Fable II

För fyra år sedan kom det fantastiska spelet Fable ut på marknaden, ett år senare kom expansionen Fable:The lost chapters som utan tvekan är ett av de bästa spelen som någonsin gjorts enligt mig. Nu, efter tre års lidande väntan har Lionhead Studios kommit med uppföljaren, Fable II. Spänningen var olidlig och mina fingrar skakade när jag slet av plasten från fodralet, jag satte in det i 360´n och körde igång. Nu har jag haft det i ungefär två månader och jag känner mig faktiskt lite besviken, men jag vet inte exakt varför...

Jag måste säga att Fable II är ett underbart spel, Lionhead har mixat ihop nya idéer med gamla i en perfekt blandning och stämningen i Albion är underbar. Den brittiska engelskan är helt enkelt ljuvlig att lyssna på och inslagen av brittisk humor i dialogerna ger verkligen ett gott skratt. Aja, nu ska jag berätta lite om spelets olika finesser.

Den stora nyheten i Fable II tror i alla fall jag är något som kommer att synas i många andra spel framöver, och jag talar förstås om "Fable hunden". Den springer, rullar runt, spelar död, kissar på människor du inte gillar, ja det finns en massa roliga saker du kan göra med din hund, men detta är ju självklart inte huvudsakliga uppdrag. Hunden hittar allt ifrån gamla skor till dyrbara ädelstenar runtom i Albion, men det är din egen uppgift att gräva upp dem! Hunden är också din guide under spelets gång och visar dig vart du ska gå.
Idén med hunden var det nog en väldigt kreativ person som kom på, för jag tycker att det var ett mycket smart drag, lite udda, men mycket bra och roligt! Enligt Lionhead Studios skulle hunden också vara användbar under strider, men detta är faktiskt ren lögn. Hunden gör ingenting förrän fienden ligger ned, och när den väl attackerar så skadar den knappt något förrän man har tränat den rejält i "combat", vilket man kan göra lite väl sent i spelet... Men annars är hunden ett enormt plus!

Stids-systemet i Fable var redan för fyra år sedan underbart och är det fortfarande, i Fable II har man utvecklat detta system och gjort det ännu bättre! Man får till och med flytta på fingrarna för att göra olika attacker! ;) I Fable II går det till så att du gör närstridsattacker med X-knappen, långdistansattacker med Y-knappen och olika magier med B-knappen. Detta är ett väldigt enkelt strids-system och jag tror inte att det skulle bli bättre med något krångligare. Däremot tycker jag att det är lätt att glömma att använda alla olika sorts attacker, det blir oftast så att man sitter och pepprar X eller Y-knappen och det blir inte mycket användning av den magi man betalat hutlösa summor erfarenhet för att få tag på. Detta tycker jag förekommer i ganska många spel, att man inte utnyttjar alla olika vapen/magier och combos. Detta är dock inte ett särskilt stort problem då man oftast inte tänker på det själv när man sitter och spelar.

Lionhead Studios har pratat mycket om hur fritt och stort spelet är, men det där med friheten tycker jag är ren och skär lögn. Visst, man kan hoppa över alla staket som begränsade ytan man kunde gå på i Fable, men när du hoppat över detta staket så är det inte mycket som står mellan dig och bergväggen. Utanför vägarna finns ganska små ytor där du möter alldeles för lätta fiender och letar efter nycklar eller såkallade "gargoyles" vilka man behöver hitta för att få vissa achievements, om man nu är ute efter det. Friheten är alltså ganska begränsad, men det har i alla fall skett en förbättring sedan Fable.
En annan ny sak i Fable II skulle vara att man ska kunna hoppa, och det tycker jag är nästan ett måste i ett bra rollspel. Hoppandet blev tyvärr också ganska misslyckat i min mening, man kan inte hoppa vart man vill utan bara på speciella ställen. Jag tycker att om man nu ska ha en hopp-funktion, så kan man väl göra den ordentligt...
I Fable II kan du bekämpa allt ifrån hemska troll till enkla stråtrövare. De flesta motståndarna man möter i Fable II har man sett förr och jag tycker faktiskt att det är ett ganska dåligt antal olika fiender i spelet. Precis som i Fable så är fienderna alldeles för lätta, så fort man skaffat sig ett hyffsat kraftigt vapen kan man klara sig igenom spelet utan större problem. Att de också dragit ned på antalet magier du kan använda emot dina fiender är en riktig miss, magier är ju något man vill ha mycket av!

