Dead Rising

Precis som filmen Dawn of the Dead handlar det här spelet om zombies som försöker invadera en galleria. Ett mycket blodigt spel där man kan gå lös på zombies med vapen som stålrör, hagelgevär, yxor, motorsågar, tomater och till och med en gräsklippare. Huvudpersonen är en fotograf så man ställs hela tiden till den svåra sitationen om man enbart vill försöka överleva eller om man dessutom vill hinna ta en prisvärd bild också.
Förutom vapen kan Frank även lära sig drösvis med attacker när han går upp i level. Det finns lite olika sätt att erhålla erfarenhetspoäng; döda zombies, rädda folk och ta kort. De två första känns självklara, medan det tredje kan låta lite udda. Förklaringen till det hela är att spelets huvudperson Frank är en journalist, och anledningen till att han ens satt sin fot i den lilla staden var att fixa en exklusiv världsnyhet - något som genomsyrar hela spelet.

På omslaget till Dead Rising står det "This game was not developed, approved or licensed by the owners or creators of George A. Romero\'s Dawn of the Dead". De kunde dock ha lagt till att det är starkt influerat av den filmen, samt en drös andra filmer i genren, såsom Braindead och Shaun of the Dead. Överallt i spelet ser jag referenser till mina favoritfilmer, kasta CD-skivor, leka med gräsklippare, karaktärer man möter och ja, hela platsen som spelet utspelar sig på. Dead Rising är en gåva rakt till alla zombiefilmsälskare.

Så som jag sa, gillar ni zombiefilmerna Resident Evil, Dawn of the Dead osv. ska ni givetvis köpa spelet, parfekta spelupplevelsen.

Grafik:
Spelets yta och grafik imponerar inte för fem öre egentligen, men den enorma detaljnivån höjer spelet långt över andra actionspel.