F.E.A.R.

Spelad version PS3, PAL

Du är en elitsoldat tränad att i hantera ovanliga situationer andra inte ens törs föreställa sig. Inkallad för att möta en blodtörstig styrka med paranormala förmågor, är det upp till dig att förhindra en kris som snabbt kan eskalera utanför kontroll. Upptäck sanningen om F.E.A.R. i en unik blandning av första persons skjutarspel och övernaturlig spänning.

Det här spelet var faktiskt en trevlig överraskning samtidigt som det var obehagligt spännande med några väl valda skrämsel-effekter! Man spelar som en icke namngiven soldat som nyligen börjat i F.E.A.R-styrkan (Första Mötets Anfall Spaningstrupp, eller nåt sånt). Ditt huvudmål och skälet till att du har fått ett vapen i hand är att den telepatiske befälhavavaren Paxton Fettel verkar ha mist förståndet och löper amok med sina tränade klonsoldater. Men inte nog med det. Något mystiskt och skrämmande är i görningen. En liten tjej i röd klänning dyker upp och försvinner lika hastigt, är det bara hallucinationer, eller finns det ett samband?

Grafiken är daterad, men vissa effekter är rätt schyssta. Jag gillar skuggningarna speciellt och på det sätt man måste använda ficklampan, för det är väldigt mörkt i F.E.A.R.
Däremot är bandesignen lite tråkig, vilket många påpekat, med väldigt många kontorsbås, korridorer och lagermiljöer. Först mot slutet när man kommer till den underjordiska basen märks en liten designförändring i det gråbruna lådtravandet som utgör 90% av spelet.

Även ljudet har sina brister. Det är mixat i DTS vilket ger pluspoäng men jag måste klaga på ljudmixen. I ett så historiedrivet spel som F.E.A.R är, måste man höra vad som sägs. Tyvärr är det flesta av rösterna filtrerade för att likna en telefonsvarare eller en komradio. De har dock skurit bort för mycket i frekvensregistret tycker jag för även om jag höjer talet i ljudinställningar till max och sänker det övriga är det svårt att höra. Eller så får de komprimera telefonrösterna hårdare...

Spelkontrollen är bra. Det tog sin lilla tid att ställa om sig efter allt Killzone2-spelande, men efter ett tag fungerar det fint. F.E.A.R använder sig också av en Max Payne-liknande gimmick som saktar ner tiden så att du kan storma in i ett rum och slå eller skjuta ner allt som rör sig. Mitt favoritvapen blev snabbt hagelbössan vilket gjorde jobbet väl vid dessa tidsböjande rensningar.

Hållbarheten är också mycket bra, jag klarade huvuduppdraget på ca 15 tim, vilket börjar kännas som lång tid i FPS-sammanhang. Det finns även bonusuppdrag och Multiplayer om man så önskar. Jag kommer absolut spela om hela spelet om ett tag när jag fått lite distans, för att det var så pass kul & intressant.

Apropå Max Payne så känns det som "drömsekvenserna" och barnskriken är nära kusin till F.E.A.R och dess obehagskänslor. Jag rekommenderar alla som gillar att bli småskraja när ni spelar att pröva detta och med tanke på att spelet går att få tag på för under tvåhundringen, så är det ett bra köp för stabil actionskräck!

Samlat betyg: 4.5/10
1
2