Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Skrivet av: LordUlf   2009-04-24

Ratchet & Clank släpptes 2002 och är än idag ett av de bästa plattformsspelen som någonsin släppts. Det bjöd på en härlig spelbarhet, variation och en grym balans mellan action och plattformshoppande. Men jag måste faktiskt säga att jag kände en viss skepsis inför Tools of Destruction. Serien har börjat kännas mindre bra för vartenda ny del i serien och efter fyra stycken spel har det kännts som att den har glidit ifrån sitt ursprung. På tok för mycket fokus har lagts på action istället för plattformshoppande, balansen mellan skjutande och äventyrande är sedan länge rubbad. Tydligaste exemplet är Ratchet: Gladiator som var en renodlad shooter snarare än ett plattformsspel.

Ett av seriens signum har alltid varit dess sköna humor och lustiga karaktärer. Personkemin mellan Ratchet och Clank är som vanligt lysande där både dialogen och skämten är vältimade. I övrigt bjuds det på ett härligt persongalleri med flippade och charmiga karaktärer där Captain Qwark är en av mina favoriter. Humorn återfinns även i vapenarsenalen där den större delen av skjutdonen framkallar minst lika mycket skratt som förstörelse. En av mina personliga favoriter är discokulan som distraherar fienden och får dem att börja dansa så att man utan problem kan ha ihjäl dem. De vapen som finns att tillgå är fantasirika och välbalanserade men det känns verkligen som att det finns för mycket att välja på. Själv så höll jag mig till en 2-3 vapen spelet igenom och provade mest igenom de övriga skjutdonen för att se vad de gjorde. Men att variera sina vapenval är absolut ingen nödvändighet.

Grafiskt tillhör Tools of Destruction dett absoluta toppskiktet i denna generation. Miljöerna är variationsrika och detaljerade, man får besöka alltfrån futuristiska storstäder till frostiga isbanor och mystiska piratskepp. Banorna målas upp med en härlig färgpalett bestående av starka färger som för tankarna till en välanimerad Pixarfilm snarare än ett TV-spel. Kudos till Insomniac!

Förutom den njutbara grafiken bjuds det på en grym bandesign med ett utsökt tempo där kaotiska slagfält varvas med kluriga småpussel och häftiga bosstrider.

Det märks att det skett en förändring till det bättre sedan det förra besöket av vår lille favoritlombax. Eller snarare en återgång till rötterna, en renässans av Ratchet-serien till vad den en gång var. Men detta är både på gott och ont. Känslan av att man sett allting tidigare återfinner sig och spelet blir aldrig särskilt spännande. Kort och gott kan man säga att Ratchet & Clank: Tools of Destruction är en grafisk upphottad version av ett 6 år gammalt spel.

Plus

Ursnygg grafik, skön humor och charmiga karaktärer. Perfekt harmoni mellan action och plattformshoppande.

Minus