Resident Evil 5

Efter en lång längtan så kan jag äntligen sätta Resident Evil 5 i min PS3. Jag möts av det välbekanta RESIDENT EVIL!!! och börjar spela. Kontrollen sitter perfekt från början efter många genomkörningar av demot och grafiken är grymt snygg. Intro-banan är extremt seg första gången man kör den eftersom man endast har en handgun. Men efter den banan är man fast, det gamla typewriter-systemet har esatts med ett mycket bättre checkpoint-system och man kan när man vill köra om favoritbanan.

Inte en gång under hela det spelet är jag utråkad och det är då synd att det är väldigt kort, tog för mig 9 timmar att köra igenom det för första gången när det tog dubbelt så tid mycket för mig att köra igenom fyran. Man dör inte lika lätt heller eftersom spelet har blivit ganska lätt. Det enda svåra var vissa av bossfighterna och vissa jävligt irriterande krokodiler.

Det som är bra med RE 5 är omspelningsvärdet, finns bonuskostymer, figurer, Unlimited ammo att låsa upp. Jag har lyckats köra det i totalt 25 timmar hittils och längtar fortfarande till att köra mer. En kul sak är att man kan köra som Sheva när man klarar av spelet.

Det finns co-op online och splitscreen genom hela storyn men dt är inget jag hunnit testa då spelet fungerar väl i singleplayer med. AI:n är inte alls lika irriterande som många sagt. Det är väldigt sällan din partner dör och den är faktist mycket mer pålitlig när det gäller att rädda ens arsle då den oftast är nära en. Det funkar inte lika väl när man separeras från henne då man inte kan rädda henne eller hon rädda en om man kommer för nära döden

Storyn är en liten besvikelse, inte särskilt intressant eller engarerande, men den fungerar bra. Det är lite synd att man aldrig lär känna karaktärerna mer förutom de filerna man låser upp om dom.

Det är mycket mer är RE 4 med Co-Op. Vacker grafik, grymt kul gameplay och grymt omspelningsvärde.

Story: 8/10