Uncharted: Drake's Fortune

En 400 år gammal ledtråd i sir Francis Drakes kista, får den moderne skattsökaren Nathan Drake att jaga efter den legendariska skatten från El Dorado.
Men efter att ha blivit strandsatta på en liten, bortglömd ö mitt i Stilla Havet, så förvandlas letandet till dödligt allvar. Jagade av legosoldater, många & med stora bössor, måste Nathan och hans kamrater slåss för att överleva samtidigt som de upptäcker vilken obehaglig hemlighet som den mystiska ön ruvar på...

Jag blev överrumplad av detta spel, på ett positivt sätt! Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta när jag började spela, och Uncharted slog mina förväntningar med råge på alla sätt och vis. Det är ett väldigt filmiskt äventyr, med underhållande historia och närmast perfekt dialog mellan karaktärerna. Nathan är en klassisk matiné-hjälte, men med svagheter och humor för att dölja sin osäkerhet. Det är en av styrkorna hos Uncharted, det är väldigt underhållande med glimten i ögat. Där andra spel, som t ex Heavenly Sword, blir högtravande och pompöst, så tar Nathan och hans kompisar sig an det hela med dåliga vitsar och en mänsklighet som värmer.

Uncharted: Drakes Fortune är ett väldigt vackert spel. Det är uppfriskande med den gröna djungeln och vatteneffekterna är överraskande välgjorda. En liten detalj som jag måste nämna är Nathans kläder då han blir blöt. Det syns, vilket höjer spelupplevelsen, och det finns massor av sådana smådetaljer. Jag hävdar att Uncharted är ett vackrare spel än Heavenly Sword, och Naughty Dog har verkligen hittat rätt med djungelscenariot. Det är några banor på slutet som känns lite "vanligt gråa" men oftast är det en grafisk fröjd att promenera runt bland alla exotiska blommor & blad. Jag vill bosätta mig i denna spelvärld!

Ljudet går att få i DTS, dvs mindre komprimerat ljud även i surroundkanalerna, vilket säger allt i min värld! Spelet låter suveränt och röstskådespeleriet är klanderfritt. Det märks att de haft roligt på jobbet helt enkelt!

Spelkontrollen är mer än godkänd. Det är en fröjd att hoppa runt bland klippor och skrev, aldrig känns det som man tappar kontrollen vid klättringar eller hopp. Däremot kan det ibland vara lite krångligt att ta skydd vid eldstrider, då det är lätt hänt att man hukar sig på fel sida av ett objekt i stressen, men det känns som en petitess i sammanhanget.

Äventyret räckte ca 10-12 timmar för mig. Det finns troféer att ta om man önskar och tre olika svårighetsgrader. Jag har spelat det på Easy.
Min colombianska tjej satt och tittade på när jag spelade Uncharted: Drakes Fortune och hon tyckte detta spel var roligt att bara titta på (det hör inte till vanligheterna skall ni veta, hon brukar lämna rummet rätt snabbt när jag spelar). För att höja upplevelsen för henne ännu mer, valde vi spanskt tal, och nu satt även hon och småskrattade till spelets suveräna dialog och den spännande historien. Maken till filmiskt matiné-äventyr får man leta efter på PS3:an.

Medlemsrecensioner44
Samlat betyg: 8.9/10
1