Svenska
MEDLEMSRECENSION

Gears of War 2

När Gears of War kom för lite drygt 2 år sedan så slog det gamer-världen med häpnad, och dess råbarkade ton och grymma upplägg vann hundratusentals spelares hjärtan.
Det som förbluffade folk mest måste dock ha varit den rent ut sagt makalösa grafiken, som än idag står sig starkt.
Förväntningarna på tvåan var i den aspekten såklart skyhöga, så Epic Games hade inga andra avsikter än att än en gång sätta ribban för hur snyggt ett konsolspel kan vara.

Jag kan nu glatt meddela att de lyckades. Man kan inte annat än att häpna åt varenda omgivning man stöter på under spelets gång.
Dessa är levande och utsmyckade, texturerna är mer detaljerade och högupplösta än någonsin, och skugg- och ljussättningen samt färgskalan har förbättrats avsevärt.
Även fysikaspekter såsom snyggare vatteneffekter och utökad förstörelse utav omgivningen har gjort spelet mer realistiskt.
Det är ingen överdrift är jag säger att Gears of War 2 är det snyggaste spelet jag någonsin spelat, så tian jag sätter i grafik är mer än förtjänad.

Nog om det visuella. Nu är frågan hur det står sig med spelets övriga delar.
Faktum är att i princip varenda del i spelet på ett eller annat sätt finslipats sedan föregångaren. Styrningen är lika grym som alltid, och likaså den maffiga musiken och rollinnehavarnas macho-attityd. Omgivningarna har blivit större och inte minst mer varierade. I Gears 1 klagade jag en del på spelets trista och mörka färgskala, då de flesta miljöerna gick mot det gråa.
Detta är något som man verkligen ändrat på i tvåan, där man stöter på allt från vitmålade snölandslap till röda muskelvävnader från insidan av en enorm mask.

Något som Epic Games denna gång satsat ordentligt på är storyn, som nu både känns djupare och mer trovärdig. De för övrigt toksnygga mellansekvenserna bidrar starkt till historiens fortgång, varav ett fåtal jag till och med blev berörd utav, vilket sällan händer när jag spelar.

Något annat som har tillförts i spelet sedan föregångaren, förutom nya vapen och fiender, är ett helt nytt spelläge.
"Horde", som det kallas, går ut på att man på en begränsad yta tar hand om framryckande vågor av locusts, antingen själv, med polare eller över live.
Detta är ett glatt tillskott, som jag troligen kommer ägna många timmar åt.

Serously 2.0 är namnet på Epic Games nya vansinnes-achievement. Det tog sin början redan i det första spelet med "Seriously". Då handlade det om att i multiplayern slakta hela 10000 fiender, vilket många såg som ouppnåligt.
I Gears of War 2 har ribban lagts ännu högre i och med Seriously 2.0, då achiementet inte låses upp förrän smått ofattbara 100000 fiender fått mista sina liv, alltså 10 gånger fler än i ettan.
En väsentlig skillnad finns dock. Denna gång räknas nämligen alla fiender man dödar, inklusive de i kampanjen.
För tillfället har jag dödat omkring 3-4000, så jag har en god bit kvar, minst sagt.

Hittills har jag bara lovordat spelet, och trots att det i många aspekter är fantastiskt, så har det även sina brister.
En av dem är kampanjens längd. Redan i ettan var det en av de få saker folk klagade på. Inför släppet av tvåan lovade Epic Games producent, Cliff Bleszinski, att Gears of War 2 skulle bli, citat; "Bigger, Better and more Badass". Med det trodde många, inklusive jag själv, att spelet bland annat skulle bli längre. Det var alltså med viss besvikelse jag fick klart för mig att så inte var fallet.
Kampanjen tog för mig omkring 10 timmar, vilket är godkänt men inte mer. Som tur är har spelet ett högt återspelningsvärde och bra multiplayerläge (som i för sig krånglat en hel del).

Den andra besvikelsen i spelet tänker jag beskriva flyktigt, i syfte att undvika spoiling. I vilket fall blev jag liksom många andra grymt missnöjd över slutbossen, som inte gav någon utmaning över huvud taget. Det enda som behövdes var några sekunders tryckande på A-knappen, och vidundet var puts väck. Not satisfying!

Trots detta anser jag att Gears of War 2 är ett fantastiskt spel som helt klart lever upp till föregångaren. Med sin fantastiska grafik, lättstyrda kontroll, höga tempo och grymma story så ser jag det som ett givet köp för alla actionfantaster.


Plus:

• Sanslöst snygg grafik och design
• Storslagna och mycket varierade omgivningar
• Fantastisk story med fenomenala mellansekvenser
• Stämningsfull musik
• Grym spelkontroll
• Ûbercoola vapen och fiender
• Mycket högt tempo
• Högt återspelningsvärde
• Grymma onlinelägen
• Härliga Achievements
• Trovärligt röstskådespel

Minus:

• Fortfarande för kort kampanj
• Usel Slutboss


Grafik: 10/10
Ljud: 9/10
Spelbarhet: 10/10
Spellängd: 6/10
Multiplayer-/onlineläge: 9/10

Totalbetyg: 9,5/10

Medlemsrecensioner61
Samlat betyg: 9.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10