Svenska
MEDLEMSRECENSION

Gears of War 2

Recension av Gears of War 2

Grafik: 9
Spelbarhet: 8
Ljud: 9
Hållbarhet: 8

Mitt betyg: 9/10

Gears of War var ett av de första spel jag köpte till min Xbox360 och efter att ha sett alla högupplösta trailers på spelets då snuskigt snygga grafik och actionfyllda scener var mina förväntningar minst sagt höga. Stod spelet upp mot mina förväntningar? Ja, det måste jag säga att det gjorde på alla punkter.

Så nu nästan två år senare kommer GOW 2 med minst lika mycket hyp.. gånger 2! Epic Games har sagt att de skulle förbättra allt som redan fanns i det första spelet och sedan trycka in ännu mer i 2an. Lyckades dom? Mjo.. så nära man kan komma i alla fall :)
Grafiken är nästan larvigt snygg med riktigt fina ljus och skuggeffekter. Högupplösta karaktärsmodeller och texturer, ruggigt mjuka animationer, snygga explosioner och eldeffekter. Man blir riktigt bortskämd av spelets vackra grafik i den brutala värld U3 motorn målar upp. Atmosfären är topp! Men vad drar ner detta spel från att dra in en 10/10 i grafik? Jo det finns vissa ställen i spelet där utvecklarna har varit stressade eller kanske rentutav slarviga med texturarbete mm. Det märks särskilt i delen där man springer runt i en brinnande stad(ska försöka att inte spoila något). Där finns det många texturer på mark, väggar och lite andra föremål som är riktigt lågupplösta och vissa ser rentutav förjävligt fula ut. Men det ses förbi snabbt när man kommer till nästa video sekvens ingame.. (grafik porr).

Ljudet är närmast helt klockrent! Allt från vapen, monster, omgivning, alla ljudeffekter är riktigt bra. När man hör Cole Train tjoa "Woooh! Bring it on baby!" lyckas han i alla krigsstunder i spelet leta fram ett leende på läpparna. Det finns egentligen ingenting att klaga på ljudmässigt men varför betyget stannar på en 9/10? Jo i de videosekvenser med djupa känslor(finns en del) räcker inte skådespeleriet till för de som gör rösterna för Dom, Fenix och resterande personer. Det är egentligen ingenting som man stör sig på, men man saknar lite inlevelse från dom i de ögonblicken. Annars som sagt ligger ljudet på en stadig 9/10. Med 5.1 ljud så lever man sig verkligen in i spelet.

