Call of Duty 4: Modern Warfare

Den fjärde delen i Call of Duty-serien som för första gången inte utspelar sig under andra världskriget utan under nutida konflikter. Resultatet? Ett mästerverk...

Många skakade på huvudet när Infinity Ward kom med nyheten att spelet skulle utspelas i modern tid, och inte i den andra världskrigsmiljö som tidigare varit seriens varumärke. Hur skulle detta gå? Call of Duty-fansen var oenade. Många såg positivt på nyheten, men som alltid fanns det tvivlare. Jag tillhörde skaran som gillade Infinity Wards beslut att låta Call of Duty 4 utspela sig i modern tid. Man var på något sätt "klar" med andra världskriget. Det hade gjorts tre gånger redan. Det behövdes något nytt! Och det blev det!

Call of Duty 4: Modern Warfare utspelar sig, som titeln antyder, i modern tid där en makthungrig ultranationalist i Ryssland vill krossa friheten i väst, vilket resulterar i att trupper från USA och Storbritannien skickas mellan olika platser i Ryssland och Mellanöstern för att stoppa hotet. I Call of Duty 4 spelar man som två karaktärer; Paul Jackson från Amerikanska marinen och Soap McTavish, från brittiska specialstyrkan SAS. Grafiken spelar huvudrollen i spelet, den är helt fantastisk. Banorna är utmanande, och miljöerna är jäkligt snygga. Det märks att Infinity Ward lagt ner både pengar och resurser för att göra Call of Duty 4 så perfekt som möjligt. En annan sak som de har lyckats med är variation; även om spelet långa stunder präglas av ett nästan besinningslöst tempo, bryts det upp med lugnare smyguppdrag och en sekvens där spelaren styr ett bombflygplan som ger understöd åt marktrupper. Äventyret är roligt hela tiden! Tack vare massor av partikeleffekter, detaljer och trovärdig fysik är Call of Duty 4 mer imponerande än någonsin när bomber exploderar, soldater faller döda till marken, missiler blåser sönder ett plåttak, en helikopter kraschar tio meter bort - och spelaren befinner sig mitt i infernot. Karaktärerna i spelet är grymt genomtänkta, och man bryr sig verkligen om sitt team. Ett fantastiskt välgjort singleplayer-läge, även om det är lite kort...det hela är över på några timmar, vilket är lite synd. Jag hade gärna sett att Infinity Ward gjort singleplayer-läget lite längre. Men, ta det lugnt, efter att singleplayer-delen är avklarad, så väntar nästa steg: Online!

Call of Duty 4 har ett helt fantastiskt multiplayer-stöd, det bästa någonsin, enligt mig (och många andra). Här finns det metsa; bl.a. Team Deathmatch, Domination, Cage Match (1 vs 1) eller Ground War, där två team möts i antingen Team Deathmatch eller Domination, med upp till 18-spelare! Riktigt kul! Online-läget använder sig av challenges, och genom att klara av challenges så låser du bl.a. upp olika camouflagefärger och nya attachments till dina vapen, såsom ljuddämpare och ACOG-sikte. När du nått upp till den högsta ranken (level 55) så låser du upp Prestige mode; där du får välja om du vill ranka om. Man kan ranka om totalt nio gånger, dock är detta inte nödvändigt, det är bara mer som en kul grej. Call of Duty 4:s Online-stöd är helt klockrent, och du lär inte tröttna i första taget!

För att summera det hela: detta är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat, och aldrig har ett spel hållt sig så länge som det här. Mycket tack vare spelets helt underbara online-läge! Grafiken är som sagt så bra som det blir, och ljudet likaså. Infinity Ward håller för närvarande att slipa på Call of Duty 5, och den kommer troligtvis att följa Call of Duty 4:s fotspår och utspela sig i modern tid, speciellt efter att Call of Duty: World at War (som utspelar sig under andra världskriget) misslyckats att göra succé.

Hursomhelst; Call of Duty 4: Modern Warfare är ett sant mästerverk, och förtjänar en stark 10! Du kommer garanterat inte att bli besviken! Rekommenderas grymt starkt!

Medlemsrecensioner160
Samlat betyg: 9.3/10