Mirror's Edge

Mirrors Edge är ett av 2008 års största händelser och ett av de spel som jag verkligen längtat efter ända sen det visades första gången. Spelet skulle ta Fps till en ny standard och även få mig att njuta av ett spel inom genren som tilltalar mig minst.

I Mirrors Edge behärskar man den karismatiska Faith, som är en såkallad "runner", en slags budbärare som för meddelanden mellan människor som inte tycker om den dystopiska värld som existerar runt omkring dem. Staden är nämligen kontrollerad av polis och makthavare, som kan jämföras med den klassiska frasen "Storebror ser dig". Att utföra dessa uppdrag är mer än att bara lämna meddelandet i postlådan då man i spelet ofta befinner sig hoppande mellan hustak och genom stora byggnader med poliser flåsande i nacken.

Det första som hugger tag i min näthinna är hur bländande vackert spelet faktiskt är. Även om trailers påvisat bättre grafiska effekter, är Mirrors Edge ett spel med hög grafisk kvalitet som både får ditt PS3/360 att jobba för fullt och att njuta av spelet i HD är en frälsning från de högre makterna. Många gånger har jag stannat upp och tittat på omgivningarna och bara njutit.

Ljudet som bör avnjutas med biosystem, är också av högsta kvalitet. Varje litet skott och varje litet fotsteg och andetag gör att man bara vill ha mer. Musiken bidrar till en stämning som påvisar hur stressad Faith faktiskt måste vara och inger känslan om hur det är att vara jagad.

Mirrors Edge är verklighetstroget på många sätt som imponerar stort. För att ena sekunden lugnt springa ut på ett spår, vända sig om, bli bländad av lyktor och bedövad av en siren och när skärmen blivit svart, inse att jag blivit överkörd av ett tåg och får börja om, medförde att jag för första gången i mitt liv, blev rädd tack vare ett spel. Även det faktum att man faktiskt dör av ett par pistolskott, känns verkligt och bra. Detta medför dock att svårighetsgraden är medelhög i Mirrors Edge men långt ifrån galet svår.

Även om Mirrors Edge är bra på många sätt är det även lätt att hitta negativa delar med detta annars otroliga spel. Att vi blev lovade att Mirrors Edge skulle vara ett friare spel och att alternativa vägar skulle finnas kändes underbart. Däremot när spelet blev klart och detta inte stämde känns det snålt och tråkigt att Dice faktiskt struntat i detta. Det mesta är linjärt och de få alternativa vägar som finns är så lika varandra att det egentligen inte borde räknas som sådana. Du följer helt enkelt exakt den väg som är bestämd av utvecklarna och har ingen valmöjlighet alls.

Mirrors Edge lider även av en mindre trevlig spelupplevelse då det är kort och med kort menar jag så ofantligt kort att skivan inte borde få säljas för fullpris. Nu har Mirrors Edge dock sjunkit i pris sedan undertecknad inhandlade det, men det känns helt enkelt som att jag blivit lurad.
Även storyn, som kunde blivit total är så värdelös att jag får kramp. Löjliga flashfilmer och pinsamma motiv till uppdragen. Det spelet faktiskt skulle handla om existerar inte. Besvikelsen över storyn är stor från min sida eftersom mina förhoppningar var väldigt höga. Dock så kan man ändå njuta av Faith och hennes äventyr i den dystopiska staden som Mirrors Edge utspelar sig i.

Sammanfattningsvis,

+ Underbar grafik, trevligt ljud, nytänkande

- Usel story, ofantligt kort, bitvis tråkiga kapitel