Svenska
MEDLEMSRECENSION

F.E.A.R. 2: Project Origin

Jag har väntat ett långt tag på F.E.A.R. 2: Project Origin. Fredagen den 13 var dagen då jag äntligen skulle få spela det spelet jag har längtat efter mest.

F.E.A.R. 2 var ett klart köp, trots ett helt ok betyg från GR och många andra sidor. Men jag håller inte alls med dessa sidor... F.E.A.R. 2 är grymt och jag ska förklara exakt vad som gör det så grymt.


Det första F.E.A.R. spelet var ett fantastiskt spel. Jag hade aldrig upplevt något så fantastiskt tidigare. Det var som en blandning av alla möjliga spel på ett perfekt sätt. Spelet hade ett grymt tempo, coola vapen, fantastisk story och en AI som förvånade mig.
Ja, F.E.A.R. är ett av mina favoritspel. Då kan ni förmodligen förstå hur gärna jag ville spela uppföljaren till ett av mina favoritspel.


Spelet börjar ca 30 minuter innan explosionen i slutet av F.E.A.R. Jag får spela som Michael Beckett som är med i ett Delta Force team som är ute efter Genevieve Aristide. Jag känner hur hjärtat slår snabbare och snabbare. Jag går in i en byggnad och det är där helvetet brakar loss. ATC soldater anfaller från alla olika håll. Jag går fram mot ett bord och välter på den och tar skydd.
Jag reser mig sedan snabbt upp och börjar avfyra flera skott mot ATC soldaterna.
Jag har verkligen saknat att färga väggarna med deras blod...

Jag är glad att jag förhandsbokade F.E.A.R. 2. Det var verkligen värt det. Spelet har inte fått så jätte bra betyg från olika sidor, men det bryr jag mig inte om. F.E.A.R. 2 är ett grymt spel. Ett spel som underhåller en. Ett spel med många positiva sidor, dock finns det negativa sidor.
Vi börjar med det positiva.


F.E.A.R. 2 fortsätter med en mystisk historia som det första spelet. Som sagt börjar spelet 30 minuter innan F.E.A.R. slutar. Sedan fortsätter man genom Monoliths värld där man valt att ignorera de två expansionerna som TimeGate släppte. Så ni som spelat första spelet och expansionerna kan ignorera expansionerna för de har ingenting med Monoliths tidslinje att göra.

Spelet har en väldigt intressant historia och jag tycker att Monolith berättar den väldigt bra. De berättar allt på ett mystiskt och intressant sätt. Man blir förvirrad av det mesta men exakt som det första spelet så förstår man allt i slutet.

Olyckligtvis så träffar man inte på någon karaktär från det första spelet, vilket är synd. Det skulle vara kul att få träffa på dem, men Monolith verkar vilja fokusera på Michael Beckett och hans team. De vill inte blanda in karaktärer från det första spelet och jag kan förstå varför. Det skulle helt enkelt bli för... förvirrande. Men Monolith har fått fram en riktigt bra story och det är exakt det jag ville ha från dem.

Ni som spelat det första spelet vet att alla vapen från det första spelet inte finns med i tvåan. Vi har en hög av nya vapen som är väldigt lika de gamla.
T ex har vi ett vapen som kallas "Hammerhead" som är väldigt lik "HV 10mm Penerator". Man kan säga att Hammerhead är en ny version av HV Peneratorn. De nya vapnena har snyggare design än de tidigare enligt mig. De har fler detaljer och ser allmänt coolare ut. Dock måste jag säga att hagelgevären inte kändes lika starka som den från första spelet. De är ungefär lika starka, men då man avfyrar ett skott känns det inte lika starkt. Jag vill ha mer kraft i hagelgeväret! Dock är det en liten grej som jag inte stör mig på så mycket.


Miljöerna är som föregångarens. Det är klaustrofobiska miljöer. Jag känner mig för det mesta instängd, om man inte räknar de platserna där man är ute i Auburn.
Ifall man ska tänka på hur mycket miljöerna varierar utseendemässigt så är det en större variation än det första spelet. Här är det inte bara kontor och lagerlokaler man slåss i. I tvåan hamnar man i ett sjukhus, en skola, utomhus och under Auburn. Spelet börjar även att man är i en stor byggnad.

