Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dead Rising

Det här låter nog konstigt, men det här spelet var anledningen till att jag köpte xbox 360.
Det var på den tiden då jag var otroligt våldsfixerad och körde mängder av "Conker: live and realoded" och "Destroy all humans" till vanliga xbox, och det var jag nöjd med, xbox 360 hade funnits ute i ungefär ett halvår men jag ville inte ha den, till den fanns ju bara en massa svåra, tråkiga shooter-spel som Gears of war och Lost planet (tyckte jag då eftersom att jag sög på shooter-spel), nej, överdrivna och våldsamma skulle spel vara.
Så en dag skulle jag och familjen iväg till en middag hos en annan familj, sonen i den familjen hade en 360 och visade mig Dead Rising, mina drömmars spel!
Jag hade inget val längre, jag var tvungen att skaffa 360.
En månad senare var jag ett 360 rikare och 3000 kr fattigare och jag började spela, och snacka om att jag gillade Dead Rising, jag trodde att jag aldrig skulle tröttna.
Nu såhär ett och ett halvt år senare sitter man här och tänker tillbaka om Dead Rising verkligen var ett så bra spel.

Man spelar som Frank West, en fotojournalist som har fått nys om ett stort scoop i en stad vid namn Willamette i Colorado. Han hyr en helikopter och åker dit, men när han kommer fram upptäcker han att militären har spärrat av staden.
Genom linsen på hans kamera ser han kaos, folk slår och skjuter ihjäl till synes sjuka och skadade människor, bilar blir omkullvälta, folk knuffar ner varandra från byggnader, bensinmackar sprängs.
Frank vill nu ta reda på vad som har hänt så helikoptern släpper av honom på stadens köpcentrum. Du har nu tre dagar på dig att få din story (sex timmar i verkligheten).
Väl inne i köpcentret möter man några personer som har barrikaderat igen huvudingången, av dom får du veta att det inte är folk som blivit galna som har skapat detta kaos, det är människoätande zombies.
Av en riktigt irriterande anledning öppnar en dessa personer dörrarna och zombierna strömmar in, slakten kan börja.

Dead Rising är ett sandlådespel, vilket innebär att du fritt kan välja vad du vill göra i sex timmar innan helikoptern kommer.

Dead Rising går ut på att slakta zombies, och det gör man inte med vanliga skjutvapen, nej, man använder precis allt som går att hitta, stekpannor, bowlingklot, handväskor, kundvagnar, soptunnor, blomkrukor, CD-skivor, gräsklippare, knivar, häcksaxar, motorsågar och järnrör. Självklart finns det också en mindre arsenal av vanliga vapen som pistoler, kulsprutor, svärd, yxor och några fordon.
Sammanlagt finns det hundratals olika föremål att slakta med och nästan alla är roliga att använda eftersom att varenda en har olika effekter. Basebollklubban kan få zombierna att flyga flera meter, lien sätts bakom nacken på dom och drar av huvudet, yxan kapar av dom på mitten och varför inte ta min favorit, den bärbara gruvborren, med den drar man upp borren i magen på en zombie som börjar snurra runt, sen kan man använda den snurrande zombien för att slå ihjäl andra zombies samtidigt som kroppsdelarna flyger iväg från den snurrande.

Förutom vapen så kan man plocka upp mat och byta kläder.
Mat kan man hitta i de restauranger som finns utspridda i köpcentret och används för att få tillbaka liv, ett smart drag som passar det här spelet. Vissa matvaror kan mixas ihop till drycker med flera olika effekter, t.ex att springa snabbt eller döda zombies med sitt spott.
Kläder kan man hitta i köpcentrets oändligt och helt onödigt stora antal klädaffärer (precis som i verkligheten). Känner du för att slakta zombies i köpcentrets park iförd en röd klänning eller i bara kalsongerna, eller varför inte klä ut sig till Mega Man?
En bra sak med att byta kläder är att dom kläderna stannar kvar i dom cut-scenes som finns, vilket kan leda till gapskratt i några av spelets allvarligare delar.
Tänk dig själv att Mega Man kommer springande med en kundvagn full av bomber.

Grafiken är väl kanske inte den bästa, men för att vara ett av de tidigare 360-spelen är den väldigt snyggt. Den är ju i alla fall inte kantig eller så.

Dead Rising är inte bara ett hjärndött spel som går ut på att slakta, självklart finns det ju en story också, och en riktigt bra sådan. Man kommer bit för bit att få reda på vad som har hänt när man räddar andra överlevande och besegrar psykopater. Spelet går på tid och storyn är uppdelad i uppdrag som måste utföras vid ett visst klockslag.

Det finns även en hel del andra överlevande och bossar som inte är knutna till storyn och om man tröttnar på slaktandet kan man hjälpa/besegra dem istället. Men det rekommenderar jag er att inte göra eftersom att Dead Rising har den sämsta AI som jag någonsin har sett, dom vägrar följa efter dig, fastnar på de mest korkade ställen, dom står och tar stryk från zombies utan att göra någonting, och inte fan kan man rädda dom då utan att råka döda dom samtidigt!

