Lego Indiana Jones

Bygg, piska & slå din väg genom tre klassiska Indiana Jones-äventyr och återse Indy i en värld av LEGO!

Jag skulle nästan kunnat göra en karbon-kopia på min recension av Lego Star Wars, då detta spel är uppbyggt på precis samma sätt. Mycket är sig likt och jag tycker fortfarande att TT games med charm, humor och småkluriga pussl hittat en perfekt formel för ett plattforms-spel. Dock är det några saker som skiljer från Stjärnornas Krig-legot, både positiva men mest negativa skillnader...

Grafiken är sig lik. Det är fortfarande gulligt blockigt fast rymd har bytts ut mot natur. Mer djungel & öken, men inga större förändringar och inga synbara förbättringar.

Ljudet är fortfarande fantastiskt. Det musikaliska ledmotivet är skapat av John Williams och är minst lika klassiskt som Stjärnornas Krig-musiken (vilken han också komponerade). Däremot tycker jag inte ljudeffekterna är lika vassa som i Lego Star Wars. Det är svårt då Ben Burtts ljud har hög igenkänningsfaktor, Indy har bara sin pisk-snärt som signatur, inga laser-, robot- eller utomjordingsljud. De har dessutom använt Chewbaccas läte för kamelerna i spelet.

Spelkontrollen är fortfarande bra, den har man inte ändrat på. Man har inte heller ändrat på de knepiga kameravinklar som uppkommer ibland, tyvärr.

Hållbarheten i Lego Indiana Jones är halverad jämfört med Stjärnornas Krig: Den Kompletta Sagan! Det är ju ganska uppenbart då det bara är hälften så många filmer som spelet bygger på. Jag samlade ihop till 99% på under 22 timmar (På Lego Star Wars: CS har jag spenderat mer än 50 tim).

Humorn är också intakt och då Indiana Jones-klassikerna redan från början var väldigt roande, så har TT games mycket gratis där.
En smart sak de lagt till, som skiljer från tidigare, är fobierna som karaktärena har. Indys ormskräck & blondinen Willies krypfobi ger ytterligare komplikationer till pusslen.

Det som jag tycker är mest synd med Lego Indiana Jones är det stora Star Wars-komplex som det bär på. Jag vet inte om George Lucas själv ville produktplacera eller om TT games gjort det på eget bevåg, men Indy-universumet är starkt nog att bygga på utan inblandning från rymden. Som det är nu kan man bl a spela som Han Solo, finna Star Wars-karaktärer samt hitta fullt med referenser till Stjärnornas Krig-filmerna. Lite synd tycker jag.

Medlemsrecensioner12
Samlat betyg: 7.3/10
1