Burnout Paradise

Skrivet av: aroon   2009-02-13

Burnout Paradise är ett 'åka-omkring-och-gör-som-du-vill-och-rejsa-när-du-får-lust-spel', lite som Test Drive Unlimited fast mycket vildare och inte lika seriöst. Här kan du åka runt i en stad och bara ägna tiden åt att preja andra förare, leta efter de olika samlarobjekten som finns, försöka hoppa så långt som möjligt, köra så fort nerför en gata så att lacken flyger av eller bara åka runt i 10 km/h och njuta av den fantastiska staden som Criterion Studios byggt upp, för den är verkligen överväldigande.

Staden är uppdelad i fem olika delar och varje del är precis lagom stor och likadant om du räknar alla. Den är inte så stor att du enkelt tappar bort dig och måste plocka upp kartan hela tiden, som i t.ex. Far Cry 2. Den är inte heller för liten, du tänker aldrig 'Vänta, jag var ju nyss här' men du känner ändå igen dig eftersom de olika stadsdelarna ser så olika ut. Du kan starta ett Race nere vid havet, köra igen storstaden och korsa mållinjen vid en ranch uppe i bergen.

Variationen är det alltså inget fel på när det gäller miljöerna, dock kan det efter ett tag bli tråkigt om du inte är så inne i bilspel efter som det bara finns ett par olika sorters race, några av dom är det vanliga Race, där du kör från A till B, Road Rage där du ska förstöra ett visst antal bilar innan tiden tar slut och nyheten Marked Man där du kämpar för att fly till en punkt på kartan utan att de andra förarna hinner i kapp dig och prejar dig tills din bil ser ut som ett medelstort mjölkpaket i en soppress.

Spelbarhet

Kontrollen är riktigt bra och ser ut ungefär ut som i vilket annat bilspel som helst, du gasar respektive bromsar på de nedre avtryckarna och på A släpper du loss en kontinuerlig ström av eld som sprutar ur avgasrören och ger dig en avsevärd fartökning under en begränsad tid. Något som har lagts till i Paradise är en handbroms som används på X och tummen sträcker sig ofta dit.

Den kan användas till att tvärnita och stanna på fläcken men det går också att sladda runt snäva kurvor eller svänga 180 grader om du missar en motorvägsavfart. En annan kul sak du kan göra med den är att fickparkera mellan två parkerade bilar och du får sedan ett betyg på hur bra du gör ifrån dig varje gång.

Burnout Paradise är ett spel där vem som helst kan spela utan någon speciell träning, jag gav min 11-åriga lillasyster kontrollen och hon satte direkt igång att köra runt i Paradise City och köra så snabbt att ögonen knappt hängde med.

Grafik

Som tidigare sagt är det ett underverk som visas på min tv och det är definitivt det snyggaste bilspelet som släppts hittills. Bilarna är väldigt snyggt modellerade både när dom är hela och hopknycklade till en oigenkännlig boll av rödvit plåt. Skademodelleringen ser alltid realistisk ut och det krävs inte mer än en stöt i kofångaren för att rutorna ska börja gå sönder och efter ett tag är fronten intryckt, glaset borta, plåten bucklig och dörrarna saknas och då gör du bäst i att ta dig till en av spelets många mekaniker. Kör bara igenom en "drive-through" och vips är bilen hel igen. På det sättet kan du också fylla på lustgas, byta färg på bilen och skaffa en ny kärra från bilskroten där dina bilar sparas.

Omgivningen är också väldigt snygg, vare sig det är höghusen på vänster sida, havet på höger eller skogen långt bort i fjärran.

Ljud

Ljudet är grymt och motorljuden låter väldigt realistiska. Du kan höra när du växlar upp eller ner och vissa bilar baktänder på regelbunden basis. Det är inte statiskt som det ibland kan vara i vissa spel utan låter annorlunda beroende på om du åker i en uppförsbacke, om du bromsar, om du brassar på som fan eller om du gör en doghnut.

Musiken däremot är inte lika välljudande. Spelet innehåller många olika låtar men dessvärre är en stor del av dom ganska ruttna. Visst finns det sånger som låter bra men det är en minoritet. En bra sak är dock att utvecklarna har valt att lägga in ett antal kompositioner med klassisk musik av diverse kända kompositörer till exempel Bach, Mozart och Vivaldi .

Systemet som spelar upp musiken heter som vanligt EA Trax och är en annan historia. Det fungerar väldigt smidigt att byta låt eller ställa in vilka låtar som ska spelas upp i Race, i Freeburn eller inte alls.

Hållbarhet

Spelet innehåller 120 olika Race och du kan köra varje flera gånger om du så har lust vilket bara det ger en lång livslängd. Utöver det finns det 400 grindar att köra sönder, 120 Billboards att hoppa igenom och 50 extra-super-mega-jätte-hopp att hitta och lyckas med.

Men det finns mer: Med ett knapptryck (Okej, fyra stycken) kan du ta racingen online och tävla mot upp till sju andra spelare eller bara köra runt i staden som vanligt men med dina kompisar och slutföra de flera hundra olika utmaningarna som finns för 2-8 spelare att hjälpa till att checka av listan.

När du har gjort allt det har du troligtvis redan hunnit tröttnat på spelet men efter det kan du byta till att köra motorcykel och där finns helt nya Race och ett par hundra utmaningar till. Som du kanske har förstått kan du spela spelet väldigt länge utan att det tar slut.

Betyg:

Spelbarhet:10
Grafik:9