Fable II

Att det skulle vara insidan som räknas gäller även spel

Det finns egentligen endast ett enda spel där ute som liknar Fable II, och det råkar vara originalet Fable. Det handlar om rollspel som fokuserar helt på val och hur dessa påverkar din karaktär, och världen din karaktär lever i. Du tar rollen som "Sparrow", en föräldralös tiggare på Bowerstones kalla gator. En dag får du veta att du är en Hjälte, kapabel till saker som, enligt stora delar av världens befolkning idag, är myt.

Som Hjälte kan du dela upp dina förmågor i tre områden, nämligen stryka, skicklighet och vilja. Varje område får varsin knapp på kontrollen under strider, vilket leder till saknad av riktigt djup. Däremot är det skönt att se en karaktär lyckas hantera närstrid, långdistans och magi samtidigt i ett rollspel. Speciellt när det är så kul som det är i Fable II.

Xbox Live-möjligheterna i Fable II finns det blandade känslor om. Det finns Co-op för två spelare, och man kan lätt hoppa in i en väns värld och se vilka val denne har gjort. Tyvärr är det hela väldigt opersonligt, då din karaktär från din värld inte direkt kommer in, endast du som spelare. Bättre blir det när man istället spelar själv, men ändå ser sina vänner i form av svävande bubblor runt om i världen. Dessa bubblor går sedan att kommunicera med och ge gåvor till, som om det vore något slags fejk-MMO. Jag gillar.

Som tidigare nämnt handlar spelet om val. Utöver den klassiska god/ond-faktorn finns här mängder av möjligheter att påverka världen runt dig. Vill du se en stad förvandlas till en håla, fylld med brott och smutsiga prostituerade kan du göra det. Vill du istället förvandla en håla till ett friskt och växande samhälle kan du göra det också. De är dessa detaljer som verkligen chockar en när man inser att de verkligen fungerar så bra som det låter. Om du kommer tillbaka till en stad efter en lång tid så kommer du se skillnader. Även naturen påverkas av tiden. Sjöar kommer torka ut och göra nya grottor tillgängliga, och vi får se Albion under alla dess årstider genom spelets gång.

Det märks att sådant som utvecklare vanligtvis lägger fokus på i spel får sitta i baksätet i Fable II. Grafiken är inte den bästa, trots mysig design och underbar ljussättning när det väl gäller, och framedrops finns det gott om. Konstigt nog finns det också mycket att klaga på när det gäller storyn i spelet. För det första är den väldigt obalanserad. Ibland händer ingenting, och vid andra tillfällen sker så mycket på så kort tid att man lätt skulle kunna bli förvirrad. Den bjuder på några fina stunder, men i helhet är den faktiskt lam. Själva handlingen skulle egentligen ha fungerat som en prolog till ett enormt och episkt äventyr. Ändå löser sig allting mot slutet, och alla frågor besvaras. Därför kan det kännas som om spelets main quest slutar innan det ens börjar.

Man skulle kunna fortsätta att prata om allt detta, om hur Fable II misslyckas på så många områden, men det skulle inte göra det lättare att recensera spelet. Fable II är skapat med speciella saker i åtanke. Jag är nämligen säker på att Lionhead är medvetna om dessa brister men känner att de inte spelar någon roll när man väl funnit spelets riktiga mening. Och precis så är det. Kontrollen må vara lös, världen liten och storyn opersonlig, men trots allt detta och långa, många laddningstider gör Fable II det lätt att leva sig in den virtuella värld som erbjuds. Detta tack vare många punkter som skötts med mycket omsorg, som din trofasta hund som hjälper dig och älskar dig i vått och torrt, eller det magnifika röstskådespelet och hur detta hanteras i spelet.

Alla bybor har något att säga om det du gör, och det kommer ta en lång tid innan du hör samma sak igen. Eller samma röst för den delen. Att dessa bybor sedan har känslor för dig gör det hela ännu mer njutbart. Folk kommer ge dig gåvor, följa efter dig, fråga om autografer och älska dig om det är den vägen man väljer att gå. Annars kan du förstöra deras städer och se hur barnen gråter efter att du brutit dig in i deras hus och tagit alla deras leksaker. Fable II erbjuder dig oändliga timmar speltid genom dessa sociala experiment, och när dessa är som bäst så känns spelets alla mer traditionella äventyr som överflödiga - vilket kanske var vad Lionhead hoppades på. Att få lite pengar eller mat som belöning står sig inte mot den tillfredsställelse man får som spelare. Nya scenarion mellan dig och byborna kommer att inträffa långt efter du är klar med spelet.

Fable II är inte för alla, men om du är sugen på något speciellt, har lätt att leva dig in i spel, och är beredd att ta dina egna steg i världen, har du många veckor av egna och mer personliga äventyr framför sig.

+
Otroligt mycket att göra
Underbart om man kan leva sig in i det