Grand Theft Auto IV

Skrivet av: ETNIOM   2009-03-19

Jag sitter i soffan, min bror sitter bredvid mig, vi är båda väldigt förväntansfulla efter all hype såklart. Jag startar spelet och börjar köra. Av vana spolar jag förbi introt men det spelar ingen roll för alla kan ju storyn.

Det första som slår mig är... besvikelse. Kontrollen är så tillkrånglad så att jag aldrig kan fångas av spelet riktigt. Jag kör på in i väggar, på människor och in i ännu fler väggar. Och allt medan min käre kusin Roman sitter och bräker bredvid mig, och inte nog med det han är dessutom full. Kul va? Hahaha, jätte kul. För i verkligheten genomskådar jag detta på 5 röda.

Nåväl, döm inte ett spel efter introt, sägs det ju. Och efter några uppdrag åt Roman så lugnar jag ner mig. I början av spelet kommer ni säkert att sitta och njuta och kalla mig idiot därför att jag ger detta spel ett lågt betyg. Men cirka 3 timmar in i spelet kommer ni att fråga er själva: Gjorde jag inte detta uppdrag alldeles nyss? Denna fråga kan jag svara på: Ja, det gjorde ni. Det är nämligen så att GTA IV är jävligt repetivt.

Spelpressen har inte vågat säga detta därför att de är Rockstar's rövslickare. Och oavsett om ni köper spelet eller ej så vill jag att ni ska veta att spelet är jävligt repetivt, jag vill också att ni ska veta att kontrollen är jävligt klumpig och bilarna sladdriga och jobbiga och dåliga. Antingen kan man välja en ny snabb bil som kommer att flyga åt helvete i kurvorna, eller så väljer du en gammal skrotig bil som glider åt helvete i kurvorna. Detta blir bara mer frustrerande när man under vissa uppdrag ska jag andra bilar genom smala gränder. Oftast börjar dessa uppdrag med att man ska skjuta ner 30 pers och sedan rädda en person och hoppa in i en bil. Då brukar det ibland gå åt helvete när man när man fastnar där i en gränd och den bilen man jagar hinner fly. Och så får man göra om skiten igen, gå och köpa ny body armor och lite ny ammo och göra om allt från början. Hela vägen. Jo, visst dessa problem fanns också i GTA San andreas, men inte i samma utsträckning som här.

Tilläggas på pluskontot ska dock grafiken, som är jävligt snygg, explosionerna, som är jävligt häftiga, och staden som är väldigt levande. Allt annat är bara skit. Köp inte detta spel, du kommer bara att bli besviken. Köp GTA San andreas istället, eller varför inte Vice city? Det är ju så mycket bättre än detta.

Medlemsrecensioner133
Samlat betyg: 9.3/10
1