Left 4 Dead

Skrivet av: SNap2   2009-03-14

Xbox 360

Ni som söker efter ett lugnt spel ska hålla er borta från detta. Här är det full fart som gäller, från första stund till det sista skottet. Här är det samarbete som gäller och lyckas du inte med det då kan du vinka dina kamrater hej då. 4 överlevare, ett mål. Klarar ni det?

Left 4 Dead utspelar sig på olika övergivna platser där det primära målet är att överleva. Lite att ta sig från punkt A till punkt B. Fyra banor finns det med fem delmål i varje kapitel. Det är dessa "saferoom" som är delmålen, där du kan öka din hälsa och fylla på din ammunition. Vilket kommer att behövas. Efter varje delmål så kommer statistiken från omgången där du kan se vem som har skjutit mest antal zombies eller tagit minst skada. Det gör det hela till en rolig tävling. 1000-tals zombies kommer att dödas, var så säker på det. Du kan klara dig genom spelet på 5 timmar om du har lust.
Finns det då någon story? Nope, ingen. De här är ren first-person-shooter utan några krusiduller.
Det som gör Left 4 Dead till var det är och kanske det enda spelet som har denna funktion är att inga av spelets fiender dyker upp på samma ställe två gånger. Det gör att man måste ha olika taktiker. Spänningen och förväntan ökar. Frågor som: Vad ska hända nu? Varifrån kommer dem? Dessa frågor kommer du att ställa ett antal gånger i spelet.

Att spela Left 4 Dead ensam är en sak men att göra det med sina kompisar är något helt annat.
Möjligheten finns att spela tillsammans med sina 3 kompisar, utan tvekan det bästa.
Dels att du får med den sociala biten med riktiga spelare istället för spelets egna botar.
I Versus-mode så får man välja om man ska spela som människa eller som infekterad. Det finns begränsningar i detta då det bara går att välja de specialinfekterade varelserna exklusive the witch. Har man valt att spela som människa så börjar du med det och sen gestaltar du en infekterad. Efter varje saferoom så byter man av. När alla kapitel är klara på en bana så kommer slutresultatet upp och visa vem som sitter högst på tronen. De infekterades uppgift är att försvåra för de överlevande eller så tar du död på dem helt enkelt.
Kontrollen är kanon. Man kommer snabbt in i den. Möjligtvis att siktet är lite för hastigt gjord. Rätt så ful faktiskt om jag får säga det själv. En bra sak som de har lagt till är du trycker på RB och du snurrar 180 grader. Mycket praktiskt i trånga lägen.

En stor del av spelet utgörs av zombies. En stor skala med zombies kallas för Horde. De söker sig till ljus och hastiga rörelser och även ljud från ditt vapen lockar dem.
Utöver alla zombies som finns så kommer du att stöta på de olika bossarna, de har olika egenskaper som kommer att försvåra din framfart. Detta gör det hela mer spännande då du inte vet vad som väntar runt hörnet. Boomer är en storvuxen farbror med massor av blåsor på kroppen. Hans främsta uppgift är att spy på dig. Ja du hörde rätt. Spyan kommer sen att locka till sig ännu mer zombies om du blir träffad. Du hör en Boomer när det låter som tjocka bubblor som spricker.

Tänkt dig en "människa" med en extrem lång tunga som prickskjuter dig och drar in dig till döden. Då har du antagligen stött på en Smoker. Enda chansen att komma loss är att skjuta sönder tungan eller att döda honom. Smokers hostar sig fram med en massa flugor omkring sig. Inne i mörkret hör du ett mumlande, sen ett litet skrik och helt plötsligt så ligger du där på marken och blir sliten i stycken. Hunter är spelets lilla smygare, han smyger på sitt byte för att sen göra en överraskande attack genom att hoppa på dig.
Av alla bossar som finns på spelet så finns det en som är lite extra skräckinjagande. Tank. En stor anabolamissbrukande muskelknutte som kastar allt möjligt i sin väg. Skjut ner honom så fort som möjligt innan han slår ner hela teamet.
Om du nu hör ett gråtande någonstans i spelet så känn inte empati. Det är nämligen en Witch som gråter för fulla segel. Hon är tydligen missnöjd med sitt liv och tänk nu på vad du gör. Stör henne inte, det tjänar båda parter på.

Utbudet av vapen är inte direkt den bästa. Sex stycken olika bössor inklusive en pistol har du att välja bland. Från pumphagel till en liten uzi. När du har kommit in i en del av spelet så har du möjligheten att uppgradera dig. Från en liten ärtbössa som uzi:n till en klassiskt M16. Min favorit är utan tvekan en auto-shotgun, den är snabb och kan skada många infekterade med få skott. Utöver alla handvapen finns det både Molotov Cocktails och en specialgranat, en Pipe Bomb. Kasta den och den börjar att pipa, vilket gör att alla zombies i närheten kommer att rusa dit och sen dö. Hjälper en perfekt i krislägen där det inte finns så mycket annat du kan göra. Observera att den sistnämnda inte fungerar på de specialinfekterade.

Left 4 Dead är skapat från Valves grafikmotor Source. Detta kan kännas lite gammal men faktum är att det inte är så illa gjort ändå. Grafiken är ju inte Crysis-standard men det är väl inget spel förutom Crysis. Det är mer miljöerna som är lite för hastigt gjorda. Lite för kantigt i min smak. Om man ska prata blod också så kommer du att få smaka på det. Mycket blodigt är det, det stänker överallt. Men det är det finns en poäng i det också.

GRAFIK: 7/10
LJUD: 7/10
SPELBARHET: 9/10