Killzone 2

Det första jag tänker på när jag hör namnet Killzone 2 är:
Totalt kaos, brandrök och explosioner, kulor som viner förbi tinningen, död och elände och en civilisation som har allt annat än en "I-standard".

Det jag imponeras mest av i Killzone är helheten, Guerrilla games har verkligen fått till en trovärdig spelvärld där allt ligger i ruiner och dess invånare passar även in i den ogästvänliga miljön.
Grafiken, ljudbilden ja allt andas verkligen kvalitet och det märks att gorilla gubbarna har jobbat på detta spelet så långt tillbaks som när ps3:an ännu inte var släppt.

Grafiken:
Jag anser att detta är det snyggaste konsollspelet i dagsläget och det känns så skönt att äntligen ha ett konkret exempel som slår Gears of war på fingrarna. Varför är det så jävla bra då undrar ni kanske. För att göra en lång historia kort så kan jag nämna att min storebror är en Xbox-nörd medan jag är en Sony playstation-nörd. Brorsan har i alla fall alltid haft det argumentet att Gears of War är det snyggaste konsollspelet samt hånat mig med det och till viss del kan jag hålla med honom ända fram tills nu.
För att återgå till grafiken så är texturerna extremt snygga, animationera som det skrivits extremt mycket om är de snyggaste jag sett, jag funderar på om man har en psykisk störning när man blir lika hänförd och imponerad varje gång man sätter en kula i en Helghast för att se honom falla tungt i den hårda marken. Spelet är i och för sig väldigt mörkt men det är fortfarande väldigt detaljerat.

Ljudet:
Spelet har väldig maffiga krigseffekter så som explosioner, grova mansröster som slänger ut sig fyndiga svordomar, dödsrop och allt som hör krig till. Det enda jag kan klaga på är att ljudet ibland känns felplacerat. Om en fiende skriker i de bakre högtalarna så kan man ändå möta dem framifrån, jag kan ha fel i detta påstående men är ändå ganska säker.

Kontrollen:
Kontrollen är inte den som jag brukar förknippa de flesta FPS-spel med. När jag tänker på FPS-spel så tänker jag ofta på snabbhet och rent "mölj". Men Killzone 2´s kontroll är betydligt tyngre och segare. I början störde jag mig ganska mycket på detta men efter att ha ställt upp "sensen" lite så började jag gilla kontrollen, eller nej älska den!
Jag återgår till helheten i spelet igen, den lite segare kontrollen bidrar ännu mer till spelets gedigna helhet. Man känner sig verkligen som en tungt beväpnat och rustad soldat.

Summering:
Killzone 2 är det bästa spelet jag lirat på länge. Grafiken, ljudet, kontrollen och variationen i spelet imponerar stort. Ja jag glömde nämna online delen som jag brukar tröttna på eller inte spela alls. I Killzone 2 är onlie delen jätte kul och varierande. Detta beror mycket på att allt går väldigt snabbt och smidigt, samt att spelets menyer har en användarvänlig struktur där man enkelt ser hur man joinar/skapar ett nytt spel.
Varför ger jag inte spelet en 10:a då?
För det första så tycker jag att spelet var väl kort, ok det är ett FPS-spel och dom brukar ju inte vara jätte långa men Killzone 2 var i kortaste laget tycker jag, men man kan kanske aldrig få tillräckligt av det goda? Sen skulle jag vilja haft mer bossfighter och lite större variation av fiender.Det hade även vart kul om man kunde ha fått köra fler fordon och oftare, samt att man skulle kunna köra fordon på online delen vilket inte går i nuläget.

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 9.2/10
1