Gears of War 2

Skrivet av: Tipon   2009-02-20

Epic Games har försökt att göra världens största action fest och mest episka spelet någonsin. Dom lyckas nästan. I alla fall spelets två första banor, som när man åker ett jätte stort fordon och dödar stora Brumaks och Loucust arméer och det följande banan när man är i en snötäckt bergsby. Då är Gears of War 2 nästan som allra bäst. Men Epic Games har satsa på det som var sämst i ettan, att vara i underjorden.

Gears of War var för bra om man tänker efter. Så bra att det skulle vara svårt att överträffa det, som Epic försöker. Ettan hade übersnygg grafik som inget spel kunde mäta sig med då och en perfekt spelsystem (gömma sig bakom väggar och sånt) som tiotals spel har försökt härma, men ingen har lyckats. Det hade perfekt tempo och bra banor. Det var helt enkelt för bra, så Epic hade verkligen ett svårt uppdrag. Tvåan skulle bli "Bigger, better and more badass" som Cliffy B sa, manen bakom spelet. Visst det är större och mer badass än ettan, men inte bättre.

Men vad är det som är sämre i tvåan? Jo som jag sa, underjorden, Locusternas hem. Det är så tråkigt att gå runt i underjorden. Första rundan man besöker loucusternas hem är rätt bra. Sedan kommer man ut därifrån, i en förstörd stad. Spelet blir direkt bättre, sedan dödar man en jätte mask. Efter man dödat denna stora mask (och nu menar jag verkligen stor) så blir spelet bara tråkigare och tråkigare. Andra besöket i underjorden är inte bra, sen när man flyr där ifrån på nån skum flygande varelse är spelet riktigt tråkigt. Men spelets två sista banor är riktigt bra, då är man i människornas "huvudstad", sedan tar man en Brumak och rider på, då är spelet helt fantastiskt igen fast sista bossen är inte alls bra. Inte ens i närheten av General RAAM man möter i ettan.

Om det nu kommer ett Gears of War 3 så vill jag inte besöka underjorden. Jag vill kriga i förstörda städer, rida på Brumaks och åka på sådana jätte fordon man åker på i början av spelet. Sen vill jag inte köra något fordon, den fordons banan i tvåan, när man åker någon pansar bil med en stor kanon på sig, tillhör en av spelets sämsta.

Gears of War 2 är absolut inget dåligt spel, kanske ett av förra årets bästa. Men det slår inte ettan och det känns lite som en besvikelse. Sen ska jag passa på att nämna online delen Horde, där du och fyra andra slås mot våg efter våg av locust soldater, mycket underhållande!

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10
1