Titan Quest

Titan Quest är för den som inte känner till det en, tja, ren Diablo-klon.
Den innehåller tonvis med monster, högar med vapen och annan nödvändig utrustning.

Man spelar hela spelet med en fast vy snett uppifrån och det går inte att vrida på kameran (dock man kan zooma), vilket jag ser som en dålig sak, jag kan förlåta Diablo 2 för det, men kom igen, det här spelet är från 2006, till och med Dungeon Siege har den funktionen, fy Ironlore!

Själv har jag varken klarat av spelet eller kört online, men storyn är dötrist och den onlinefunktion som finns gör att man kan spela hela kampanjen med andra, wowie...

Jag skrev att storyn är trist och nu ska du få veta varför, alla dialoger man för (snarare monologer, eftersom att ens egen karaktär håller käften spelet ut, förutom en del grymtanden när denne tar skada och när manan börjar ta slut) är några av de värsta i de senare rollspel som jag någonsin spelat, de är så torra så att till och med skräckslagna personer låter ganska uttråkade, så storyn är så tråkig att man glömmer bort den och går iväg till den där grottan för att döda de där "speciella monstren" som förorenat vattnet, tjohej.
Ärligt så tror jag att utvecklarna själva inte lade så mycket krut på storyn (ordet "story" blir lite överanvänt, men jag kommer inte på ett bättre ord), men finns det något som är bra med spelet då? Ja, typ.

Strider och färdigheter är det som spelet erbjuder lite mer variation i, vi börjar med attributpoäng, så långt som jag vet så får man två att lägga på antingen hälsa, energi (mana), styrka, intelligens eller dexterity (ung. fingerfärdighet), dela ut poäng till dessa varje gång du går upp i nivå, annars går det käpprätt åt... ja. Nu kommer vi till det mycket välkända skill-trädet, man väljer två aningen invecklade "masterys" (ex. Nature Mastery och Defense Mastery), finurligt, och dessa sitter man och velar över, vilken ska man lägga sina 3 skillpoints på?

Nu vill du säkert ut och misshandla förbipasserande fulingar, antar jag? Du har alla attributpoäng utplacerade, så är också fallet med dina skillpoints, du har ett bra vapen och skaplig rustning, knock yourself out.
Titan Quest lider av ett problem med balansen, du springer runt och mejar ner horder av fiender och allt är bra, sen går du till en ny del av världen... Vid den här tidpunkten är du antingen på väg tillbaka samma väg som du kom eller så trycker du frenetiskt på hälsodryck-knappen samtidigt som fem haha-du-suger-för-du-är-för-låg-level-fiender står runt dig och allmänt bankar skiten ur dig, inte kul.

Då kommer vi till ännu ett problem, hälsodrycker, varje gång jag ska ut i stora världen och slåss så packar jag på mig enorma mängder hälsodrycker men dessa börjar sina redan efter bara en liten stunds slaktande och det resulterar i att den största belastningen på min ekonomi är dessa förbannade drycker. Visst, där jag är nu så har man en stadig kassa, men i början så blir man ruinerad så fort man har slut på denna röda vätska.

Men nu till själva striderna, om man kan bortse dessa problem (ovan) som jag nästan lyckats med, så upptäcker man ett simpelt och förhållandevis bra stridssystem, klicka på en fiende och din karaktär springer dit och slår eller också skjuter en pil eller kastar en spell. Håll inne så används attacken upprepade gånger till fienden ramlar i backen, jag har bara en invändning på det här, man måste klicka igen på en ny fiende för att attackera, annars står din karaktär bara där och ser dum ut medan galningar runtom slår så mycket som de kan. Detta "problem" har de nästan löst, om man håller in shift och vänster musknapp samtidigt så slåss karaktären oavbrutet men kan då inte röra sig, förutom armarna och ibland har idioten svårt att slå fiender bakom honom/henne, men oftast funkar det.

Fysik i spel har blivit väldigt populärt i spelvärlden (ungefär samtidigt som Half-Life 2 släpptes) och Titan Quest försöker tappert hänga med, men den fysik som finns kallar jag för "fyrasekundersfysik", gör slut på en fiende och den säckar ihop men fryser då den träffar backen, rätt billigt. Jag har till och med stött på att en trasdocka stannat i luften och bestämt sig för att hänga kvar där, så ja, det finns fysik men väldigt lite. De skulle kunna ha gjort det så mycket mer. Till exempel att magiker kan lyfta upp lik och kasta dem på andra, det hade varit kul tycker jag.

Då kan vi alltså summera detta, otroligt trist story, fint och varierat skill-träd och att dela ut attributpoäng för att kunna skräddarsy sin karaktär som man själv vill, i det stora hela ganska bra stridssystem, till och från konstig balansering, rikt med loot (dock dåligt med hälsodrycker med tanke på konsumtionen) och halvdan fysik.

Grafiken är kanske inte den snyggaste men den passar spelet, färgglatt och alla djur är ganska snygga, förutom männsikor, de ser nästan komiskt fula ut. Men jag har inte märkt något unikt med grafiken.

Tycker du om djupa rollspel köp inte spelet om du inte hittar det i någon rea-låda någonstans med tanke på att det finns så många andra, bättre rollspel därute. Däremot om du tycker att Diablo (främst Diablo 2) är en riktig höjdare så kan jag rekommendera spelet om du kan bortse problemen men fortfarande så ska inget överpris betalas. Inte ett underbart spel men det är i alla fall kul om man inte har något bättre för sig.

+ PLUS
Rätt fin grafik, fin fysik (syns sällan), skill-trädet och attributer är bra gjorda och oftast underhållande strider.

- MINUS