Crazy Taxi

Crazy Taxi har väl de flesta som äger en Dreamcast hört talas om. Det är en välgjord arkadkonvertering som bjuder på många roliga stunder. Crazy Taxi är en av de större titlarna till Dreamcast och är utvecklat av SEGAs dotterbolag, AM3 (Hitmaker).

Som ni kanske förstår så går spelet ut på att köra taxi, men inte vilken taxi som helst. Det gäller att komma fram till destinationen så snabbt som möjligt och du kan glömma allt vad trafikregler heter. Ju mer vågat du kör desto mer dricks får du. Passagerarna du plockar upp är markerade med ringar som går i en skala från rött till grönt. En passagerare i en röd ring åker bara korta sträckor medan de gröna åker långa. Allt som allt finns det 5 olika typer av ringar. Du plockar upp passagerare genom att stanna i ringarna. När det hoppat in i bilen kommer det upp en ruta med vart dom ska och hur långt det är kvar. Vill du kolla på den senare är det bara att trycka på X. Det visas även en tid över deras huvuden som berättar hur lång tid du har på dig att ta passageraren till dennes destination. Passagerarna är heller inte sena med att ge kommentarer på hur du kör eller hur du ska köra. Det är lite småkul men efter ett tag tröttnar man lätt på dom. När du är ute och kör i städerna har du också en grön pil som hjälper till med att visa vart du ska. Tyvärr så visar den ibland fel vilket kan få förödande konsekvenser men det sker oftast i den stad som inte kommer från arkadspelet. Det kan bero på att den staden, i mitt tycke, inte är lika välgjord som den från arkadspelet.

I Crazy Taxi finns två olika städer att köra i, den från arkad spelet och en ytterligare som är exklusiv för konverteringen. Det finns också något som heter Crazy Box där du kan ägna dig åt diverse mini spel, allt från att utföra olika combos till längdhopp med taxi bil. Det kan anses som en rolig avstickare men jag själv gillar dom inte särskilt mycket. Med hjälp utav mini spelen kan man låsa upp bonussaker såsom kartor över städerna eller olika "fusk". De kan även vara bra för att lära sig kontrollen om man känner sig lite osäker.

När du ska ut och köra i städerna så får du välja mellan antingen vanligt arcade mode eller original mode. I arcade får du börja med en viss tid (går att ändra i options) och därefter kan du tjäna mer tid genom att lämna passagerarna så fort som möjligt. Du får också vara med i ett ranking system där det som alltid gäller att bli numero uno. I original mode får du välja mellan att köra antingen 3, 5 eller 10 minuter i någon utav städerna. Att köra några tio minuters rundor är bra om man vill lära sig kontrollen och sätta sig in i spelet men jag anser nog det stora målet är att bli nummer ett på ranking stegen i arcade mode. Efter varje avslutad taxi runda får du information om hur många kunder du körde, hur mycket pengar du drog in och en licens som betygsätter din runda. Det finns fyra stycken förare (Axel, B.D.Joe, Gena, Gus) att välja mellan och deras bilar har olika egenskaper. Axels är till exempel lite större och snabbare medan Joes är mindre men långsammare. Så upplever i alla fall jag det.

Grafiken i Crazy Taxi är riktigt grym och flyter på utmärkt. Den är lite mer åt det tecknade hållet och den har en skön atmosfär. Gatorna är fulla av liv och människorna slänger sig åt alla håll för att inte bli offer för den galne taxi chaffisen, det vill säga du. Trafiken är bra gjord men ibland poppar det upp bilar ett tjugotal meter framför som inte fanns där förut men de gångerna det skerkan man räkna på sina fem fingrar. Vid vissa tillfällen när det händer mycket på skärmen samtidigt så har det en tendens att gå långsammare men överlag så flyter det på bra.

Ljudet är i absolut toppklass och soundtracket från Offspring passar perfekt till en hektisk dag på jobbet som galen taxi chaffis. De få röster som finns i spelet är välgjorda och har även en gnutta humor i sig. Hos ljudeffekterna gäller samma sak, välgjorda och välljudande. Fast de skulle ha varit trevligt med lite fler låtar då de som finns blir rätt tjatiga efter två timmar.

Kontrollen är enkel och funktionell. Det som kan vara lite klurigt att få rätsida på är att du måste växla upp/ner för att komma någon vart. Är du van vid automatlåda så får du tänka om lite här. Men växlarna har också ett annat syfte. Det finns olika kombinationer du kan göra för att till exempel stanna fortare eller få en extra knuff framåt.

Crazy Taxi är ett spel som kan tilltala de flesta. Det är extremt beroende framkallande men efter några veckor så börjar det så smått avta. I grund och botten är det ju ändå ett arkadspel och de är ju gjorda för att spelas i små doser och det är nog så Crazy Taxi gör sig bäst. Det är roligt, snyggt, lätt att lära sig och är väldigt kul att spela. De negativa delarna är få och märks knappt när man har satt sig in i det. Crazy Taxi rekommenderas starkt och bör i dagens läge kunna hittas för en ganska billig penning.

Let's go make some craaazy money!

Samlat betyg: 6.7/10
1