Gears of War 2

Gears of War 2 - Xbox 360

Blodet skvätter på den rostiga metallväggen. Marcus Fenix väser klåpord medan han våldsamt tilldelar varje synlig Locust en skottskur i ansiktet. En bitter Baird försöker med samma konststycke, och lyckas även han meja ner några groteska fläskbölder. Kriget har blivit ännu intensivare, målen mer personliga, och människans antal på planeten har börjat blivit fyrsiffrigt.

Epic lade ribban högt med Gears of War, som inte bara blev en milstolpe inom grafik, utan även en spelupplevelse som än idag är svårslagen. Historien om en grupp tränade elitsoldater, vars mål var att frakta en gigantisk bomb ner i fiendernas näste, mitt under en enorm invasion av planeten av en utomjordisk ras, blev en mycket populär början av en spelserie.

Epic Games, som tidigare satsat stenhårt på idiotsnabba dödsmatcher i deras spel Unreal Tournament, slog världen med häpnad då de bestämde sig för att utveckla ett taktiskt actionspel i tredje person. Gears of War blev såhär i efterhand ett makalöst spel, som utan tvekan kommer att betraktas som en klassiker i framtiden.
Nu har Epic Games sanslöst efterlängtade tvåa anlänt, och bjuder på en stenhård käftsmäll redan från start, för att sedan bjuda på en njutbar åktur hela vägen. Den mest påtagliga skillnaden i Gears of War 2 är det faktum att den lättsamma, skojfriska Hollywood-storyn från den första delen numera är ersatt av en... tja, mindre lättsam och betydligt mer djupare Hollywood-story, där den skojfriska atmosfären är långt mer avskalad, även om inte riktigt all humor fått lämna scenen.

Spelmässigt är allt precis som vanligt, då Epic bevisligen förstått att man inte kan laga något som redan fungerar med en skruvmejsel (och inte med något annat verktyg heller för den delen). Marcus Fenix är benhård, Cole är störtskönt helgalen, Baird är skitsur, Dominic är hämndlysten och Jack är samma gamla metallskrot som alltid.
Det gäller att ta skydd bakom objekt, skjuta utan att exponera för mycket av kroppshyddan, samt använda motorsågsbajonetten på ett förnuftigt sätt.

Där har vi grunden i Gears of War, och som sig bör fungerar detta upplägg precis lika ljuvligt nu som för två år sedan. Den mörkare tonen i Gears of War 2 är perfekt lagd, och ger Epic chansen att skapa ett mer moget universum, med alla ingredienser för att skapa ett njutbart resultat. Och de har sannerligen lyckats. Karaktärerna har byggts ut, fått en starkare, för att inte tala om djupare, personlighet och storyn är på det hela taget dessutom proffsigare framförd. Även om handlingen knappast når upp i exempelvis Grand Theft Auto IV-klass, lyckas ändå Epic med sitt mål, och lämnar i slutändan spelaren både imponerad såväl som fascinerad.

Grafiskt sett är Gears of War 2 underbart. Den mest utmärkande förbättringen är att antalet fiender på skärmen har stigit med råge. Vid några tillfällen får du chansen att bevittna (och förvandla till smiskkött) hundratals Locust samtidigt. En lika storslagen som skrämmande syn. Tillkommer gör även förstörbara miljöer, och större yta att röra sig på. Texturerna har dock (tyvärr) fått ta ett steg tillbaka. De extremt högupplösta ytorna i ettan ser mer utsmetade ut här, men om du nu inte är den typen som studerar saker in i minsta detalj, kommer du inte att haka upp dig på detta faktum.

Hela kampanjen i Gears of War 2 går - precis som i föregångaren - att spela igenom tillsammans, antingen över Xbox Live eller via delad skärm. Att försämra fiendernas odds tillsammans är såklart dubbel glädje, och givetvis är det riktigt underhållande att brumma i gång motorsågen och klyva en och samma fiende båda två samtidigt. Underhållningen på onlinefronten slutar inte där, utan Epic har dessutom skapat en hel del nytt på Versus-sidan också. Den främsta nyheten här är spelläget "Horde", som placerar dig och dina vänner att försvara ett speciellt område mot anstormande fiender som växer större både i antal och makt ju längre fram gruppen avancerar. Med rätt sällskap är Horde ett kungligt underhållande spelläge, där bra samarbete definitivt lönar sig. I övrigt har spellistan blivit utökad med lägen som Wingman och Meatflag.

Ett Matchmaking-system liknande det i Halo 3 är något som numera fungerar som din sökare i jakt på lämpliga matcher. Det som fungerade i Halo 3 fungerar inte alls här, något som förtar en hel del av motivationen att spela en match online. Det kan ta över tio minuter att hitta en match att hoppa in i, något som i alla avseenden bör anses som direkt oacceptabelt. Epic lovar att fixa detta stora problem snarast, men just nu är det som sagt undermåligt. Det är synd, då matcherna i övrigt är en bra bit bättre än sin föregångare, och även med ett rankingsystem för att hålla intresset uppe. Om nu bara Epic fixar det katastrofala Matchmaking-systemet vore allt frid och fröjd.

Marcus Fenix är en stenhård snubbe, och har också fått ett stenhårt äventyr att platsa i.
Gears of War 2 är våldsamt, blodigt, lortigt och makalöst roligt. Det är ett fantastiskt spel, som bjuder på en hel drös med minnesvärda spelögonblick och med en genomgående skyhög nivå av kvalité. Det är måhända inte riktigt lika häftigt som det var för två år sedan, men Gears of War 2 är ändå ett av de bästa actionspelen i år. Om du har ett minsta intresse för att såga vidriga skinkhögar med en rostig motorsåg, bör du inhandla detta nu. Yes, med en gång. Seså - kila iväg nu. "Jack - Rip the door..."
Världen väntar.
9/10

Medlemsrecensioner61