The Legend of Zelda: Twilight Princess

Jag sätter mig i sadeln och rider ut över Hyrule field. Jag känner mig levande.

The Legend of Zelda är en riktigt bra spelserie, en av Nintendos finare. Twilight Princess är inget undantag. Precis som tidigare installationer i spel-serien så ta sig igenom ett visst antal tempel och grottor, spöa skiten ur bossar och besegra ondskan. Till sin hjälp har man ett visst antal föremål som t.ex. Pilbågen och bomber samt en häst. Nytt för just Twilight Princess är att man kan förvandla sig till varg, när man är varg så kan man rivas och bitas istället för det traditionella svärdviftandet.

Grafiken i TP är helt underbar. Även om spelet inte är så tekniskt snyggt så väger all den vackra designen upp det med råge. Aldrig har jag varit med om ett spel där man tänker: wow, det är är vackert. Jag kan gå runt hur länge som helst och bara beundra omgivningarna. Lummiga skogar, glödheta grottor, kyliga fjäll och vidsträckta fält. Det är en ren fröjd.

Musiken är också något alldeles extra. Stämningsfulla och pampiga soundtrack och gamla låtar gör comeback i ny versioner. Ljudeffekterna är inte heller något fel på, förutom dom som kommer från Wii-moten. Visst svärdhuggen funkar väl men absolut inte den där "pusslet klarat"-grejen eller Midnas skratt. Dem tål jag inte.

Kontrollen funkar förvånansvärt bra. Att hugga med Wii-moten är inte ens på gränsen till jobbigt. Sikta med pilbågen står i en klass för sig om man är stadig på handen. När man väl kommit in i spelet så vill man aldrig spela på något annat sätt, jag är övertygad om att GC-kontrollen känns styltig i jämförelse med Wii-moten. Det enda som känns dåligt är att nunchuken ibland inte reagerar på rörelser.

Spelet är ungefär 30-40 timmar långt om man Skyndar sig igenom äventyret. Det finns ett par sidequests som man kan göra, dock inte så många som man kan tycka det borde vara, även fast det bjuder på några timmar till.

Det enda dåliga i spelet (förutom småsakerna jag nämnt ovan.) är nog svårighetsgraden. Fiender, tempel och framförallt bossarna är på tok för lätta. Om man stöter på en boss är det riktigt troligt att man dödar den på första försöket, även om man har oflyt.

Men överlag så är Twilight Princess ett riktigt bra spel, om man har Wii så är detta spel ett måste.

Medlemsrecensioner60
Samlat betyg: 9.7/10