Svenska
MEDLEMSRECENSION

Tomb Raider: Underworld

Jag har alltid gillat Tomb Raider. Inte spelen men idén. Jag satt och spelade del 1 och 3 ganska mycket men jag klarade aldrig ut spelen. Dels för att jag var rätt ung och kass på den tiden. Och dels för att spelen hade sjukt dålig kontroll. Inte nog med det utan det hände många gånger att man bara stod och glodde på samma yta i timmar utan att haja vart man skulle. Detta gjorde att jag lämnade Lara och såg mig om efter nya spel.

Sen den tiden kan jag inte minnas att jag ens försökt ge genren en chans. Spelade lite Tomb Raider: Angel of Darkness samt Anniversery på PC och PSP. Bra spel men de levde aldrig upp till mina förväntningar.
När jag sen köpte min PS3 och fick med Uncharted så tänkte jag: "Så här ska Tomb Raider kännas!"
Nu har Crystal Dynamics tänkt att ta Lara till nya höjder...

Nya Tomb Raider innehåller massa brister, så som serien alltid har gjort. Men de flesta missarna kan man bortse ifrån. De delar som är bra är nämligen väldigt, väldigt bra. Jag tänkte rabbla upp lite punkter på de positiva och negativa detaljerna. Vi tar den lite tråkigare delen först.

* Kameran
Den är mycket bättre än vad jag trodde. Men den är långt ifrån perfekt. Att man har valt att kunna sikta in Laras hopp med hjälp av kameravinkeln var säkert en bra idé på pappret men när kameran kan få för sig att byta vinkel en hundradel innan Lara hoppar resulterar ofta i att hon hoppar åt helt fel håll. Det händer ju såklart inte hela tiden. Men det händer såpass ofta att jag stör mig.

*Animationerna
Jag tycker att Lara som karaktär är hur bra som helst. Hon är ju en ikon, hur kassa spel hon än deltagit i. Därmed tycker jag att hon ska animeras med respekt. I Anniversary rörde sig Lara hur snyggt som helst. En fröjd för ögat till och med på PSP! Men i Underworld har hon fått en släng av tourettes syndrom och vibrerar värre än min Dual Shock kontroll. All annan grafik är grymt snygg. Varför, varför har inte Lara fått bra animationer? Svara på det Crystal Dynamics och gör bättre nästa gång!

*Innehållet
Missförstå mig rätt nu. Storyn, banorna och spelets längd är bra. Det som inte är bra är det som finns att göra efter att man klarat ut spelet. Visst, du kan hämta eventuella skatter som du missat. Men det är inte mycket. Du spelar om banorna en gång till och plockar upp dom. Då öppnas lite bilder du kan titta på. Sen då? Jag fann inget återspelningsvärde. Hade varit mycket, mycket kul med ett gäng schyssta trophies. Men det har någon valt att utesluta. Kanske kommer en uppdatering senare, vem vet?

Nu till de positiva delarna av spelet. De är många men jag väljer ut de tre punkter som överraskade mig mest.

*Grafiken
Wow! Thailand och Medelhavet, dyka under isberg och kuta omkring i sydamerikanska djungler. Allt ser otroligt ut! Det märks att grafikteamet på Crystal Dynamics har lagt ner snuskigt med tid och energi. Många gånger stannar jag upp och bara tittar. Att utforska banorna känns aldrig enformigt eller påtvingat, Du vill ha mer!

*Fighterna
Okej, Autosikte skrämmer nog en del. Men när man väl hamnar i en ordentlig fight med flera fiender och Lara skjuter samtidigt som hon gör bakåtvolter och kullerbyttor blir spelet sällan tråkigt. Här känns Tomb Raider genomtänkt. Spelkontrollen är otroligt välplanerad och kameran blir helt plötsligt klockren.

*Bandesignen
Banorna man besöker är otroligt välplanerade. Det finns såklart vissa delar man tycker mindre om men det handlar nog mest om personlig smak och tycke. De pussel man stöter på känns lagom utmanande. De är förvisso knepiga men inte så svåra att man springer omkring i blindo och gissar. De hopp man får göra känns också välplanerade. Vissa delar får man självklart göra om flera gånger, men man blir inte lika sur som i till exempel nya Prince of Persia. Banorna är dessutom stora. Riktigt stora. Och dessutom fulla utav variation. Denna punkt är Tomb Raider Underworld's starka sida och gör spelet till den fantastiska upplevelse det faktiskt är.

Summa sumarum

Grafik: 8/10
Skulle ha höjt betyget om det inte var för att Lara är så dåligt animerad.

Ljud: 9/10
Mycket bra ljud. Var med om att musiken bröts konstigt en gång. Men i övrigt så låter Tomb Raider Underworld fantastiskt!

Spelbarhet: 8/10
Spelkolntrollen känns, för första gången i ett Tomb Raider spel, riktigt bra! Jag är väldigt nöjd förutom att kameran strular till det emellanåt. Det är vissa smådetaljer som man får träna bort. Ofta beror snedstegen på en själv.

Hållbarhet: 7/10
Banorna är inte många men grymt stora. Det tog mig många timmar att spela igenom det här spelet. Däremot är omspelningsvärdet inte högt. Det kan komma en uppdatering med trophies om vi har tur. Lägg då på ett poäng på denna del.

Totalt: 8/10
Det är en svag 8. Men jag älskade faktiskt Tomb Raider Underworld så länge det höll. Okej, Lara fastnar kanske i en sten lite då och då men vinner tillbaka mig när hon spöat 4 tigrar och sen gör ett vansinnes hopp över en djup ravin och landar perfekt.
Spelet är inte lika bra som Uncharted men om det kommer ytterligare ett Tomb Raider spel så tror jag att det kan bli sjukt bra.
Vet du om hur genren ser ut så är det ett givet köp. är du nybörja på äventyrsspel? Ta då Uncharted och/eller Prince of Persia istället!

Testad version: Playstation 3 (PAL)

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10