Men ifall man ska tänka på hur öppet det är så är de flesta miljöerna väldigt lika. Det är trångt, det är mörkt och det är obehagligt.
Men ett spel som F.E.A.R. 2 behöver sånna miljöer. Tänk er hur det skulle vara ifall man hade de öppna miljöerna från Halo 3 i F.E.A.R. 2. Det skulle absolut inte fungera.


Jag kan dock säga att grafiken inte är den bästa jag sett. Monolith kunde ha gjort ett så mycket bättre arbete med grafiken, men den duger. Den är inte ful alls, men inte heller det snyggaste. Det är snyggt dock, men knappast snyggaste eller i närheten av det.
Men det är ingenting jag tänker på. Jag är för upptagen med effekterna i F.E.A.R. 2.
Wow säger jag bara. Effekterna är fantastiska. Då man avfyrar ett vapen med slow-mo på, då man skjuter fienderna, granater som exploderar, tankar som exploderar. Det är fantastiskt. Det är grymt!


Monolith har även jobbat mer med all gore och blod som finns i spelet. Det är våldsamt som fan. Jag har stött på flera fiender som har en tank liknande grej på ryggen. Så fort man skjuter den sprängs deras rygg. Går man fram till kroppen kan man se ryggraden t ex. Gillar man mycket blod och våld så är F.E.A.R. 2 perfekt. Varje kroppsdel flyger av och kropparna sprängs ifall man skjuter dem från riktigt nära håll med en shotgun.

Det som brukar oftast vara kvar efter en strid är antingen flera kroppsdelar/kroppar eller bara pölar av blod och några kroppsdelar här och där. Det är exakt det jag förväntade mig då jag hörde att F.E.A.R. 2 skulle komma ut och Monolith har givit mig det.


Det finns mycket jag vill prata om som gör F.E.A.R. 2 till en så pass bra uppföljare men då skulle jag ha en extremt lång recension som ingen läser igenom.
Så jag väljer att avsluta här och sammanfatta istället varför jag ger spelet det betyget det fått. F.E.A.R. 2 är lik sin föregångare, dock förbättrad vid vissa punkter. T ex är det mer våldsamt, en förbättrad AI, fienderna reagerar realistiskt vid skador (Skjut dem i benet ett par gånger så ramlar de ner och sedan reser sig upp och haltar iväg), grymma vapen och en fantastisk story.

Dock är inte F.E.A.R. 2 ett mästerverk och det beror på att jag redan upplevt detta innan. Det var självklart det första spelet. Som sagt är F.E.A.R. 2 lik sin föregångare, dock förbättrad. Då jag ser på F.E.A.R. 2 ser jag ett fantastiskt spel som jag längtat efter väldigt länge. Ett spel jag verkligen älskar och ett spel som absolut varit värt att lägga ut pengar på.

Plus: Fantastisk story, grymma vapen, coola karaktärer, grym AI, underhållande multiplayer


Minus: Lämnar vissa frågor obesvarade, kunde ha varit bättre grafik

Spelbarhet: 9
Hållbarhet: 9
Grafik: 8
Ljud: 8


Betyg: 9/10


Även om vissa av er tycker att 9 är ett rätt högt betyg så är F.E.A.R. 2 värt det från min sida, då jag verkligen haft kul med spelet och det har givit mig det mesta jag förväntade mig från Monolith. Notera att jag bara betygsätter spel som jag verkligen älskar, därför hittar ni bara spel med 9/10 eller 10/10 i mina recensioner.
Ni ska även veta att jag lider av sömnlöshet vilket leder till att jag har svårt att koncentrera mig. Det leder till att jag får lite svårigheter att skriva. Jag slarvar och orkar inte läsa igenom texten och rätta det, så jag hoppas ni överlever mina misstag och konstiga meningar (Om det finns några i texten dvs).

//Arro

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 7.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10