Så med det sagt. Grafiken är superb! och ljudet lika så! Hur är det då att spela spelet? Helt underbart måste jag säga. När GOW släpptes satte man även en ny standard på hur man kan spela en third person shooter och 2an förbättrar bara allting och lägger även till mer godis som din Fenix/Dom kan göra. Du kan nu inte bara ta skydd bakom väggar, staket, bilar(oftast vrak) utan kan nu även sparka omkull saker i din omgivning och skapa ett eget skydd. Att styra din karaktär är också mycket mjukare nu än i första spelet. Alla manövrar flyter på bättre och är mer precis nu och det är väldigt behövligt pga den ruggigt bra AI i motståndarna. Något ofta saknas i nyare spel är en vettig AI som inte fuskar(ser genom väggar och dylikt) utan som kör efter spelarens regler.
GOW2s AI är en av de bästa AI jag har spelat mot. Inte det att dom är det svåraste jag har mött och lägger ett skott i pannan på mig så fort jag tittar ut från mitt skydd. Det som gör den här AI så bra är att de är strategiska och behöver inte fuska för att göra livet surt för dig. De anpassar sin grupp efter vad deras fiende(jag själv) gör på krigsfältet och flankerar därefter. De sitter inte heller bara och trycker bakom skydd som en annan behöver göra rätt ofta(testa att köra på näst svåraste) utan de är ju trots allt muskulösa Schwarznegger monster så de rushar fram ibland från deras skydd och det får bara spelets strider i en bra balans. Andra små saker dom har lagt till i spelsättet är tex. motorsågsduellen. En motorsågsduell uppstår när du försöker massakrera en locus med din motorsågbajonett och han försöker detsamma på dig och era klingor slås ihop framför varandra och bara en frenetisk knapp tryckning på knapp A på din stackars xboxkontroll kan rädda dig och få dig vinnande ur duellen. Hela duellen avslutas i en härlig blodsputar fest och(förhoppningsvis) en färre locust soldat. En annan rolig finess dom klämt in är att efter man har skadeskjutet en locust så att han desperat börjat krypa runt på alla fyra så kan man lyfta upp och använda honom som en monster sköld(kan ju inte säga mänsklig sköld) ala Splinter Cell stuk. Det finns också större locustfiender med sköld och klubba som, efter att du har sänkt, kan nyttja själv. Skölden hålls i vänster arm och du är beväpnad med din pistol i högra. Du kan även hiva ner skölden i backen så den står upp som ett skydd för dig. Jo och naturligtvis finns det många fler vapen att stoppa locust armen med än i första spelet. Bland annat eldkastaren och gasgranater.
Det ända som man kan sätta minus på i spelsättet är att ibland uppstår situationer där din karaktär inte gör det man vill. Du tex springer från fiende eld och ska svänga runt ett hörn och din karaktär slänger sig upp mot väggen när du egentligen ville springa runt hörnet och blir därpå ihjälskjuten. Ett annat irriterande moment som ofta återkommer uppstår när du springer fram mot en locust och ska motorsåga honom men blir träffad av ett skott och du blir plötsligt fysiskt handikappad och kan inte lyfta upp din motorsåg igen utan blir ihjälslagen av motståndaren. Sådana tillfällen suger och det är sådana små fel som sänker betyget till en 8/10 på spelbarhet.

Multiplayerdelen har jag inte spelat Online så kan inte betygsätta den. Men jag har spelat horde offline och även hela kampanjen i coop och dom två delarna ger stort omspelarvärde. Särskilt horde. Horde är ett multiplayer läge där du och dina vänner sätts på en bana från GOW världen där ni ska överleva vågor av locustfiender och jag kan säga att det är snuskigt kul! Jag spelade med en god vän på horde till nivå 16 på Blood Drive. Jag höll en korridor medan Mattias höll trappuppgången. Efter ett par vågor när man började närma sig typ 10 så började det bli svårt och som jag sade innan så ger AI en rejäl match åt en. De ger en inte heller något direkt andrum att hämta ammunition heller så efter att ha hållit fyra vågor i rad utan att hämtat mer ammunition så börjar det bli jobbigt. En snabbkoll mellan mig och Mattias kan ha låtit så här:

- Hey Mattias! Hur mycket ammunition har du kvar?
- Jag har två revolver skott, fyra shotgun och.. jupp thats it! Du då?
- Fyra sniper skott och.. en granat.
- Ok bra. Då håller vi en våg till! Du har väll fortfarande motorsågvapnet?
- Nej..
- .... x3

Efter ett par ronder insåg man att när det bara var en locust kvar skulle man skadeskjuta honom och då passa på att springa utav bara helvete och plocka på sig så mycket skit man kunde! Helst en minigun också! innan locusten förblöder och nästa fiende våg stormar fram.

Så för att sammanfatta det hela. Spelet har riktigt fin grafik, underbart ljud och ett spelsätt som är underbart att spela och allt skapar en underbar inlevelse och atmosfär som är svår att inte fastna i. Spelet har också högt omspelarvärde samt en ordentlig multiplayerdel som jag nyligen hörde också fick en stor patch som skulle fixa de buggar som fanns i spelet.

En klar 9/10 och spelet borde spelas av alla om man inte är kinkig med blod och våld. För GOW2 är brutalt, blodigt och våldsamt men ack så vackert sammansatt.
Kanske inte det bästa spelet för året men jävligt nära. Nu väntar man bara starkt på nummer 3 i serien!

- Raden

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10