Fable II

Skrivet av: Oxpost   2009-04-01

Jag kan börja med att säga att jag aldrig spelat det första Fable så jag hade inga egentliga förväntningar på det här spelet. Mina vänner hade dock lovordat detta spel väldigt mycket så jag fick till slut tummen ur och köpte en begagnad kopia av spelet, något som jag verkligen inte ångrar.

Fable II börjar med att du får välja om du vill spela som man eller kvinna, eller jag kanske borde säga pojke eller flicka då man inledningsvis spelar som ett barn på runt 10 år med sin storasyster, Rose, som sällskap. Det är en mjukstart som spelet bjuder på med diverse små-uppdrag som finns lite överallt i staden Bowerstone som spelar en stor roll i spelet. Efter ett tag har du tjänat ihop en del pengar på dom mindre uppdragen och du ska då köpa en magisk dosa. Denna lilla tingest uppfyller en önskan, vilken man vill och din syster önskar sig till stadens slott.

Här drar det igång. När man kommer till slottet möts man av kungens betjänt som för en direkt till kungen. Väl där ber han dig och din syster att ställa er i en cirkel, därefter mumlar han lite, blir skraj och avrättar kallblodigt din syster och försöker därefter skjuta dig.

Man överlever och tas om hand av en blind zigenare vid namn Teresa, om jag inte minns helt fel. När man vaknar upp nästa gång har du blivit äldre och du bor bland zigenarna en bit utanför Bowerstone. Nu börjar också ditt uppdrag att hämnas din systers död genom att döda kung Lucien, som har påbörjat ett byggarbete modell sinnesrubbat stort långt ut i havet.

Uppdragen som du kommer få göra i spelet är många och varierande och dom allra flesta av dom är riktigt roliga. Ett exempel är när du blir ombedd att rensa ut ett gäng "Hobbes" från en grotta av "Tommy the Transvestite", jag tänker inte avslöja hur uppdraget slutar men jag kan säga att det är oväntat och jävligt roligt. Detta är ett sidouppdrag som egentligen inte tillför något till storyn, men dom känns ändå inte överflödiga. Du kommer även efter ett tag få en liten färdkamrat i form av en hund. Själva huvuduppdragen går ut på att du ska samla ihop 3 olika hjältar som krävs för att du ska kunna rå på Lucien och hans lilla sommarstuga ute på havet.

Spelet låter dig också ändra din gubbe hur du vill. Du kommer att få göra olika val i spelet som avgör om du blir en god eller ond person. Om du väljer den goda vägen kommer du och din jycke att ha ett vackert yttre, men om du väljer att bara jävlas med allt och alla kommer din hund, tids nog, bli kolsvart och du kommer till slut få trevliga horn och du kommer ha en trevlig röd hudton. Dett finns flera sätt att bli ond på, du kan bryta mot lagen genom att mörda folk, förstöra alla egendom du ser, sno saker, offra folk i ondskans tempel och, min favorit, supa dig full och streaka genom valfri stad. Sedan finns dom vanliga utseendeförändringarna som frisörsalonger och klädaffärer. Du kommer också kunna gifta dig med vem du vill, man eller kvinna, och ha sex med dom när som helst. Men om man har oskyddat sex för många gånger leder det till lite otrevliga konsekvenser för dig själv.

Om vi då går in på det tekniska lite mer så kan jag säga att Lionhead inte gör en besviken. Grafiken är fullkomligt ljuvlig. Själva animationen på människorna är väldigt annorlunda men det är definitivt inte dåligt. Men det är miljöerna och ljussättningen som verkligen skiner igenom i Fable II. Vegetationen och allt som finns omkring dig är otroligt välgjort och detaljerat och det känns som att skogarna och städerna du rör dig i verkligen sjuder med liv. Ljussättningen är också helt underbar. Att se solen gå ner vid havet är en makalös upplevelse och när det är mitt på dagen är Fable ett under av färger och vackra omgivningar.

Kontrollen är mer eller mindre oklanderlig. Stridssystemet känns fräscht och fungerar alldeles utmärkt. Det som finns att klaga på är att kameran då och då är ganska så bökig och det ger upphov till viss irritation.

Alla i Fables värld pratar med en underbar brittisk dialekt och Lionsgate visar även prov på ett underbart sinne för humor vid flera tillfällen under spelets gång. Inte minst en av hjältarna som kallas för The Reaver, som är en sjukt självgod och allmänt odräglig person.

Det finns inte alltför mycket att klaga på i Fable mer än kameran som då och då är redigt jobbig. Det skulle då vara att spelet är ganska obalanserat. Det varierar mellan att vara sjukt enkelt och ibland läskigt svårt. Det finns såklart tillfällen då det är bra balanserat men det är lite för mycket för att det ska vara oförlåtligt.

Fable II är ett väldigt välgjort spel som briljerar med utsökt grafik, fantastisk humor och väldigt varierande uppdrag.

Grafik: 8/10
Spelbarhet: 8/10