Far Cry 2

Skrivet av: G-Force   2009-05-02

Det verkar finnas en allmän uppfattning på Gamereactor Forum om att Far Cry 2 suger. Att spelet lider enormt av långa transportsträckor, och att det helt enkelt är riktigt trist. Frågan jag ställer mig är, har folk ens spelat Far Cry?

Som alltid så vet man ingenting förän man själv provat på, och som så ofta så har snacket visat sig vara just... snack. Du har tillgång till en spelvärld som sägs vara 50 kvadratkilometer stor. I verkligheten känns den inte alls så enorm, och att ta dig dit du vill inom en överskådlig framtid är nästan aldrig något problem. Så länge du har en bil/båt så bör du kunna korsa spelvärlden på 5min. Antingen genom att köra tvärs över kartan, eller genom det snabbare (och säkrare) sättet som kallas för kollektivtrafik.

De problem som dock kan uppstå är när du fått ditt fordon sprängt efter en eldstrid, och tvingas vandra runt i jakt på ett nytt. Som tur är finns det dock bilar vid i stort sett varje hus, och som max kanske man får kuta runt i 5min innan du hittat en ny. Men detta händer sällan tack vare att du enkelt kan repararera skadade bilar. Det gäller bara att se till att åtminstone en kärra är intakt efter en eldstrid.

Det har snackats om att sparsystemet i Far Cry 2 är efterblivet, att tiden som går mellan sparningar är vansinnigt lång, samt att avstånden mellan safehouses är sjuka. Allt är rent skitsnack. För det första kan du oftast spara innan, efter och ibland flera gånger under ett uppdrag. Sedan så finns safehouses, som är många i antal, och du är nästan aldrig mer än en tre minuters biltur ifrån ett. Det har även talats om att fiender ofta dyker upp och dödar en medans man är på väg till ett ställe, och att man på så sätt tvingas ladda och tappa stora framsteg. Detta stämmer inte heller. För det första så är det inga större problem med att döda två fiender med en Jeep, och för det andra så har jag ändå aldrig sänts tillbaka mer än 20min när jag dött, och det är något man kan vänta sig i de flesta spel. Oftast så rör det dock sig snarare om 10min.

Det enda som kan vara störade med safehouses, och även andra byggnader, är att de ibland kan befinna sig på ett jävla berg. Då kan man tvingas köra/kuta runt hela berget tills man till slut hittar den enda vägen upp.

Sådär ja, efter att ha bemött den ogrundade kritiken som riktats mot Far Cry 2 så kan jag koncentrera mig på min egen kritik. I spelet är du i Afrika, där du är ute efter en vapenlangare av nån anledning. Storyn är usel, och det märks att man inte ansträngt sig på den biten. Uppdragen är oftast bra, men uppdragsstrukturen är så förbannat forutsägbar.

Under "storyuppdrag" så kan du vänta dig att en kompis ringer (ja, man har kompisar i Far Cry). Denne kommer alltid föreslå ett annat tillvägagångssätt. Ett som alltid resulterar i att du tvingas åka till fler deldestinationer, där du i slutet alltid tvingas hjälpa din kompis under en eldstrid. Så man kan påstå att det är vettigare att bara följa uppdraget som uppdragsgivaren vill. Det går fortare, och du slipper riskera din kompis liv varje gång. Sidouppdragen är oftast trista.

Det finns mycket som är väldigt välgjort i Far Cry 2. Det som först imponerar är hur du ser dig själv öppna dörrar, ta malariapiller, t.o.m. peta ut kulor ur underarmen och trycka leder på plats igen. De två sista är alltså två fenomen som kan drabba dig under strid, och tillför lite extra spänning då du tvingas plåstra om dig själv samtidigt som du är beskjuten. Actionen är grym, känslan i de många vapnen härliga, och det är skönt att veta att ens kompisar nästan alltid kommer till undsättning om man blir nerpepprad.

Något ännu mer imponerande är eld i spelet. Du kan sätta eld på nästan allt, och lågorna är mäktiga samtidigt som de sprids fort. Tyvärr slocknar de även lite väl hastigt, vilket leder till att det är svårt att använda elden till sin fördel till någon större utsträckning under strid. Det hade varit roligt att kunna omringa en by med eld, men det går helt enkelt inte. I stället ser man sig själv bränna ner enstaka fiender med eldkastare, och visst går även det bra, men det där storslagna saknas.

Det känns även som om man aldrig kan vara särskilt strategisk när man ska anfalla fiendeläger. I teorin kan man ju anfalla vilken tid som helst på dygnet, och kanske leka krypskytt denna gång. Men i verkligheten så är krypskytte värdelöst, då du bara kan knäppa en fiende innan geväret blivit värelöst. Fiendena ser dig nämligen sedan, och har sjukt bra träffsäkerhet, trots att de har "vanliga" vapen och är långt borta.

Man kan alltså anfalla på många sätt och vis. Dock så finner man alltid att det effektivaste sättet är att smyga så länge som möjligt, för att sedan skjuta alla när man blivit upptäckt. Att spela varierat känns bara som ett ta en onödig omväg. Det betyder dock inte att spelet känns repetivt.

Den Artificiella Intelligensen i spelet är oftast riktigt usel. Fiender kan kuta runt framför dig ett bra tag innan de ser dig. En gång gömde jag mig inne i en hydda, medans flera fiender stod utanför och såg förvirrade ut. Jag stod helt synlig vid fönsteröppningen och kastade handgranater mot dem, vilket endast resulterade i att de kutade runt som höns utan att en enda av dem upptäckte mig. Det händer även att fienderna träffar mig med sina skott, trots att de klart och tydligt inte ens är i närheten av att sikta mot mig.

Det enda som imponerar med A.I:n är hur fienderna hjälper sina skadade. En gång befann jag mig på en kulle, och såg två soldader. Jag sniprade ner den ena. Den andra kom till undsättning. Först kollade han så att kompisen var ok. Sedan lyfte han upp honom på sina axlar och bar iväg med honom. Taskig som jag var så sköt jag ner den hjälpsamme, men det var imponeranda att se att de inte bara är hjärndöda psykopater som försöker döda allt de ser.

Något som riktigt suger i Far Cry 2 är bilkörningen. Du kör i ett förstapersonsperspektiv, och detta fungerar inte så bra. Det är svårt att se vart du kör, särskilt om det är natt och du befinner dig i djungeln. Detta tack vare att vindrutorna är skitiga, plus att kameravinkeln är usel. Dessutom är körkänslan kass, och bilarna känns som tomma plåtskal.

Grafiken är inte så superbra, men det finns inget att direkt kritisera. Designen är ofta bra, men djungeln är faktiskt jävligt kass. Då föredrar man helt klart öknen eller savannen, som bjuder på härligare atmosfär utan en massa jävla träd som är i vägen. Musiken sätter stämningen på ett bra sätt.

I slutändan är Far Cry 2 ett bra actionspel, som egentligen inte har någon större svaghet. Visst är A.I:n usel, men det är inget man stör sig på särskilt mycket. I stället kan det påstås att spelet misslyckas med att leverera en riktigt modern spelupplevelse. Visst hade utvecklarna kunnat lyckas bättre med många detaljer. Far Cry 2 är aldrig riktigt supertrist, sällan svinkul. Men när du efter en 5min lång färdsträcka kommer fram till den där ökenbyn du tänkt raida känns det ändå helrätt att man trots kritiken satsade på Far Cry 2...

+ Härlig action
+ Härlig stämning
+ Rätt bra storyuppdrag