uppspelt efter att ha spelat Terminator 3: Redemption, där helikopter turerna var det allra bästa med spelet. Dock känns det väldigt segt att både skjuta och sikta i Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. Att det går segt att skjuta köper jag, eftersom det är verklighetstroget, men den sega styrningen är oerhört dålig och får dessa turer att framstå som det tråkigaste som kan hända i handlingen.

Kontrollen är riktigt bra. Visst, den är inte lika klockren som i bland annat Call of Duty 4: Mordern Warfare, men man blir snabbt varm i kläderna.

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 har en hel del extramaterial. Det finns bakgrunds information om karaktärerna och vapnerna, musikvideor och koncept skisser. För att låsa upp en del av dom måste man antingen ha kommit till ett visst ställe i spelet eller ha tillräckligt med decorations. Decorations är spelets awards, där man ska uppfylla ett mål. Det systemet funkar riktigt bra, även fast det inte finns så många decorations.

Få spel i den här generationen har delad skärm för fyra spelare. Klart att man blir glad, men är det bra gjort? Nej. För det första är inte kameran placerad bakom figurens axel utan som en första persons skjutare, men man har tagit bort vapnet. Ta dessutom bort cover systemet och ersätt det med ett värdelöst peek system och det blir direkt ospelbart. Trots att dom lyckades med det i Rainbow Six 3 fungerar det inte i Ghost Recon: Advanced Warfighter 2. För övrigt kan man spela i lag, alla mot alla eller i co-op.

Eftersom jag och mina kompisar ratade Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 på delad skärm tänker jag naturligtvis nyttja online delen. Och för att en online del ska vara bra så måste den ha tre saker. Stora skillnader mellan klasserna, uppblåsbara saker och ett bra system för att skapa en egen karaktär eller ingen alls. Dock blir Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 oerhört tråkigt online. För det första så får man bara välja ett ansikte och en hjälm till sin gubbe. Inget mer. Sen märks det ingen skillnad mellan klasserna och allt finns från början, trots att man rankar upp. Alla vapen och alla hjälmar finns tillgängliga från början. Dock finns det ett par hjälmar som kräver en sparfil från Rainbow Six: Vegas> och Splinter Cell: Double Agent för att få dom. Och cover systemet är precis som i splitscreen utbytt mot peek systemet, som fungerar dåligt. Visst, det är kul dom fem första matcherna, men eftersom man inte låser upp någonting med ranker tappar jag fort motiveringen till att spela online.

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 är ett bra spel som är gjort för att spela själv. Dock blir det bara en sjua på grund av den tråkigaste multiplayerdelen som jag har stött på. Men sjuan är stark.

Grafik: 7
Ljud: 7