En kul sak med Dead Rising är att man kan gå upp i level, det gör man genom att samla XP som man får när man klarar av uppdrag, dödar bossar och zombies, räddar överlevande och tar kort.
Ju högre man kommer i level ju mer förbättras man, t.ex lär man sig att dra ut tarmar och vrida nacken av zombies, man blir starkare och springer fortare.

Eftersom att man är en fotograf kan man självklart ta kort. Korten kan inte användas till något annat än att ge snabb XP.

Så på det hela taget kan du variera dig mellan att följa storyn, slakta zombies, rädda överlevande, döda bossar eller helt enkelt fjolla runt och bygga barriärer eller leta efter snygga kläder.
Men om du skulle tröttna på detta kan du ju alltid visa vilket Pro du är och ta några achievements. Dead Rising innehåller några av de svåraste achievements som finns till 360.
Varför inte försöka med "saint" som går ut på att rädda 50 överlevande, tänk på att det bara går att rädda 53 stycken sammanlagt. Eller kanske "transmissionary" som innebär att man ska svara på alla samtal från Otis.
Själv kan jag skryta med att jag har tagit "7 days survivor" där det gäller att överleva i sju dagar (14 timmar i verkligheten), man kan inte spara så man får spela alla 14 timmar non-stop(!), man förlorar liv hela tiden och det är begränsat med mat!

För att veta när ett uppdrag börjar eller när en överlevande går att rädda har man lagt in en mobiltelefon som ringer när det händer något. Praktiskt, ja, men den är så irriterande att man nästan blir galen, i tid och otid ringer den med sitt irriterande läte och ända sättet att bli av med oljudet är att lyssna på vad gubben som ringer (Otis) har att säga, extra irriterande är det när man har fullt upp med något annat.
Här är ett exempel som visar Dead Rising i ett nötskal:
Du har precis räddat en grupp på 4 st överlevande, ett slag till och en av dom dör, det är tjugo minuter kvar i spelet tills nästa uppdrag börjar så du har bråttom, du ska öppna hissen som leder till det säkra stället och i vanlig ordning står ett tjugotal zombies där inne, en av de överlevande har fastnat bakom en bokhylla och attackeras nu av en annan zombie, snabbt springer du tillbaka för att hjälpa denna, du lyckas döda zombien och samtidigt ta halva livet från den överlevande, vid hissen attackeras två andra av zombies, du försöker springa tillbaka men så står idioten du räddade ivägen, ett snabbt hugg med kniven får henne att flytta på sig och förlora ännu mer liv, du dödar hälften av zombierna innan en av dom anfaller dig, medans du försöker skaka av dig den kommer en överlevande med en slägga och träffar både dig och zombien i huvudet, telefonen börjar ringa, för sent lyckas du döda de sista zombierna och en överlevande dör, telefonen ringer igen, du svarar och får skäll för att du är försenad och du har nu en timme på dig innan det blir game over, innan samtalet är slut kommer en zombie utanför synfältet och attackerar dig och samtalet avbryts, du lyckas slänga iväg zombien på en överlevande, telefonen ringer igen, du svarar och måste genomlida samma samtal en gång till, samtalet slutar och du åker upp i hissen, tiden går även när spelet laddar, du upptäcker att bara två överlevande har följt med dig och du måste ner igen för att hämta den sista, du öppnar hissen och zombierna är tillbaka, ditt bästa vapen går sönder, mer laddning, du kommer för sent eftersom att det var den med så lite liv som inte följt med och när en laddnings-tid separerar dig från en överlevande så förlorar den överlevande automatiskt liv (med andra ord så dog han), telefonen ringer igen om ett annat ärende men du orkar inte bry dig, du öppnar hissen igen som till allas förvåning är fylld med zombies igen, slaktar alla zombies med en handväska, laddning, du försöker få upp de två sista överlevande på en plattform som leder vidare till det säkra stället men de knuffar varandra för att komma upp först, när de väl har kommit upp ska du in i säkra rummet, mer laddning, så där ja, efter en halv evighet, ett misslyckat achievement-försök och två döda idioter startas uppdraget, som visar sig att det bara var en cut-scene, och nästa uppdrag börjar om tjugo timmar....
Korkad AI, att det går på tid och telefonen, dessa tre saker kan kombineras på mängder av sätt för att du ska få en otrevlig spelupplevelse.
Lägg till en person som är väldigt lättirriterad så får du dessutom Youtube-videos som den här.
http://www.youtube.com/watch?v=SGU1hkVDja8&feature

Förutom telefonen, tiden, korkad AI och några mindre irritationsmoment så är Dead Rising ett roligt spel som jag rekommendera till alla som älskar zombies, och ännu mer till de som älskar att slakta dem.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10