Svenska
MEDLEMSRECENSION

Stranglehold

Skrivet av: G-Force   2009-01-31

När man hyr ett spel så vill man ha ett sådant som är kul ett kort tag, för att sedan kännas heldött när det är utklarat. På så sätt kan man aldrig känna att man går miste om något när det lämnats tillbaka. Med detta i åtanke måste jag påstå att Stranglehold är det ultimata spelet att hyra.

Action i Hong Kong med en jävla massa slowmotionskjutande är vad det handlar om. Att glida fram på en matvagn i slow motion och knäppa fiender är askul, eller varför inte göra samma sak, fast på ett trappräcke, eller hängandes i en ljuskrona i taket. Det är så pass mycket slowmotion i Stranglehold att uppskattningsvis 65% av alla fiender faller till marken med mitt slowmotionläge aktiverat. Det kan låta enformigt, och det är det också. Men Stranglehold är så pass kort att det inte spelar någon större roll.

Miljöerna faller isär av allt skjutande på ett vansinnigt imponerande sätt. Särskilt de många betongpelare som jag brukar ta skydd bakom. Trä och sten krossas även på ett realistiskt vis, om än lite för lätt. Då är det synd att vissa objekt är allt för tåliga, samtidigt som granater och raketer skapar allt för lite förstörelse i jämförelse.

Actionen är alltså grym. Man har dessutom ett antal special moves, tex ett läge där man kan zooma in på en fiende, ta skott, och sedan följa kulans bana i ultraslowmotion tills den når sitt offer. Min favorit är dock när man snurrar runt i slowmotion (igen) och dödar allt i sin omgivning. Detta ser otroligt snyggt ut, då spelet går in i kameravinklar som får allt att se ut som en sjukt snygg mellansekvens. För att utföra alla dessa "specialare" fyller man en mätare genom att döda fiender på mer eller mindre spektakulära sätt.

Uppdragen och bandesignen är ok. Tyvärr har vi allt för många bossfighter, och de går nästan alltid ut på att man blir instängd i ett rum med en sjukt stor mängd fiender som är ute efter en. Samtidigt som man knäpper dessa ska man alltså skjuta bossen, som tål vansinnigt många skott. Allt detta är kaotiskt och känns helt hjärndött, och man har nästan aldrig tid att göra snygga kills. I stället kutar man bara runt och skjuter som i vilket spel som helst. Nej, Stranglehold gör sig bäst när man dödar fiender i ett område, för att sedan gå vidare till ett annat ställe och göra samma sak där. Det är bara irriterande att bli instängd.

Storyn är inte alls särskilt intressant. Mellansekvenserna är dock grymma. Grafiken är ganska ok, medans designen känns helt rätt. Miljöerna är väldigt varierade i utseende. Multiplayerläget är sjukt dåligt eftersom kontrollen inte alls är bra för att jaga fiender som kutar runt hit och dit. Nej, den funkar bara i slow motion, eller mot stillastående fiender. Då känns den exakt och precis.

Stranglehold är ett spel som är jävligt härligt så länge det varar, tack vare sin grymma action. Dock så är det för kort, och har inget större återspelningsvärde pga enformigheten. Det tar kanske 5-7 timmar att klara ut, och som mest hänger man kvar tills tio/femtontimmarsgränsen för att samla Gamerscore. Att försöka sig på den jobbigaste svårighetsgaden är dock bara att glömma. Jag vill inte ens tänka på hur det vore att bli fast i de där bossfighterna i en evighet.

Samlat betyg: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10