Street Fighter IV

Världens bästa fightingspel!

Yep, så skulle jag sammanfatta sf4, för det är precis var det är. Spelet är ingen revolution, snarare en smärre evolution utav Street fighter 2 konceptet. Spelsystemet är snarlikt originalet, där det inte är combosar på 50 slag som står på dagordningen utan snarare att förutse vad din motståndares nästa rörelse är.

Genom att "begränsa" de olika karaktärernas specialtrick till en 5-6 per karaktär (några har ett par fler) så slipper man traggla sig igenom eviga träningssessioner för att lära sig alla ens karaktärs slag och sparkar som man så ofta gör i 3d fightingspel.

Det grafiska är uppdaterat med 3d grafik (på ett 2d plan) men med en designfilosofi som skiljer sig en del från originalet (samtliga karaktärer har styrketränat en del sedan sist!) , musiken känns passande (men utan att vara något man direkt fastnar vid), och för att inte glömma bort det absolut viktigaste spelkontrollen och själva spelsystemet är helt enkelt fantastiskt.

Har man spelat äldre Street fighter (eller Super Street Fighter II Turbo HD Remix) så kommer man att känna sig som hemma här. Man kan utan vidare ge sig in utan att behöva lära sig allt på nytt, vilket för vissa kan vara lite av en besvikelse, men själv finner jag det väldigt uppfriskande, att inte behöva lära sig en massa nya finesser och tekniker som är så komplicerade och tidskrävande att man först måste lära sig allt på nytt innan man kan börja ha skoj på riktigt.

Men med det sagt ska man inte tro att spelet är "fördummat" eller förenklat till den grad att man bara kan stå där och trycka på knapparna och ändå vinna. Det finns 2 nyheter vad gäller spelsystemet vilket är hämndmättaren (som fylls på när man får spö) samt focus attackerna.

Lite kortfattat så kan man säga att revenge-mätaren gör att matcherna behåller sin spänning enda till slutet, då ett specialarna man gör med mätaren kan få mer motståndarens liv med 50%, vilket skapar en fantastisk spänning enda tills striden är avgjort. En match kan alltid vändas och det ganska snabbt. Visst känns det lite olustigt när man har totalt dominerat en match för att sedan på bara några få sekunder förlora matchen, men samtidigt är det en riktigt härlig känsla att komma tillbaka från en omöjlig situation och ändå kunna avgöra mot slutet.

Den andra (stora) nyheten är focus-systemet som med lite kreativt användande går att använda till att förlänga sina combos, parera, avbryta en specialare för en annan och mycket annat. Focus systemet är riktigt bra implementerat och som faktiskt kan användas både utav amatörer och proffs, då det är väldigt lätt att utföra, men svårt att bemästra.

Själv är jag helt såld på spelet, det är helt enkelt underbart, visst finns det småsaker som irriterar, en djävligt tråkig slutboss, några fult designade karaktärer (blanka och Seth!, sen är det något fel på Hondas storlek), inget turneringsläge när man spelar på live (samt lite svårt att hitta folk med bra uppkoppling ), men det är bara småsaker i ett annars ruskigt bra paket.

Jag måste även passa på att påminna samtliga xbox 360 ägare att fixa en ny kontroll för att få ut maximal nöje ur detta spel, då styrkorset på standardkontrollen suger stenhårt. Visst har Capcom gjort att tricken är lättare att utföra, men man kan bara komma så långt med själva spelsystemet när själva kontrollen är så usel.

Vad gäller CE versionen av spelet så måste jag erkänna att det var pengar slängda i sjön. Visst, det var inte så mycket extra man betalade, men det var inte heller mycket valuta man fick för pengarna. Paketet är visserligen lite små mysigt, men "leksakerna" man fick var ruskigt fula, mini "strategi" boken var ett skämt och den tecknade filmen var verkligen intetsägande. Sedan fick man också koderna till det första DLC kittet, vilket var helt klart (den enda) ljusglimten i detta paket av skräptillbehör. Det bästa med DLC kittet för er som inte sett den är kostymen till Zangief som då ser ut som Mike Haggar (från Final Fight)!

Så summa summarum, Street fighter 4 måste rekommenderas till alla som:

• Gillar fighting spel

• Gillar Street Fighter