TNA Impact

Att vara en så pass stor wrestlingfantast som jag är kan både vara positivt och negativt. Vad jag menar med det har faktiskt enbart med spelen att göra, för det finns verkligen oerhört bra wrestlingspel, mindre bra wrestlingspel och riktigt dåliga wrestlingspel. Personligen har jag spelat minst ett spel i alla dessa kategorier under min livstid och det har minst sagt varit en upplevelse, om man säger så. Tidigare i november släpptes det nya WWE SmackDown! vs RAW 2009 och om det var ett av de bättre wrestlingspelen som jag har testat så ligger TNA Impact! betydligt längre ned på skalan.

Det bör dock påpekas redan nu att TNA Impact! inte alls tillhör de absolut värsta wrestlingspelen, men särskilt bra tycker jag faktiskt inte att det är och jag måste dessutom erkänna att jag blev rejält förvånad och besviken över det. Efter att ha läst ett antal recensioner på nätet och i diverse speltidningar om hur bra och roligt det var så kände jag nämligen att mina förväntningar bara ökade och ökade. Trots att Midway tidigare nästan enbart gjort wrestlingspel som varit katastrofalt dåliga (Legends of Wrestling-serien bl.a.) så infann sig dock känslan hos mig att nu kanske de äntligen hade gjort rätt.

Men nej, det hade de inte. TNA Impact! väger alldeles för lätt och det i flera avseenden. Ett exempel på detta hittar man direkt i spelets menyer; det finns nämligen inte alls mycket som man som spelare kan göra och har kul med. Där det i WWE SmackDown! vs RAW 2009 finns massor med skoj att hitta på, som t.ex. ett som vanligt massivt Create-A-Superstar-läge och ett minst lika massivt Exhibition-läge med massor av valmöjligheter, så finns det i TNA Impact! ett par olika matchtyper (väldigt få till antalet) och ett Story-läge. Nu har jag förenklat det hela lite grann, men faktum är att TNA Impact! inte alls bjuder upp till den dans som jag så länge hade trott.

Visst finns det en Create-A-Superstar-funktion även i TNA Impact!, men den har så få valmöjligheter att det nästan är löjligt. I vanliga fall brukar jag alltid göra mig själv i alla wrestlingspel som jag har testat på, och som har den möjligheten förstås, men faktum är att jag inte orkat med det i TNA Impact! ännu. Jag vet inte, men det känns inte som man göra sig själv rättvisa på samma sätt som man kan göra i andra wrestlingspel, vilket såklart är enormt tråkigt.

Storyläget i TNA Impact! är dock förvånansvärt robust och underhållande när man väl kommer igång. Allt går ut på att man tar sin brottare, som man självklart kan ändra utseende och dylikt på innan, genom en rad olika matcher på ett flertal olika arenor runt om i världen. Själva handlingen i sig kan vara en aning "för mycket" (eller hur man nu vill beskriva det) ibland, men för det mesta är den bra och det är utan tvekan något som talar till spelets fördel. Tyvärr tar allt slut alldeles för snabbt, men under den tiden jag spelade i Storyläget så hade jag faktiskt riktigt kul.

Något som dock inte är lika kul med TNA Impact! är hur pass förenklat allt är i ringen, om man jämför med t.ex. WWE SmackDown! vs RAW 2009. Ni kommer väl ihåg att jag nämnde hur mycket det var i TNA Impact! som väger alldeles för lätt? Detta är tyvärr ännu en del av det. Antalet grepp och diverse andra rörelser är betydligt färre och kontrollen är ofta alldeles för sladdrig. Animationerna ser dock hyfsat bra ut, men det räcker inte långt. Det känns nämligen väldigt konstigt att få uppmaningar att göra massor av olika grepp och rörelser i ringen när man faktiskt inte kan göra så mycket alls. Det känns som sagt konstigt och mycket frustrerande.

Den grafiska delen av TNA Impact! är utan tvekan godkänd, men faktiskt inte mer än så. Kollar man lite extra under brottarnas intron (som för övrigt är extremt korta), så märker man dessutom att utvecklarna slarvat ganska rejält med texturer och dylikt. Publiken ser inte heller så värst intressant ut, men det är ju dock ett problem som de allra flesta wrestlingspel får dras med, så man bör väl inte klaga alltför mycket på det, antar jag.

Om vi lite snyggt övergår till det ljudmässiga så är väl musiken och brottarnas introlåtar helt okej, men nog tycker jag att ljudkvaliteten kunde varit ett par snäpp bättre. Kommentatorerna vill jag helst inte nämna överhuvudtaget, men jag känner dock att jag måste. Alltså, jag vet inte om jag har hört några sämre kommentatorer i ett wrestlingspel än de som finns med i TNA Impact!, även om de i Legends of Wrestling-spelen inte var något att hänga i julgranen heller. Jag råder därför alla att spela utan kommentatorer. Ja, om ni inte gillar att höra en massa dynga om och om igen tills ni själva vet vad de kommer att säga innan de ens har sagt det.

Nä, TNA Impact! blev inte riktigt det grymma wrestlingspelet som jag på förhand hade trott. Det är dock inte katastrofalt dåligt, så om ni kan se bortom alla de fel och skavanker som finns så kan ni faktiskt få en underhållande spelkväll. Men lyd gärna mitt råd dock; hyr spelet först innan ni köper. Tro mig, ni kommer att tacka mig efteråt.

Samlat betyg: 6/10
1
2