Mirror's Edge

Skrivet av: Oxpost   2009-01-09

Kulor viner förbi mitt huvud, jag springer mot kanten av hustaket och förbereder mig för ett hopp. Benen lyfter från marken och jag märker, försent, att jag skulle hoppat av huset några meter senare. Jag faller, allt blir svart och jag får starta om.

Mirror's Edge är ett spel som jag inte blir riktigt klok på. Jag hyser någon form av hat-kärlek mot det. En sida av mig fullkomligt älskar allt som Mirror's Edge är medan den andra sidan skriker av frustration och sliter sönder kuddar som kommer ivägen efter att jag dött 5:e gången på samma ställe. För det ska sägas att Mirror's Edge är en väldigt tålamods-krävande och frustrerande spelupplevelse. Men, som tur är, beslutar jag mig till slut för att jag älskar detta enerverande fanskap till spel. Det är värt att älskas!

Dice har legat mig varmt om hjärtat ända sedan jag, för första gången, körde Battlefield 1942. Dom har en sällsynt förmåga att, nästan, alltid leverera högklassiga spelupplevelser. Nu senast Bad Company. Och jag kan med glädje konstatera att dom lyckats återigen.

Mirror's Edge är nämligen ett helt otroligt spel. Kontrollen är totalt felfri! Allt ifrån springandet till hoppandet till närstriderna. Allt sitter helt perfekt! Grafiken då?..... Vad ska jag säga?! Den är totalt, 100 procentigt makalös! Det som man märker först är färgsättningen på staden man befinner sig i. Mer eller mindre allt är kliniskt vitt! Husen är helt vita, jag till och med växterna är vita. Det finns i och för sig starka undantag. Allt som inte är vitt är antingen djupt blått, illrött, redigt grönt eller lysande orange (sedan är fienderna man möter oftast kolsvarta). Kontrasterna som skapas är otroligt vackra och jag stannar upp ibland bara för att beundra den tekniska briljans som Dice bjuder på.

Storyn är inte så pjåkig den heller. Huvudpersonen, Faith, har en syster som är anklagad för ett mord som hon inte begått och det upp till en själv att finna den skyldige och rentvå familjens namn. Men det är allt annat än lätt!

På den första banan man får köra möter består det enda motståndet man möter av två "vanliga" poliser som man avväpnar snabbt och lätt, senare blir det dock betydligt svårare. Man ska nämligen kämpa mot hela grupper med S.W.A.T liknande gubbar som tål en del stryk och dom är samtidigt snabba som satan med att klappa till dig på käften, vilket gör dom för jävla svåra att avväpna. Samtidigt är det inte alltid så lätt att tima hopp, landningar, slagg eller sparkar när man, för det mesta, är stressad nåt så in i av helikoptrar och soldater som skjuter mot en stup i kvarten.

Det är flera som klagat på att det är för svårt och att man inte får något flyt i spelet när man gång på gång dör och får börja om en bit bak. Men jag gillar att det är såpass utmanande som det är. Jag gillar att man inte är någon övermäktig Neo wannabe som tar ner 5 fiender utan att blinka, utan att man verkligen måste ge allt man har i varje närstrid man ger sig in i! I vissa fall kan det bli lite väl svårt men överlag är det väldigt bra enligt mig.

Onlinestödet är väldigt begränsat men jag tycker det är vansinnigt roligt. När man kör online är det "Time Trial" som gäller. Man ska springa en bana som innehåller ett antal checkpoints som markeras av röda pelare, och man ska göra det så snabbt man bara kan genom att hitta genvägar och få ett flyt i sitt springande. Det är svårt men sjukt kul och riktigt, riktigt beroendeframkallande. Det är samtidigt det som är det mest frustrerande och jag har flera gånger skrikit högt av ilska och slagit näven i bordet håårt. Det har dock resulterat i kraftig smärta vilket gjort mig än mer förbannad.

Ljudet är helt fantastiskt också. När man springer hör man Faiths andetag och steg och hon stönar till då man hoppat lite för högt och missar axelrullningen. Allt är perfekt synkat!

Mirror's Edge är ett spel som verkligen kräver koncentration, fokus och sjukt mycket tålamod av spelaren men när man väl lyckas med något känner man sig som en gud och det är definitivt värt pengarna!

Grafik: 8/10
Hållbarhet: 8/10
Ljud: 10/10