Army of Two

Army of Two är ett underkänt spel som roar för stunden i gott sällskap men som är mestadels blir bara en axelryckning. Synd, då utvecklarnas ambition skiner igenom och konceptet med bepansrade elit-bjässar som utför samhällsplikt genom att rensa upp terrorhot, är stencool. Ett varningstecken utfärdas dock; spela i coop - eller inte alls. Multiplayern är en vital del av spelupplevelsen så försök inte ens att lira det här själv. Svårighetsgraden är tämligen överkomlig men en halvdan AI-partner sänker upplevelsen några snäpp.

Spelkänslan är egentligen oerhört stelbent och sliantrianmässig. Att avfyra vapnen känns inte helt dåligt men någonting saknas ändå. Någon vidare slagkraft finns inte och känslan av att skotten träffar fienderna är kass. Ett lysande exempel på spel som gör detta rätt är Gears of War 2, Call of Duty 4: Modern Warfare samt Chow Yun-Fat balettexplosionen Stranglehold. Striderna här känns mer "GTA III" men där det spelet hade bilkörningen och utforskandet att luta sig mot - finns inget sådant i Army of Two. Jo, en kass svävfarkost-sekvens finns.

Spelmoment som back to back-plöj är bedrövliga för att dessa koprimerimerar upplevelsen till att stå stilla och skjuta i en ring nästintill helt befriat från allt vad finess innebär. Fallskärmsskjutandet däremot är suveränt kul just kanske för att det inte överanvänds så mycket heller. Kampanjen är kort trots DLC-missions men det finns en risk att man tröttnar redan långt innan det sjätte och sista uppdraget. Huvudkaraktärerna är sköna och käftar påtagligt med varandra vilket ofta är mer underhållande än inte. Hela konspirationhistorien kring 11:e September som introduceras i början (med taskigt gjorda CGI-filmer), känns dock bara krystad och onödig - för att inte säga osmaklig. Där spelet verkligen finner sin styrka är just i sitt koperativa spelsystem, split-screen + online, samt i med möjligheten att uppgradera och pimpa sina skjutvapen. Presentationen är funktionell med finfin grafik och klart godkänd ljudbild. Vapnen låter dock tyvärr fördjävliga allihopa.

Hittas säkert på rea-backen snart under hundringen, men även då skulle jag tveka i att rekommendera det.

Grafik:7
Ljud: 5