En sak jag verkligen saknar i Fable II är alla platser man kan besöka i Fable. Jag vill springa igenom Greatwood, slåss i Knothole Glade fighting arena, döda balverines i darkwood, och jag hade mycket hellre sett Oakvale som en blomstrande stad än som en enorm sumpmark. Jag tror att Fable II skulle bli mycket mer iögonfallande om man fick gå runt i Albion och verkligen känna igen sig, däremot skulle det vara ganska tråkigt om de bara hade samma områden, de kanske skulle ha lagt till en del områden istället för att ta bort så många.

Grafiken i Fable II kan man verkligen inte klaga på, spelet är så extremt snyggt! Även utan HD-upplösning. Det är så underbart att gå omkring i skogarna och se solens gnistrande strålar bryta igenom de täckande taken av löv. Allt är så genomtänkt, färgerna är så perfekta på alla platser och man får verkligen uppleva en underbar grafikupplevelse i Albion. Både Fable och Fable II har en ganska "egen" grafik. Spelen ser mer tecknade ut än verkliga, och detta älskar jag! Man får verkligen ett fantasy intryck av spelet och det bara osar av "Fablekänsla".
Ljudet i Fable II är inget jag tänker kommentera då min TV har så värdelöst ljud, någonting inuti den måste vara trasigt -.-"

Om jag skulle jämföra Fable II med Fable: The lost chapters så tycker jag inte att det finns särskilt mycket olikheter. Jag tycker verkligen att Fable: The lost chapters är ett riktigt mästerverk, och det skiljer sig inte så mycket från Fable II, men det är ändå något som är fel...

Ett exempel på något som är extremt mycket bättre i Fable:The lost chapters än i Fable II är urvalet av kläder och rustningar. I Fable II kan du t ex gå runt som en tiggare, eller en adelsman, man kan till och med gå runt i en fullständigt patetisk kycklingdräkt, och så klart mycket mer. Detta låter kanske inte alltför dåligt, men det jag saknar är riktiga rustningar eller coola yrkesmördar-dräkter. Det finns inte ens någon såkallad "armour" som gör att du blir skadad mindre. I Fable: The lost chapters har man däremot ett mycket stort urval kläder/rustningar. Det finns allt ifrån sjabbiga arbetarkläder till skinande legendariska rustningar. Där har också alla olika saker man har på sig ett visst armourvärde. Detta gör att desto dyrare/svåråtkomligare kläderna är, desto mer skydd får man av dem. I Fable II däremot finns inga bra eller dåliga kläder, man byter bara kläder för att ändra utséende, inget annat.

En annan sak som är mycket bättre i Fable: The lost chapters än i Fable II är storyn. Stotyn i Fable är helt underbar och det mesta hänger på karaktärens "bloodline" som då är väldigt speciell. Man får reda på mycket såkallad bakgrund av allt vad storyn handlar om och det är verkligen mästerligt genomtänkt!
I Fable II däremot är storyn enligt mig ganska tråkig. En helt vanlig gubbe som tar över en magisk spira. Det enda du behöver göra är att skaffa fram tre andra heroes och sedan är det i stort sätt klart. Det mest värdelösa med storyn är att det inte är en enda bossfight, och detta är något som är ett verkligt måste i ett bra rollspel!

Om jag inte hade spelat Fable innan jag skaffade Fable II tror jag faktiskt att jag hade gillat det bättre, nu när jag har spelat mästerverket Fable: The lost chapters i nästan fyra år innan tvåan kom ut finns det så mycket jag kan jämföra mellan spelen, och det har inte varit till fördel för Fable II´s betyg.

Men Fable II är trots allt ett underbart rollspel och är enligt mig ett måste på spelhyllan!

Grafik: 9/10

Spelbarhet: 9/10