Saints Row 2

Saints Row 2 - Xbox 360

På gatorna kämpar oroliga tanter för att ta sig över vägen, medan hotfulla gangsters springer förbi med köttyxor utan kläder. Poliserna kliar sig ständigt på hakan, vrider sig i plötsliga pungsmärtor i tid och otid, och skottlossningar sker mest hela tiden. Precis så ser dagens samhälle ut, åtminstone om man får tro Volition och deras Saints Row 2.

Det börjar tokigt. Jag är beredd att kalla det mer än tokigt. Du vaknar upp på ett sterilt fängelsesjukhus efter att ha legat i koma, och får sedan tillsammans med en nyfunnen vän smiska vakter och fly från fängelseön, för att sedan bygga upp ditt gamla gäng Third Street Saints igen.

Som du kanske redan räknat ut är Saints Row 2 inte särskilt allvarligt, och det hela blir direkt skrattframkallande oseriöst när man innan kastas ut i hetluften får designa sitt eget utseende på ett mycket tillfredsställande sätt. Ett tokfet kinesamerikan med en kvinnas ljuva stämma, eller ett ständigt leende muskelberg med en skolflickas gångstil? Karaktärsskapandet i Saints Row 2 är detaljerat och upplagt för att skapa vansinniga kreationer som i sin tur kommer att leda till våldsamma gapskratt.

Efter att du skapat din ultimata fjantgangster och rymt från fängelseön breder Stilwater ut sig och möjligheterna blir tillgängliga. Möjligheter betyder såklart tokigheter i Saints Row 2, något som nästan alltid kommer att uppskattas.
I direkt jämförelse med Grand Theft Auto-serien har Volition valt en betydligt mer oseriös och avslappnad väg, medan Rockstar har valt att gå i motsatt riktning.
Volition har förstått att det är omöjligt att försöka övervinna Rockstar på deras egna jaktmarker, och därför inte ens gjort sig bekymret att försöka. I det avseendet har de valt helt rätt och skapat en lättillgänglig och avslappnat superskön sandlåda, som ständigt roar.

För att överleva i Stilwater och klättra allt högre uppför brottslighetens stege igen behöver du respekt, något som du enklast tjänar genom att klara av diverse aktiviteter såsom att spruta bajs på polishus och bilar (något som givetvis är särskilt respektingivande), delta i galna biltävlingar, eller att skjutsa glädjeflickor medan du jagas av hungriga fotografer. Aktiviteterna är många och för det mesta roliga, och håller spänningen uppe mellan huvuduppdragen.

Storyn i Saints Row 2 kommer heller inte att göra någon besviken, så länge du inte tar allt på för stort allvar. Du ska återskapa ditt gamla gäng, för att sedan piska saliven ur de fyra andra gängen som försöker ta kontrollen över Stilwater. Ja, för att sedan sno staden själv. Handlingen må låta simpel, men är oväntat genomarbetad. Handlingen är fylld med ostig, fnitterframkallande dialog och snygga kameravinklar och är både händelserik såväl som spännande, och håller definitivt intresset uppe hela vägen igenom.

Rent grafiskt är Saints Row 2 betydligt snyggare än sin föregångare, men fortfarande inte särskilt imponerande i jämförelse med exempelvis Grand Theft Auto IV. Skärmuppdateringen kan även den ibland bli oacceptabelt låg, vilket inte känns rättvist med tanke på den rätt primitiva grafiken.

Spelmässigt är dock Saints Row 2 fullkomligt underbart. Jag har förvandlat saker till pulvermos på många olika sätt genom åren, men att använda en gammal tant som mänsklig sköld för att sedan kasta ner henne för en bro är lika magiskt brutalt som fnitterframkallande elakt varje gång, och i Saints Row 2 gör jag det konstant. Spelkontrollen är tajt, friheten ytterst behaglig, och uppdragen både roliga såväl som varierade, och fungerar klockrent tillsammans med den överdrivet skruvade humorn.

Tillkommer gör även ett stabilt multiplayerläge som fyller ut den redan väl tilltagna hållbarheten ytterligare ett snäpp. Förutom mer ordinära spellägen som Deathmatch och Team Deathmatch (här kallad "Gangstergruff" eller "Lagspel Gangstergruff") finner vi även det betydligt mer intressanta Strong Arm (Järnarm), där två lag strider mot varandra om makten över olika områden, där lagen tjänar pengar genom att vinna olika grenar (som innefattar alltifrån bilstölder till.... tja, horstölder). Vänta dig många oväntade vändningar och supergalna ögonblick. Det bästa i Saints Row 2 är ändå möjligheten att spela igenom hela spelet med en polare, som när som helst kan hoppa in eller ut, och tillsammans sprida kaos på Stilwaters gator endast iförd en trafikkon på huvudet. Tekniskt väldigt välgjort, och hysteriskt skoj.

Volition har med Saints Row 2 bevisat att de är kompetenta spelutvecklare som går att räkna med, och valet att skapa en oseriös, avslappnat skön sandlåda med massor av vapen, tokigheter och dumma tantfarbröder visade sig vara helt rätt val, och ett rejält avstamp från Grand Theft Auto-serien. Saints Row 2 är ett av de mest underhållande actionspelen på senare år, och ett absolut måste om du tycker att Grand Theft Auto IV är lite för allvarligt och grått.

8/10

EN ANDRA ÅSIKT - PARDON

Saints Row 2 har kommit och jag får äntligen leva rövare i min favoritstad Stilwater. Man får börja med att, precis som i det första spelet, skapa sin egen karaktär. Upphetsad börjar jag pilla, förminska och förstora. Efter en stund när jag är färdig så har jag framför mig en stor fet man med porrmustasch. Saints Row 2 är så mycket bättre än sin föregångare på flera punkter. Det innehåller fler vapen, fler uppdrag (och framförallt roligare sådana), samt en hel del mer tokigheter.

Jag föredrar helt klart Saints mer avslappnade attityd framför GTA IV:s mer seriösa. Allting känns så relaxat och jag behöver aldrig oroa mig för att ammunitionen ska ta slut, eller livet för den delen. Att spela det med en vän över Live tillför en hel del. Hela spelets lyfts och allting blir dubbelt så roligt. Eller vad sägs om att åka tillsammans med din lika feta vän, endast iklädd en trafikkon, på en motorcykel i solnedgången. Samtidigt som du lyssnar på den helt otroligt bra låten "Take on Me". Inte mycket slår sådan spelglädje.

9/10

Medlemsrecensioner23
Samlat betyg: 8.7/10