Gears of War 2

Skrivet av: ETNIOM   2009-01-18

Beroende.

Jag använder inte det ordet ofta i spelsammanhang, det är sällan jag har tid eller lust att spela mer än vad jobbet kräver. För två år sedan släpptes dock Gears of War och 500 timmar senare kan jag med en bitter efterklang konstatera att jag har tillbringar en halv evighet med att hitta den perfekta strategin, klura ut när Boomern är som mest effektiv, tränat sidoförflyttningar för att undvika duktiga snipers och letat efter de bästa hagelbrakarrullningarna.

Gears of War var inte något perfekt spel, det led av en hel rad problem som många gånger gjorde det omöjligt att ta seriöst. Insatta spelare har svurit åt ord som host power och perfect active, andra har lämnat det innan ytan varit bortskrapad. Svårt att ta till sig, svårt att älska men ack så belönande.

Miljöerna är fortfarande sjukt snygga, Unreal Engine 3 har nått sin peak och det är svårt att inte imponeras av alla effekter och storslagen natur som klär in nivåerna. Tack vare att Epic har fått in fler fiender på skärmen samtidigt känns Gears of War 2 betydligt mer levande än dess föregångare, kriget är på riktigt och ofta är inte jämförelserna med Sagan om Ringen långt borta.

Actionbiten är om möjligt ännu hårdare än senast och därmed främst i sin genre. Att slåss mot horder av fiender samtidigt som man tar skydd bakom en halvt söndersprängd betongkloss är intensivt och pulshöjande. Tillsammans med en vän, genom spelets co-op-läge blir det ännu bättre.

De nya banorna känns tyvärr anonyma, förvisso får vi chansen att strida på en fin snöbana men överlag är det idel gråskalor och industrikomplex som gäller. Som tur är har Epic haft den goda smaken att uppdatera ett par av originalets bästa banor, där ibland suveräna Gridlock, så jag ska inte klaga allt för mycket på utbudet.

Bland vapnen märks ett par intressanta nyheter, däribland möjligheten att sätta fast granater på väggar och en eldkastare. Det förstnämnda öppnar upp nya strategier och kommer framför allt att användas av de som har en förkärlek för att tränga in sig i hörn. På tal om defensiv strategi går det även att ta upp skadade motståndare för att använda som sköld. Jag gillar verkligen dessa förändringar, de flesta av de nya vapnen ger spelet mer djup och sköldanvändningen gör att det faktiskt är användbart att skadeskjuta motståndarna snarare än att döda dem direkt.

Vi bjuds även på ett par nya spelsätt där Horde är det som det på förhand har talats mest om. Horde låter spelarna strida mot vågor av varierande Locust-fiender, ju längre man kommer desto mer utmaning. Det är ett underhållande tidsfördriv, dock inte speciellt mycket mer. Inte heller något av de andra spelsätten är lika klockrena som Excecution och Warzone även om det känns skönt att få leka catch the flag även i Gears of War.

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10
1