Svenska
MEDLEMSRECENSION

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Lyss! Geigermätaren knastrar.

Jag minns fortfarande när jag såg de första bilderna, många år innan spelet skulle bli verklighet. Vi fick höra om en öppen spelvärld, skarp grafik och taktiska eldstrider. Man längtade redan då efter S.T.A.L.K.E.R.

Spelet försvann. Det slutade komma bilder och inte ett ljud hördes från folket på GSC GameWorld som numera är Ukrainas stolthet i spelindustrin. Rykten om att STALKER lagts ned florerade och många slutade hoppas.

Men! Plötsligt gick GSC ut med ny information, spelet presenterades ånyo och efter många förseningar fick världen äntligen sätta tänderna i STALKER: Shadow of Chernobyl i början av 2007.

Som titeln antyder utspelar sig alltihop i området kring Tjernobyls kärnkraftverk. Ett antal år efter den första olyckan, som ödelade området, inträffade ett nytt utsläpp och spelare finner sig i ett område (kallat Zonen) där naturens lagar upphört att gälla.
Man axlar rollen som en man med minnesförlust som just vaknat upp i Zonens utkant. Han bär en märklig tatuering på armen och hans personliga fickdator innehåller bara två ord. KILL STRELOK. Detta blir utgångspunkten för ett komplicerat och mystiskt äventyr. The Marked One, som huvudfiguren kallas, tvingas kämpa sig längre och längre in i Zonen och samarbeta med alla möjliga människor för att nysta upp sitt eget förflutna.

Spelmässigt är STALKER till största delen en förstapersonsskjutare, men med vissa rollspelsinslag. Man kan bara bära på sig en viss mängd utrustning. Det gäller att ständigt se till att man har mat och ammunition och att ens vapen och skyddsdräkt är i gott skick. Vapen som drabbats av slitage klickar ofta och en skyddsdräkt som rivits sönder skyddar inte bättre än en rustning gjord av mjölkpaket.
Objekt man inte vill behålla kan man ofta sälja till handelsmännen i Zonen. Dessa delar även ut diverse mindre uppdrag som kan utföras för belöningar av olika slag. De mest eftertraktade föremålen, både för spelaren och hans kontaktmän, är artefakterna. Normala ting som förvrängts av Zonens krafter och tagit ny form. Att bära en artefakt intill kroppen kan ge extra uthållighet, förbättra metabolismen, ge motståndskraft mot rivsår, med mera, med mera.

Striderna i STALKER: Shadow of Chernobyl är intensiva. Vare sig man slåss mot mänskliga fiender eller Zonens hiskliga mutanter måste man alltid vara på alerten. Till skillnad från i många förstapersonsskjutare klarar ens karaktär inte särskilt mycket stryk och lägger näsan i vädret efter bara några skott. Att söka skydd och hålla koll på sina fiender är därför A och O.
Själva skjutandet är i sig en intressant del av spelet. Kulor påverkas av väder, vind och avstånd och att pricka en springande bandit är därför riktigt knepigt. Ska man ta död på någon otäcking på långt avstånd gäller det att ha ett krypskyttegevär.

Grafiken i STALKER är magnifik, ljudet är fantastiskt och allt detta bidrar till att skapa den absolut tjockaste och mest förtryckande atmosfär jag någonsin upplevt i ett spel. Man är rädd. STALKER skrämmer mig tusen gånger mer än t.ex. F.E.A.R. någonsin gjorde. Det finns faror överallt, natten är mörk och omgivningarna är designade med sådan kärlek och fingertoppskänsla att man rycks med, hela vägen till Tjernobyl.

Gott
Stor spelvärld
Massor av vapen
Intressant story
Spelhistoriens bästa atmosfär
Spännande strider
Varierat

Ont
Vissa irriterande buggar
Bristfälligt autosave-system

Grafiskt: Grafiken i STALKER är inte annat än slående. Ljussättningen är den bästa jag någonsin sett, detaljarbetet vansinnigt och designen sådär balanserat läcker. Det finns spel idag som är snyggare, men STALKER levererar en underbar visuell upplevelse. 9/10

Ljud: Ljudet är kanske spelets starkaste kort. Alla vapen låter olika och allt som oftast hörs skottljud och skrik av skräck i fjärran. Vinden ylar och buskarna prasslar. Röstskådespelare har valts med omsorg. 10/10

Spelbarhet: Vissa småbuggar lägger smolk i mjölken, men hindrar inte helhetsbilden från att lysa. Med fritt utforskande, desperat letande efter utrustning, tunga strider och krypande skräck blir det aldrig tråkigt. 9/10

Totalt omdöme: Äger du en PC? Köp STALKER: Shadow of Chernobyl. Skaffa dig lite bröd och vodka, slå dig ned vid lägerelden och lyssna på dina kolleger som spelar gitarr och på gladlynt ryska drar skrönor om sina äventyr. Detta är något väldigt speciellt. 10/10

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10