Assassin's Creed

Skrivet av: LordUlf   2009-04-22

OBS!!! Recensionen innehåller spoilers!

Året är 1191, det tredje korståget pågår och de kristna slåss mot de otrogna om det Heliga landet. Du iklär dig rollen som Altaïr, en lönnmördare som är medlem i Hashshashin, ett hemligt brödraskap som varken är på Saracernas eller de kristnas sida. Du har blivit fråntagen din titel och måste arbeta dig upp i hiearkin för att återfå din heder. Dina mål är korrupta köpmän och svindlare, onda människor som förtjänar det öde som väntar dom. Stora folkmassor, storskaliga vyer från hustak samt vilda jakter är skådeplatsen för detta äventyr.

Assassins Creed har alla ingredienser för at bli ett storspel som sticker ut. En originell idée som skulle kunna sätta standarden för kommande äventyrsspel.

Men icke.

Assassins Creed är både briljant men samtidigt ytterst undermåligt. Man blir grafiskt hänförd av de stora miljöerna, folkmassorna och de vackra byggnaderna. Designmässigt har spelutvecklarna verkligen lyckats med att fånga den medeltida känslan. Kort och gott tillhör Assassins Creed det absoluta toppskiktet när det kommer till grafik denna generationen. Men där tar den vackra sagan om Altaïr slut.

I övrigt är Assassins Creed ett halvfärdigt spel. Kontrollen är följsam när man skuttar runt på hustak, klättrar på väggar eller vill fly undan vakter. Men den är samtidigt väldigt monoton och självgående då det mer eller mindre bara är att peka och hålla inne en knapp, så utför Altaïr de rörelser som situationen kräver.
Striderna är även de monotona utan något direkt djup där det allt som oftast räcker att vänta ut fienden och utföra en kontringsattack. AI:n är fruktansvärt dålig då de anfaller en åt gången, oavsett deras numerära överläge.

Men värst av allt är uppdragsdesignen. Jag förstår verkligen inte hur utvecklarna tänkte. Tanken är väl att man skall känna sig som en fullfjädrad lönnmördare med allt vad det innebär. För att lyckas med sina mord krävs det information och den kan införskaffas på en rad olika sätt. Tjuvlyssna på ett samtal vid marknaden, leka ficktjuv för sno åt sig viktiga dokument eller hota underhuggare. Att utföra alla dessa småuppdrag faller bra in på den typ av karaktär man spelar. Problemet är att det är otroligt repetativt, utan utmaning och oerhört fantasilöst. Det känns mer som att spelutvecklarna loopat ett 20 minuters kort demo snarare än färdigställt ett riktigt spel.

Upprepanden av spelmoment kan jag många gånger acceptera. Men det som upprepas måste ju vara tillfredsställande. God of War är ett lysande exempel på när repetition fungerar. Från bildruta 1 handlar det bara om att slakta vildsinta monster (med undantag av ett å annat pussel). Men skillnaden ligger i att det är roligt att slafsa ut inälvorna på ett monster för 2234:e gången.

Även lönnmorden är oerhört klumpigt designade. De flesta av scenarierna är dock väldigt intressanta till en början men istället för att tillåtas vara kreativ och själv välja hur sitt offer ska gå sin död till mötes slutar det alltid med ett slafsmord och strid mot vakterna.

Atmosfären och närvarokännslan är som jag nämnde tidigare väldigt hög i och med den vackra grafiken. Detta förstörs dock av det så kallade tidsresandet. Man är i själva verket inte Altaïr utan en ättling som lever i framtiden och allt som man upplever med Altaïr är i själva verket bara ett minne. Det hela är oerhört felplacerat och känns bara krystat och meningslöst, det förstör illusionen av att man verkligen är där. Kanske får vi en förklaring i framtida delar utav serien med det hjälps ju inte i den spelupplevelse man får av Assassins Creed här och nu.

Assassins Creed är ett på ytan superbt spel med läcker grafik och nyskapande idéer men på övriga punkter är det ett totalt misslyckande. Ett skolboksexempel på usel spelmekanik och bandesign samt ett bevis på att snygg grafik inte är särskilt viktigt trots allt.

Plus

Supersnygg grafik, bitvis välbehållen atmosfär. Originell idé.

Minus