See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Assassin's Creed

Skrivet av: Link   2009-04-30

Produktionsvärde är ett mustigt ord som spelutvecklare i dag gärna smusslar in i sina pressuttalanden eller under diverse event för att promota sitt senaste projekt. Det har blivit ett av de populära orden för att få uppmärksamhet och för att spelet i fråga ska låta lyxigt, genomarbetat, finessrikt och påkostat. Med ett ord talar utvecklaren om för oss att deras spel kommer vara fyllt av historiskt korrekta detaljer, att dess soundtrack skrivits av en välbetald, världskänd kompositör, att den och den berömdheten medverkat för att ge spelet dess rätta trovärdighet och att si och så mycket pengar lagts ned bara för att få till den där fantastiska animationen när huvudkaraktären böjer sig ned och knyter skosnöret. Detta ord, "produktionsvärde", används i dag strax av alla större utvecklare men ofta är det endast ett ord, utan innebörd, som låter vackert men är en lögn. Så mycket roligare då, när ett spel dyker upp, haussat utav ord och leenden, som lever upp till, nej, förkroppsligar ordet "produktionsvärde". För om något spel ska sammanfattas med detta ord, så är det väl Assassin's Creed.

Redan innan du har chans att starta spelet görs det klart för dig att människor tillhörande olika religioner, kulturer och kön har arbetat med spelet för att motverka en partiskhet. Därifrån är hela äventyret en studie i hur man tillför produktionsvärde i sin produkt. Assassin's Creed bjuder på helt fantastiska vyer och varje gata och återvändsgränd i de tre arabiska städerna (Damaskus, Acre och Jerusalem) har omsorgsfullt designats för att övertyga spelaren om att vi faktiskt strosar runt i städerna precis som de såg ut år 1191. Musiken och röstskådespelarna bidrar till att skapa en sådan övertygande ljudbild att denna illusion håller sig från början till slutet! Till detta har man arbetat fram en långt mer intrikat och invecklad historia än man först kan ana. Visst går det utan problem att ta sig genom spelet utan att bry sig om de små kryptiska meddelanden som strös över spelets handling med jämna mellanrum men de tålmodiga belönas här. För den som tar sig tid att läsa mellan raderna, att undersöka omgivningen och att vara uppmärksam under de konversationsfyllda mellansekvenserna så finns en handling som utan hämningar hämtar detaljer från asiatisk, afrikansk och europeisk historia för att väva samman allt i en ganska komplicerad konspirationshistoria, eller utav det slaget. Det är mycket ambitiöst och intelligent på alla plan och Ubisoft ursäktar sig inte för att jogga i ett sådant tempo att man knappt hänger med!

Efter denna våg av kvalitet som sköljer över och nästan dränker spelaren glömmer man nästan att det är ett spel och som sådant måste det leverera på åtminstone en punkt till: Spelbarhet. Vi kan börja med att tala om kontrollen. Assassin's Creed är ett action-äventyr sett ur tredjepersons perspektiv. Som sådant styr man Altaïr och Desmond (spelets två huvudpersoner) på klassiskt manér: Vänstra analogspaken styr karaktären och högra styr kameran. Ubisoft har dock jobbat med en unik layout för hur man använder de övriga knapparna och snart styr du friktionsfritt Altaïr, som flyter som rinnande vatten. Det är smidigt och intuitivt. I själva spelet får du syssla med att mörda vissa utvalda personer men du kan också sticka kniven i bråkiga stadsvakter eller för den delen "oskyldiga" människor. Jag använder apostrofer eftersom de "oskyldiga" människorna kan vara riktigt besvärliga till och från. Att döda civila fungerar dock inte i längden eftersom det gör dig osynkroniserad, vilket är sammanställt med att ta skada. (Jag väljer att inte avslöja spelets lilla tvist.) För att komma åt de totalt nio (läs: tio) personer som skall mördas måste du naturligtvis gräva fram information om hur du bäst skall gå till väga. Det blir som små integrerade minispel där du bland annat kan stjäla viktig information genom att smyga dig på bakom ett offer och sticka handen ner i dess ficka eller så kan du behöva banka litet hemligheter ur ditt huvudmåls anhängare. Dessa element är både underhållande och blir svårare ju längre fram i spelet du kommer men det är ändå samma grunduppdrag, även om plats och person ändras: Stjäla något där, tjuvlyssna här, förhöra någon hit eller samla små flaggor dit. Det kan tyckas bli repetitivt om du inte uppskattar dessa utmaningar för vad de är: Minispel.

Assassin's Creed handlar nämligen framför allt om städerna. Det är en sådan otrolig känsla att stå högt ovanför takåsarna och blicka ned över folkets gräl och kiv. Att slänga sig ned 100 meter och landa i en hög av halm för att kvickt leta sig fram till ett lämpligt hus, kila uppför väggen och sedan fortsätta hoppa vidare över taken, obekymrad och ostörd från all trängsel på gatorna nedan. De få vakterna som vågar stå i din väg får känna på kniven och ibland får även Arns kollegor smaka kallt stål. Det är en frihetskänsla som få andra spel kan mäta sig med (Mirror's Edge). Det är detta, blandat med den intressanta berättelsen och de uppdrag man utför i spelet, som tillsammans bildar en mycket solid upplevelse!

Det är ett audiovisuellt manifest och en seger för TV-spel som medie, när det kommer till vad man kan åstadkomma med tekniken. Som spel är Assassin's Creed roande men kan nog av vissa kännas enformigt men för oss som helst av allt njuter av spelet, som uppskattar att upptäcka de vackra gatorna eller bara gillar att känna oss förmer än pöbeln, för oss kunde Assassin's Creed knappast bli mycket bättre.

Medlemsrecensioner115
      Samlat betyg: 7.9/10
      1