Left 4 Dead

Det var en gång ett spelföretag, ett spelföretag vid namn Turtle Rock Studios. Det var inget stort företag, det grundades 2002 och hade tidigare jobbat med Valve's Counter Strike. Detta företag hade en vision. En vision om ett episkt spel, ett skräckspel där du och dina kompisar ska försöka överleva en zombieapokalyps i varierande miljöer. Vad blev resultatet? Jo, det blev Left 4 Dead.

Som sagt så var det Turtle Rock Studios som började med utvecklingen av spelet, men företaget blev uppköpt av Valve tack vare deras goda relationer under utvecklingen. Nu fick spelet mycket större resurser och Valve satsade friskt pengar på utvecklingen av spelet och på att göra reklam för det. Spelet fick också Valve's stolthet, Source Engine som grafikmotor. Här ska jag inflika att grafiken inte är så bra som man kanske hade hoppats på. Source Engine börjar kännas lite gammal nu och jag hoppas att Valve gör en tvåa. Alla älskar ju uppföljare, eller hur?

I alla fall, tillbaks till själva spelet. Left 4 Dead är ett förstapersonsspel i skräck+överlevarstyle där du och tre andra är de enda (?)resistenta mot ett extremt farligt virus i en stad. Spelet går i korta drag ut på att ni ska ta er från punkt A till punkt B, och på vägen finns ett antal hinder ni ska försöka ta er igenom. Det största hindret är nog resten av alla människor i staden. De har nämligen haft oturen att inte vara immuna och är nu zombieliknande psykopater som dräller runt lite överallt. De tänker sällan eller aldrig på vare sig sitt eller andras välbefinnande och springer glatt in i din skottlinje för att försöka slå ner dig. Precis som zombier ska göra!

Left 4 Dead har ett ganska unikt koncept som världen länge har väntat på och har därför inte så stor konkurrans. Det enda som jag vet kommer i närheten av det här spelet är det lite halvostiga HL2 modet Zombie Panic! Source, som är ganska kul det också, även om det inte kommer i närheten av Left 4 Dead.

Det finns fyra stycken karaktärer för de överlevande och fem stycken karaktärer för de smittade, så kallade Special Infected. De smittade karaktärerna kan endast spelas online, eller om man är lite fix på Console så kan man ordna det i singleplayer.
Zoey, en ung student i jeans och röd kofta, Louis, en mörkhyad kontorsnisse, Francis, den tatuerade bikern och Bill, den äldre krigsveteranen representerar de överlevande.

The Special Infected är smittade människor vars gener har muterat av viruset. Där finns det Hunter, en snubbe som är lätt på foten och kan hoppa riktigt långt samt slå ner en överlevande för att sedan klösa denne till döds. Sedan finns det en Smoker, en kille med otroligt lång tunga som kan strypa dig, en Boomer, som är en riktig tjockis och som gärna spyr på dig. Därefter finns det en tank, en riktig muskelknutte, som bara kommer slumpmässigt eftersom han är extra farlig. Den femte Special Infected är The Witch. På grund av att hon kan slå ner en överlevande på ett slag kan hon bara styras av AI.

Grafiken är som tidigare nämnt inget att hurra över, men den är helt klart godkänd. Miljöerna är väldigt snygga och detaljrika, likaså är alla karaktärer. Ansiktena ser speciellt bra ut på både zombierna och de överlevande och deras munnar och ansiktsuttryck följer talet helt klockrent. Dödsanimationerna är också välgjorda till zombierna. Valve lät stuntmän göra dödsanimationer för samtliga vapen så att man verkligen ser skillnaden mellan att skjuta en zombie med en pistol och ett hagelgevär. Dessutom är zombiemodellerna varierade beroende på vilken miljö man befinner sig i.

Left 4 Dead är enligt min mening ett multiplayer spel. Visst, det går att köra ensam på Campaign och då styr spelet resten av överlevarna. Men det blir ganska tråkigt då de andra har en ganksa stor IQ-brist eller snarare brist på AI. Det blir hela tiden du som leder och det blir tråkigt i längden då det finns fyra ganska långa banor. Det är när du kör med andra som spelet verkligen glänser. Då kan man välja mellan att spela Campaign med upp till tre andra polare eller Versus med upp till sju andra mänskliga spelare. På det förstnämnda ska ni som överlevare klara er igenom en bana och då styr spelet Special Infected. När man spelar Versus är det samma koncept som Campaing, fast fyra stycken spelare styr de överlevande och fyra stycken spelare styr Special Infected. Efter varje del av en bana turas man om att skifta mellan att vara överlevande och Special Infected. Därefter räknas det ihop hur mycket poäng man fick beroende på hur långt man kom och hur mycket liv man hade kvar samt hur svår delen av den banan var.
Själv tycker jag att detta är det roligaste spelsättet då man får spela som Special Infected och får chansen att smiska de överlevande, trots att det för tillfället bara finns två banor till Versus.

En ny grej som introducerades till Left 4 Dead är The Director. Den styr alla saker som var zombier spawnar, hur många zombier det kommer, var vapen finns och vilken Special Infected du blir om du spelar på Versus. The Director bestämmer också vem som kommer att bli Tank och när han spawnar. Allt beror på hur bra de överlevande spelar, men i slutänden så beror allt på hur The Director bistår dig. Själv brukar jag inleda en runda på Versus med: May the Director Have Mercy on our souls. En mening som betyder mycket då Director är gud.

Ett minus är till exempel när man spelar online och hamnar i ett riktigt urkasst lag på Versus, medans det andra laget bokstavligt talat äger. Då kan man bli riktigt förbannad när ens eget lag knappt kommer utanför dörren då det andra laget får en tank precis i början.

Mycket beror också på vilka som är dina medmänniskor i spelet. Allt bygger på samarbete och kommunikation är viktig. Kör man Campaign med andra på högsta svårighetsgraden betyder kommunikationen allt eller inget. Om någon råkar skjuta en annan med ett hagelgevär är denne nere för räkning. Här finns det idioter som man kan tro att de gillar att förstöra. Till exempel kan de springa iväg helt från gruppen till en ganska säker död, hoppa ner från ett stup eller skjuta sina kompisar. Som tur är kan man kicka dessa genom att rösta bort dem.

Annars är Left 4 Dead ett klockrent samarbetsspel som jag rekommenderar till alla som främst gillar att blåsa skallar av zombier tillsammans med dina kompisar och som gillar varierande och detaljrika miljöer. Om du är sugen på att spela ensam till en episk story med grym grafik är detta spel inget för dig.

Får en stark 8 av mig!

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 8.3/10