Killzone 2

Skrivet av: baathen   2009-03-03

Playstation 3;s flaggskepp är här! Efter fyra år av längtansfull väntan fick vi äntligen sätta tänderna i Guerrila Games hårt hypade skjutare. Faller det under tyngden av all hype eller klarar det att leva upp till sitt väldigt goda rykte?

I Killzone 2 ikläder du rollen som Sergeant Sevchenko, en medlem i Alphateam, en grupp av tre personer utöver dig själv som du mer eller mindre tillbringar hela spelet tillsammans med. Dessa individer är Natko, Rico och Garza, och utöver deras namn finns det inte mycket att säga då ingen av dem har en bakgrundshistoria värd att berättas, och karaktärsutvecklingen är oexisterande, de är bara här för att skjuta, och skjuta gör de.
Ni tillhör en armé av ISA eller Intergalactic Strategic Arms, om jag ska vara korrekt. Erat mål är invasionen av Helghan, planeten som är hemvist till Helghast, en "splittrad" del av människan som genomgått genetiska förändringar på grund av det hårda klimatet på hemplaneten. Deras diktatoriska ledning hotar hela solsystemet och det är erat jobb att stoppa dem genom att tillfångata deras karismatiske ledare; Scholar Visari.
Det finns viss bakgrundshistoria att hämta på Guerillas hemsida, men utöver detta är det framförallt inte storyn som står i högsta prioritet, vilket märks. Det är en utmärkt ursäkt för att få skjuta, och det hade krävts mycket mer bakgrundshistoria och karaktärsutveckling för att storyn skulle vara originell på något sätt. Den är dock väldigt realistisk på ett visst sätt, och man börjar ibland undra vilken sida som är den "goda" i detta krig.

Killzone 2 är istället spelet för dig som föredrar revolutionerande grafik och enastående gameplay. Framförallt grafiken har varit en stor bärare av denna hype som spelet skapat, och det lever enkelt upp till denna hype. Det imponerar både tekniskt och designmässigt och Helghan är en väldigt levande plats, trots planetens ej så tilltalande natur. Sanden yr, smuts och aska faller från himlen och blixtar slåt ner överallt. Det som imponerar mest i Killzone 2 är ljuseffekterna, som är långt före något annat spel för tillfället. Texturerna kan anses vara lite dåliga, men det är bara för att de är bra, istället för enastående, vilket är en kompliman för hur förträffliga ljuseffekterna verkligen är.

Med all denna grafikfetisch så kan man ju glömma bort det
mest väsentliga; är spelet roligt? Det är ingen svår fråga att svara på, spelet är grymt även här. Varje eldstrid är en utmaning, då den artificiella intelligensen är väldigt taktiskt kunnande och använder alla knep de kan för att få ut dig ur skydd, både granater och flankeringar. De är samtidigt väldigt defensiva, och gömmer sig bakom deras skydd om du lägger lite tryck på dem. De beter sig också olika varje gång du spelar, vilket bådar för ytterligare genomspelningar. Spelet är utmanande och sträcker sig ungefär 6-7 timmar på Veteran, vilket är den svåraste svårighetsgraden man kan börja på. Efter man har klarat spelet en gång låser man upp Elite, vilket är en riktig utmaning även för en erfaren spelare.

Spelet innehåller också en väldigt underhållande flerspelaredel, där du går upp i rang och kan spela som 7 olika klasser, alla med viktiga egenskaper för att vinna matcherna. Du låser upp de nya klasserna allt eftersom du går upp i rang, och även efter du har nått högsta ranken finns det flera så kallade "ribbons" att få tag på som uppmuntrar till specialisering inom vissa områden. Den inbyggda klanfunktionen gör det enkelt att arrangera matcher och det går även att göra sina egna turneringar. I båda så spelar man om "Valor", en slags valuta som man som klan ska ha mest av. Den bästa funktionen i flerspelardelen är dock spelsättet man kör. Det kallas Warzone, och består av flera spelsätt, som byts dynamiskt under tiden som du spelar, vilket uppmuntrar till strategiskt tänkande, och som gör att man absolut inte tröttnat.

Allt som allt är Killzone 2 ett superbt spel, som bara vägs ner lite av en kontroll som kan vara seg att lära sig, och en bristande historia. Förutom det så uppfyller det allt som behövs för ett bra FPS, och mycket mer.

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 9.2/10
1