Mass Effect

Skrivet av: Berndt   2009-05-13

Mass effect - en benämning för en uråldrig teknologi som 2183 återfinns av mänskligheten.

Mysteriet angående vad Mass Effect handlar om är lika mystiskt som de sedan länge utdöda folkslaget "Protheans", skaparna bakom denna uråldriga teknologi.
Commander Shepard får i uppdrag att besöka planeten Eden Prime där utgrävningen av detta fynd finns. Trubbel uppstår dock redan innan skeppet Normandy hinner landa på planeten. Området är kontrollerat av de onda varelserna "Geth", uppdraget blir inte så enkelt som man först trodde.
Då Commander Shepard får reda på mer bakom mysteriet angående dessa Protheans och deras uråldriga teknologi inser han att hemligheten döljer krafter som i fel händer skulle kunna betyda slutet för hela mänskligheten.
Förrädaren och mannen som tillsammans med arméer av Geth känner till lika mycket som Shepard är Saren. Detta stora hot blir Shepards högsta prioritering, om Saren lyckas finna hemligheten bakom denna Protheanska teknologi betyder det slutet för mänskligheten.

Vi kastas genast in i rollen som Commander "(välj förnamn) - Shepard". Du har friheten att välja fritt över din karaktärs kön, utseende, bakgrund och yrke - Man får helt enkelt göra sin egen Shepard. Första gången jag startar spelet och gör min karaktär kan man dock som tur är klicka på en "quick start", då man endast får välja förnamn, yrket blir Soldier och Shepard ser ut som på framsidan av spelet. Innan spelet börjar får man också välja svårighetsgrad och hur mycket dina medhjälpare ska hjälpa till under spelets gång. Första gången är det inte lätt att veta vad man ska välja här, då är det enklast att inte röra dessa inställningar och bara starta spelet.

Man kastas direkt in i handlingen, videosekvenser där läget diskuteras ger dig en bra koll på vad som händer och vad besättningen ombord på skeppet Normandy håller på med. Då Shepard talar får du själv välja mellan vanligtvis 3 alternativ, upplägget brukar vara att
1. Ett svar som uppmuntrar och att jag vill veta mer 2. Ett svar som driver konversationen vidare, låter dig då veta det viktiga. 3. Ett svar som ofta förolämpar och får konversationen överstökad. Senare i spelet kommer även en del alternativ vara gråa, dessa behöver man speciella erfarenheter för att kunna trycka på.

Detta är ett rollspel - och vad är ett rollspel utan att kunna gå upp i level? För varje fiende du dödar, för varje uppdrag du klarar eller för varje problem du löser så får du experience. Detta leder till att du och dina medlemmar i teamet får level up. Nu får man placera ut en viss mängd poäng på olika Tallent. Dessa kan vara en bättre precision med ett visst sorts vapen, magi-liknande talanger som används i strid och mycket mer. Till en början är det svårt att beta vad man ska välja, vad kommer man att ha nytta av? Men efter några level up inser man vad som behövs och då kan man börja lägga upp strategier för att olika medlemmar i teamet ska ha olika fördelar så att man kan klara så många situationer som möjligt.

Man har även en del i menyn för all utrustning du hittar under spelet. Precis som många andra rpg-spel hittar man vapen, rustningar och annan utrustning som man strategiskt placerar ut på sitt team för en bra kombination.

Grafiken är mycket klar och vacker, den fokuserar först och främst på det viktigaste - personerna. Miljöer, byggnader och bakgrunder har klara färger och är snyggt gjorda men det är inte häpnadsväckande snyggt. De klara färgerna använder man på ett mycket bra vis, till viss del påminner rymdskepp och planeter om de nyare Star Wars filmerna med riktigt snygga detaljer. Ingen del av spelet har en miljö som inte är genomtänkt, världen känns verkligen levande då varje liten bit känns välarbetad.

Världen, som man har stor frihet att besöka känns först oändligt stor med en hel karta av ett flertal galaxer - vilket vardera innehåller flera solsystem - vilket vardera innehåller flera planeter. Dock inser jag snabbt att det är långt ifrån alla planeter som går att besöka.

Precis som i tidigare BioWare spel för huvudpersonen dagbok. I menyn kan du läsa denna för att förstå karaktärens tankar och vad ditt nästa mål är, ett mycket bra hjälpmedel för att kunna hålla reda på allt som ska göras, också för att kunna skilja sidouppdrag från huvuduppdragen.

Under spelets gång träffar man på ett flertal karaktärer som man får med sig och kan ta med i teamet. Teamet består av 3 karaktärer och det gäller att välja en bra kombination för att kunna anpassa sig till många situationer. I strid använder man enkla kontroller för att ger order till dina lagkamrater, man kan säga åt dem att ta skydd, attackera eller liknande.

Mycket fokus har lagts på handlingen i spelet vilket man snabbt märker. Denna är väl genomtänkt och uppbyggt på ett bra vis med tanke på att du får välja dina ord själv och därmed kan förändra handlingens gång. Till en början känns det som väldigt mycket, namn, platser och varelser talas det om men det tar inte lång tid att förstå sig på, snabbt blir man mycket insatt.

Min sammanfattning:
Storslaget är ett bra ord för att beskriva Mass Effect. Här kombineras vackra miljöer, mäktig och mycket passande musik med riktigt bra och tuff action som är uppbyggt på ett intelligent och välgenomtänkt strids och level-system. Det är väldigt svårt att tröttna, jag vill hela tiden utforska mer och leta efter dolda hemligheter. Att det är upplagt för strategier gör striderna spännande och känns realistiska, hela tiden är jag sugen på att stöta på nya faror.
För att dra upp små minus i detta storslagna spel så kan jag nämna ett fåtal buggar där man kan fastna i sin omgivning och en ibland svårläst karta. Dock är dessa minus väldigt små och påverkar inte helhetsbilden eller upplevelsen av spelet. Huvuduppdraget skulle kunna ha vart längre men det finns så mycket mer att göra i spelet i form av sidouppdrag så detta är för mig inte heller ett minus. För mig är Mass Effect ett svårslaget spel speciellt inom genren RPG, men även action.
Vilken debut till xbox jag fick! - Bästa spelet jag har spelat.

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10